Účinná sluneční clona pro kameru Sony FDR-AX53 svépomocí

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Návody, Videokamery
    květen 30, 2016
    4× Komentováno

    Pro všechny ty, co nechtějí nechat objektiv kamery AX53 na pospas parazitujícímu bočnímu světlu, které dělá obraz méně kontrastním nebo touží po dokonalejší ochraně před jemným prachem (na jaře zejména pylem) nebo drobnými kapkami vodní tříště, tu máme návod, jak si jí svépomocí vyrobit.

    TIP: Larmor ochrání displeje digitálních fotoaparátů – domácí úpravy nedoporučuji

    Proč vyrobit (přesněji dodělat) a ne jen v poklidu zakoupit a nasadit? Jednoduše proto, že s upínacím závitem 55 mm na trhu žádná vhodná není. (Alespoň ne v době psaní tohoto článku.) Proto musí zase jednou nastoupit zlaté české ručičky a z toho, co je k mání, udělat funkční specifickou sluneční clonu pro daný typ videokamery.

     

    Proč tak složitě?

    Na loňskou verzi kamery Sony FRD-AX33 jsem pořídil zkrátka širokoúhlou sluneční clonu s vhodným závitem 52 mm, našrouboval a hurá do terénu. Pro úplnost. Kroužek, který má clonu udržet ve správné poloze, jsem vyměnil za gumové těsnění k sifonu dřezu vhodných rozměrů, které na rozdíl od kroužku dodávaného s clonou nepřekáží při manipulaci s multifunkčním kroužkem kolem objektivu. Viz obrázek níže.

    TIP: Sony Handycam FDR-AX33 – nová 4K videokamera je na světě

    Pořízení stejné clony (Mennon DV-SW) pro AX53 nebude problém. Ten bude v tom, že se se závitem 55 mm taková nevyrábí. Bude tedy nutné improvizovat a pořídit tu se závitem 58 mm a ještě dokoupit redukční kroužek 55 mm – 58 mm. Ne, tím ještě nejsme u konce. Bylo by hezké, kdyby to šlo tak jednoduše. Jsme v 21. století, přesto jsme stále nuceni být kreativní, protože nakoupit zmíněné atributy nestačí. To bylo i pro mne nemilé zjištění.

    Když jsem clonu na objektiv uchytil pomocí mezikroužku, zjistil jsem, že je clona moc předsunutá a vinětuje. Tedy, že částečně brání objektivu ve výhledu a zejména v rozích obrazu překáží. Jal jsem se tedy zkrátit sedm milimetrů dlouhý tubus se závitem zkrátit tak, aby se clona více přiblížila k tělu kamery. Zajišťovací kroužek jsem našrouboval pevně nadoraz a zkrátil tubus lámacím nožem až k hraně kroužku. Ten je ale široký 4 mm a závit se je třeba zkrátit natolik, aby se vešel bezezbytku do obruby mezikroužku. V mém případě na cca 2,5 mm. To jsem učinil vibrační stolovou bruskou, na kterou jsem si vzpomněl, že mám léta nevyužitou doma. Sluneční clonu jsem řádně omyl vodním proudem a nechal oschnout, protože při pokusu jí utřít nevhodnou osuškou, mohou na cloně ulpět chloupky, které v blízkosti objektivu vidí každý velmi nerad.

    Clonu jsem našrouboval do mezikroužku na kameře, který radím pevně dotáhnout až na doraz, vystředil jí do vodorovné polohy a opět natočil klip proti obloze, abych se ujistil, že v rozích již žádné stíny neuvidím. Jelikož má kamera plovoucí stabilizátor a jeho rozsah je dost veliký, společně s širokým záběrem při stabilizátoru nastaveném v menu na standardní (nejširší ohnisko u XAVC S a 4K), jsem učinil patřičný test.

    Zjistil k vlastní nelibosti, že vinětace, (i když v menším) stále přetrvává. Co teď? Co dál? Po delším přemýšlení jsem došel k závěru, že je třeba korpus clony dostat ještě blíže k přední stěně kamery.

     

    Druhý krok k vyřešení problému...

    Našrouboval jsem mezikroužek pevně na clonu a větší ostrou jehlou si označil na plastu clony její obvod. Znovu jsem použil velký lámací nůž na hrubé odstranění materiálu, který musel být odstraněn, aby mohla obruba nově obejmout vnější průměr redukčního kroužku. Dobrousil jsem pomalu a jemně smirkovým papírem a neustále kontroloval, aby se dala obruba kroužku napevno zasadit do clony. To se mi povedlo, ale dokonalý kruh jsem rukou nezvládl. Byly místa, kde světlo prosvítalo v mezerách. Kroužek jsem v cloně přesně vymezil tak, aby jeho přední strana lícovala s hranou otvoru ve cloně. Pak jsem vzal Epoxidový tmel a jehlou nepřesnosti v broušení vyplnil.

    Sluneční clona po zdařilé úpravě v domácích podmínkách.

