Sony FDR-AX53 – špatné ostření objektivu při zoomování (blog)

  • Roman Nohejl
    Kategorie
    Zář 01, 2016
    13 Comments

    Chci se s Vámi podělit o zkušenost s mou vlastní videokamerou Sony FDR-AX53. Hned od počátku co jsem jí zakoupil špatně ostří, když při natáčení používáte zoom. Tedy jen v případě, že couvám maximální rychlostí (je na místě napsat spíše pomalostí) od max. optického přiblížení do širokého záběru. Obraz se během této operace několikrát na chvilku rozostří. Je jedno, jestli kamera ostří ručně či automaticky, výsledek je totožný.

    TIP: Sony FDR-AX53 – nová a lepší 4K kamera

    Dal jsem tedy kameru před cca 14 dny (v období natáčecího klidu) opravit do renomovaného servisu. (Jmenovat ho zatím nehodlám.) Práce proběhla rychle. Kamera byla další týden doma. Výsledek byl ale tristní. Hned po vybalení jsem jí šel na balkon otestovat a to, na co jsem přišel, mě šokovalo. Jak již asi tušíte, nepříjemně. Obraz byl při stejné operaci mnohem, mnohem horší, nežli došlo k opravě videokamery.

    V popisu opravy čtu: "Výměna objektivu, nastavení. Při zaostření na detail a odjíždění dochází k drobnému rozostřování, při zastavení v pořádku. Kontrolováno s jiným kusem stejného typu kamery-stejný projev. Nejedná se o vadu, ale vlastnost." Dvě kamery mají stejný problém a již to není závada, ale vlastnost. Zajímavé.

    Vyměnili tedy prý objektiv. Chce se mně jim to věřit, protože obraz byl rozmazaný skoro v celé dráze zoomu. Navíc se chyby ostření projevovali v obou směrech zoomu.  Ihned jsem kontaktoval servis a oni si pro ni další den poslali, aby, jak jsme se dohodli, vrátili do kamery původní objektiv a nastavili data továrního nastavení, které si servis naštěstí v neštěstí, prozřetelně uložil. Tak. Teď čekám, jak to dopadne. Modlím se, aby to bylo, alespoň stejné jako před opravou.

    V této souvislosti mě napadlo, zda to vykazují u nás v republice, jen ty tři objektivy AX53. Můj přístroj, nový objektiv jako náhradní díl a kamera v jejich prodejně. Nepravděpodobné. Moc mě zajímá, kdo z majitelů Sony FDR-AX53, má podobný problém, jako zde popsaný. Zajímá mě, zda je to obecnou vadou objektivů této kamery, nebo to vykazují jen některé kusy. Pak by bylo na místě důrazně požadovat opravu, která zajistí dokonalý záznam během zoomu z max. detailu (20×) do širokého záběru. Jestli touto vadou trpí většina objektivů v AX53, pak se bude nabízet i varianta, že jsme opravdu braní jako výspa Evropy a dávají k nám do prodeje (za velké peníze) jen to, co by na západní straně hranic neprošlo. Nebo jde-li o problém všech těch objektivů a pak jasná nedotaženost konstrukce objektivu jako takového či softwarová nedoladěnost. (Připomínám, že aktuální firmware AX53 je verze 1.01.)

    TIP: Sony Handycam FDR-AX33 – nová 4K videokamera je na světě

    Ať je varianta chyby jakákoliv, třebaže i odlišná od zde nastíněných, troufám si říci, že je to třeba řešit. Ne ale nejhorší možnou variantou, že kamera bude v servisu opakovaně a ke zlepšení ani potom nedojde. Napadá mě, že při třech neúspěšných pokusech technika opravit stejnou vadu, je nárok na výměnu zboží či odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz. Má-li ale tuto chybu již z výroby více kusů v sérii, je výměna jako sázka do loterie.

    Mám doma ještě dvě Sony kamery HDR-CX730 a FDR AX33. Ani jedna z nich podobným problémem nikdy netrpěla. Navíc mají zoom svižný tak, jak to má být. K plné spokojenosti kameramana. AX53 má zoom delší a také hodně líný. Mnohem línější, než o co je prodlouženo ohnisko oproti loňské AX33.

    Závěrem tedy prosím majitele AX53 v ČR, případně i našich bratrů v SR, aby si objektiv prozkoušeli, nejlépe ze stativu a do komentářů napsali, jaký výsledek byl dosažen. (Video jako důkaz vítán.) Zda uspokojivý, tedy bez výše popsaného problému, nebo naopak, že objektiv AX53 při zoomování zlobí a to v obou směrech – přiblížení, oddálení při max. rychlosti zoomu.

    Opravdu by mě zajímalo, zda je to chyba konstrukční nebo se dá eliminovat vhodným nastavením ve výrobě či později v servisu, tzv. softwarovou cestou. Bohužel nemám ponětí, jaké možnosti výrobce či servis mají k dispozici. Tak jako tak, neměl by takový „nehotový“ kus projít kontrolou již v továrně. Nebudeme ani raději myslet, že by to někdo chtěl dělat úmyslně. To by mu na renomé určitě nepřidalo. Ale znáte to, peníze a tedy zisk jsou až na prvním místě.

    Sejde-li se dostatečný reprezentativní vzorek bez vad, nebo naopak s nimi, bude možné podnikat další kroky k jejich výraznému omezení či v nejlepším případě eliminaci. Napadá mě, že by bylo prima, kdyby se našel i některý distributor či prodavač, který by vystavené kusy odzkoušel a dal vědět. Nechce se přece podílet na pozdějších problémech, které nedokonalým ostřením způsobí později samotnému zákazníkovi (ostatně i sobě samotnému při pozdějším vyřizováním reklamace), který mu plně důvěřuje, že si domů odnese bezvadný výrobek. Nemusíte mít obavy, provozovnu neprozradím. Ono současných skoro dvacet osm tisíc korun není zanedbatelná částka.

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    13 Komentáře

    1. K článku jsem dodělal ještě ukázkové video, které podtrhuje má tvrzení. https://www.youtube.com/watch?v=SccBAR0v16I&feature=youtu.be
      Kamera přišla z opravny i podruhé se stejnými nedostatky, tedy zaostřování neplní svou funkci jak má. Kameru jsem proto poslal k prodejci a ten jí poslal také do servisu, odlišného od toho, který dvakrát nedokázal zjevnou chybu odstranit. Co bude dál? Kameru buď prý opraví nebo vymění, až podle dobrozdání z opravny.

    2. Děkuji za zájem a video. V něm je vidět, že jste na tom se svou AX53 o mnoho lépe, něž já. Malinkaté prostření tam sice je, ale troufám si říci, že vcelku bezvýznamné. :-) Ono také záleží na vzdálenosti předmětu, který přibližujeme. Chci věřit, že se najde ještě někdo další a své postřehy zde také uveřejní.

    3. Děkuji mnohokrát. Bohužel je vidět, že i Váš objektiv není správně odladěný na ostření na velikou vzdálenost. Začínám mít oprávněné podezření, že si vývojáři nedali s objektivem pro AX53 dostatečnou práci. Nevím jak Vám, ale mně to vadí. Moje kamera je stále v servisu a jsem zvědavý, jaký bude konečný verdikt. Na menší vzdálenost to bylo i u mě také v pořádku, ale já zoomuji z dálky na blízko poměrně často a vada mě tedy silně vadí.

    4. Kauza, co se týká mého přístroje je u konce. Technik ani při třetí opravě (v jiném servisním středisku) nenašel závadu. Prý podle dokumentace je vše v pořádku. Argumentoval jsem opět videem, které je zde k zhlédnutí a nakonec prodejce uznal mou námitku a vrátil peníze v plné výši. Prý shledal stejný problém i u dalšího zákazníka, kterému to ale (z mně nepochopitelných důvodů) nevadí. Je tedy nasnadě se vážně domnívat, že objektiv pro AX53 není řádně zkonstruován, což mi u Sony připadá jako velký přešlap. Ale, když to většině nevadí... :-( Možná to nakonec vyřeší nový firmware, bůhví. Pro mne tedy tento příběh končí s relativně dobrým koncem. Díky prodejci za vstřícnost a pochopení. Ostatní se mohou bránit nebo to zkrátka ignorovat. Zde funguje svobodná vůle každého jednotlivce. Já vrácené peníze uschovám a budu věřit, že následovník AX53 bude již příští rok a problém s ostřením při zoomování bude vyřešen k radosti všech budoucích potencionálních kupců. Všem ostatním hodně štěstí. Zatím si vystačím s loňskou AX33 a budu věřit, že se Sony u nového typu 4K kamery pochlapí.

    5. Díky za obsáhlou recenzi a objektivní hodnocení AX53. Již 20 let používám kamery SONY a zrovna jsem se chystal koupit AX53. Vaše zkušenost s touto kamerou a hlavně servisy pro tuto značku mi asi ušetřila mnoho starostí. Po letech se podívám po jiné značce. Je pro mne ale nepochopitelné, že SONY pustí na trh takový nedodělek.

    6. Rádo se stalo, ale věřte mi, že bych byl radši, kdybych to psát vůbec nemusel. I já mám od konce devadesátých let pouze Handycamy Sony. Za posledních pár let jsem měl příležitost jich mnoho otestovat. To co dělá s obrazem AX53, jsem ovšem nikdy nezažil. Stejně jako Vy jsem se rozhodl zabrousit do hájemství jiného výrobce, konkrétně Panasonic a Canon. Bohužel nebo bohudík, jsem ale rozmlsaný kvalitou Sony. Ano mají strohé menu oproti výše zmíněným značkám, ale v segmentu, řekněme do 30 tisíc korun plus mínus, je Sony jediné, které k již stabilně kvalitnímu obrazu přidal od AX33 LPCM zvuk, spřažený s XAVC S a to je laťka, na kterou ostatní - tipuji záměrně - nedosahují. Když porovnáme zvuk AAC, Dolby Digital a PCM, jasným vítězem je PCM! Dynamický zvuk a velký odstup šumu od aktivního signálu je tak dobrý, že pořizovat kameru s komprimovaným zvukem je krokem zpět. Sony tedy ještě nezatracujete. AX53 kupte v e-shopu, kde můžete kameru do 14 dnů, bez udání důvodu vrátit. Třeba budete mít štěstí a narazíte na kus bez této nepříjemné vady. Nakonec to můžete zkusit i několikrát, ve více e-shopech. Já osobně počkám na jaro a věřím, že nový typ příští rok se povede lépe. Naděje umírá poslední, jak se říká. 4K má mnohem lepší obraz AX100, která má bohužel jiné technické neduhy. Dle mého je lepší natáčet do XAVC S 1920 x 1080 50p, který má obraz na vysoké úrovni.

    7. Prošlo mi pod rukama hodně videokamer a tuhle vlastnost pomalého zaostřování při použití zoomu měly převážně videokamery Samsung.Popravdě u Sony jsem se s tím nesetkal i když Sony nekupuji a nepoužívám z jiného důvodu.Můj osobní postřeh je že v tomhle směru jsou vynikajicí JVC a videokamery a Panasonic.Obraz musí být při zoomování neustále ostrý,podle toho se pozná dobrá kamera.Pokud tomu tak není, tak je kamera prakticky nepoužitelná.