    Nezapomeňte si, když již máte díru v zadní části clony hotovou, ji nasadit na mezikroužek pevně dotažený v obrubě objektivu kamery, vystředit do vodorovné polohy a nejlépe na spodní straně si udělat znamení, buď ostrou jehlou anebo permanentním fixem s úzkým hrotem. Když kroužek do clony nakonec napevno vlepíte, budete mít jistotu, že když kroužek na cloně pevně dotáhnete, budete mít clonu již vždy správně ve vodorovné poloze. Nepřesné usazení může mít za následek opět vinětaci. Tomu se přeci chceme celou dobu vyhnout. Proto s držme přísloví: „Dvakrát měř, jednou lep...“

    Sluneční clona je z polyamidu (nylon) a epoxidový tmel ji spolehlivě s hliníkovým kroužkem spojí. Mělo by to jít i se sekundovým lepidlem, ale to zasychá moc rychle a tak je ve výsledku nevhodné.

    Takto podomácku předělaná širokoúhlá sluneční clona Mennon DV-SW již ve výhledu objektivu nestíní ani při prudkém pohybu kamerou do všech možných směrů.

    TIP: XAVC S – metoda ukládání těchto video souborů do počítače specifickým způsobem

    Máme tedy hotovo. Objektiv na Sony FDR-AX53 je chráněný a kamera s tímto stínítkem dostane navíc profesionální vzhled, který dle mých osobních zkušeností upoutá na veřejnosti zaslouženou pozornost. Tomu kdo se do toho pustí jako já, přeji trpělivost, pevnou ruku mnoho zdaru.

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    4 Komentáře

    1. Tato clona je idealni kandidat na 3D tisk. Zavit by bylo treba vyzkouset nebo resit opet ze "sifonu", ale zlate ceske rucicky by to vyrobily cele :-)

    2. Bylo by pěkné, kdyby se toho nějaký šikovný člověk s 3D tiskárnou dokázal ujmout a vyrábět je za slušnou cenu, třeba i pro jiné kamery. Úprava parametrů by nebyla na PC překážkou.

    3. Pochopil bych nestandartní závit 55m i jiní výrobci dělají aby prodávali své příslušenství..zde však opravdu paranoia, když se wide clona nedá koupit originální. Výrobce ví dobře proč...u širokoúhlejší AX-53 na rozdíl od AX-33 při bočních švencích a aktivní stabilizaci plovoucího objektivu žádný širokoúhlá sluneční clona, která by nedělala černé rohy při jeho dobíhání asi neexistuje. Napapadlo mne, že možná pryžový..je pružný a odolnější, skladnější..jestli se dělá se závitem 55mm nevím, snad by vyšel s 58mm redukčním kroužkem. Takže pokud nepotřebuje uživatel 20x zoom, tak lepší 52mm u levnější AX-33. Bohužel nemá ostrý obraz při plném zoomu. U AX-53 zase při odzomování na plné šíro páčkou zoom na konci nepochopitelně skokem zrychlí...a při zoomování dost často ostření dýchá...Tlačítko vypínací pod LCD a nemožnost zapnutí obou a vypnutí nepotřebných údajů je od Sony demagogie a pomsta. Kde jsou ty časy kdy šlo o precizní promyšlené ergonomické kamery s nejlepším auto ostřením, WB,expo...3D tiskárna dobrý nápad jen proč si má někdo dodělávat něco, co by mělo být prodejné jako příslušenství...prostě šite horkou jehlou...vyvažuje to opravdu kvalitní stabilizace plovoucího objektivu, který mrká(pohybuje se). To jen info pro pána proč při pohybu s kamerou je jemně slyšet...v současné době vybrat slušnou kameru je problém...buď nemá ND filtr, hledáček výsuvný s gumovou očnicí, ovládací prvky...jednu uni tlačítko je málo...4K a 25p místo 50p je i u vyšších a dražších modelů potupná ostuda...to bych se bez 4K obešel a měl větší citlivou plochu snímače...AX-100 dýchá ostření i v klidu, natož při točení, ač jinak vše co má kamera mít a kvalitní obraz...opět 4K/25p...AX-700 obdobně..Pouze přidali HDR a kamera je hmotnější..V místnosti místo na zaměřený bližší objekt ostří na pozadí..a nemají ani plovoucí stabilizaci objektivu..při faktu, že po koupi ztrácí 70% prodejní ceny...Byl jsem fandou Sony a zklamán Canony...ten si dnes udržel ergonomii a ovládání a umí 4K/50p..jen malinko hmotnější a dražší..ale nechybí kolébka zoomu místo páčky, hledáček má pryžovou očnici,sklopná profi sluneční clona i u levnějších modelů, na kamerách jsou zvenku funkční tlačítka a vypínač...když to neumí ve 4K 50p, tak raději nechají FullHD. kdo někdy točil, tak ví, že s fotoaparátem to nikdy nebude to pravé...Pro běžného uživatele bych asi také doporučil spíš kvalitní mobil 4K/60p a 3 osý ruční gimbal případně malý externí mikrák...smutné konstatování...Nebo Panasonic kamerku jen nemá plovoucí stabilizaci objektivu...prostě zlaté časy co se týče kvality a promyšlenosti u Sony skončily...jediný důvod je ten stabilizovaný plovoucí objektiv u AX-33/53...U AX-100/700 kvalita obrazu...za nepřiměřený peníz...

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu