Sony VCT-VPR1 – stativ s dálkovým ovládáním (nejen) pro kameramany

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Říj 18, 2015
    1× Komentováno

    Tento video (foto) stativ je pro svou konstrukci vhodný pro časté přenášení a použití tam, kde jinak hrozí roztřesení záběrů při natáčení z ruky. Jeho 3cestná fluidní hlava má precizně hladký chod vertikálně a především horizontálně. Hodí se pro ovládání vybraných foto a video přístrojů.

    TIP: Sony Handycam FDR-AX33 – nová 4K videokamera je na světě

    Díky oddělitelnosti ovládací páky, je možno předejít rozmazání fotek i videí při zmačknutí spouště, či transfokaci. Obecně. Čím více je stativ vysunutý, tím je jeho rozechvění pravděpodobnější.

     

    Čím mě stativ oslovil?

    Tento lehký stativ jsem si pořídil kvůli aktivnímu ovladači na páce (rukojeti). Potřeboval jsem jí na ovládání kamery Sony FDR-AX33. Mám letitý Sony stativ VCT 870RM, který měl na sobě původně ovládací páku s LANC konektorem. Tu jsem později, když jsem koupil kameru Sony HDR-SR11 s AV/R konektorem, zaměnil za modernější ovládací páku ze Sony stativu VCT 60AV.

    VCT-VPR1 je vlastně až na modernější pákový ovladač parametry konstrukčně shodný. Jde tedy o zavedenou, méně náročnými zákazníky prověřenou konstrukci z hliníku s fluidní olejovou hlavou, která díky tomu při otáčení nedrhne a posun kamery činí dostatečně plynulým.

    Můj první stativ VCT 870RM byl větší a stabilnější.  Původně mě proto oslovila multifunkční páka s tím, že ji opět použiji na svůj časem osvědčený 870RM. Naštěstí, i když mají odlišnou upínací hlavu, uchycení páky k ní je pořád stejné. (Mám dojem, že stativy Sony jsou vyráběny ve firmě Velbon, která je kvalitními stativy dlouho známá.) Díky tomu mohu svůj nejstarší Sony stativ používat dodnes. Na většinu mých aktivit stále stačí, jen je třeba upgradovat ovládání s tím, jak jej na novějších typech kamer mění samotné Sony, což asi mnoho zákazníků, ostatně jakožto i mě , silně irituje.

    A proč si teď chci nechat i „trojnožku“, když vlastním osvědčený VCT 870RM i VCT-VPR1? Odpověď je jednoduchá a má dvojí základ. Novou páku budu využívat na obou mnou vlastněných stativech. Jejich přehození je otázkou jedné minuty a starší kameru neprodám, protože dosavadní CX730 mi plně vyhovuje a zbavit se jí by nebylo moudré. Na rozdíl od nejnovější AX33 má jiné rozhraní (AV/R). Ta nová USB MULTI, který se na produktech Sony drží již několik let, a doufejme, že to tak ještě nějakou dobu zůstane.

    Obdobně to u Sony, věřme tomu, pochopili u kamer Handycam a ponechávají nezměněné akumulátory od roku 2012. Dříve, ačkoliv byli akumulátory stejné, změnili nepatrně způsob jejich připojení a bylo nutno nakoupit a nahradit stávající ještě funkční novými s novým přístrojem, aby se kola kapitalismu pěkně otáčela a obchod Sony vzkvétal , rozčíleným zákazníkům navzdory.

    TIP: Sony FDR-AX100E v testu - 4K kamera pro širokou veřejnost - 1., 2. a 3. díl

    Pozor na koupi kabelové přechodky VCM-AVM1, která je mostem mezi starším AV/R a modernějším MULTI USB konektorem. Není kompatibilní se vším, co má v sobě MULTI zdířku. Nová AX33 je skrze toto připojení nefunkční, na rozdíl třeba od dražší 4K varianty Handycam kamery FDR-AX100. Tuto přechodku vlastním a mám to tedy z první ruky, jak se říká. Jelikož VCM-AVM1 není nijak levné, dávejte si na kompatibilitu prosím pozor.

     

    Sony VCT-VPR1 z praxe

    Vraťme se k popisovanému produktu. Je na čase si jej prohlédnout z blízka, popsat některé stěžejní části, vyzdvihnout klady a popsat i zápory, se kterými se můžete setkat při práci s VCT-VPR1.

    Stativ je kvalitně zpracovaný. Jeho jednotlivé díly sedí na svých místech, přesně jak mají. Je lehký. To je skvělá zpráva pro jeho přenášení, ne ale pro jeho univerzální využití. Při pohybu hlavou je konstrukce stativu náchylná na otřesy tím víc, čím je stativ více vysunut do výšky. Je dobré jej volnou rukou přidržovat, aby se tak dělo co nejméně zřetelně. To se samozřejmě projevuje nejvíce při natáčení videa způsobem panorámování, ať již horizontálním nebo vertikálním směru.

    Určitou a nezanedbatelnou výhodou je odnímatelná páka, která zamezí chvění alespoň při stisku spouště a transfokaci jejím prostřednictvím.

    Je škoda, že výrobce opomněl spodek středové tyče opatřit háčkem, jehož prostřednictvím by se mohl stát stativ pevnějším. Dalo by se na něj jednoduše zavěsit nějaký druh zátěže, který by stativ celkově zpevnil gravitací, která by přitáhla jeho konstrukci více k zemi.

     

    Výsuvné nožky

    Vystupují z prstence, ve kterém je později zmiňovaný středový sloupek, klička na jeho vysunutí, šroub na jeho aretaci a vodováha, která nám pomáhá mít stativ v přesné horizontální ose.

    Tento stativ má čtyřdílné teleskopické nožky. Zdrobnělina je opravdu na místě, protože snad vyjma těch nejsilnějších, do kterých se ostatní zasunují, si jiné přízvisko nezaslouží. I přes jejich útlost je stativ poměrně stabilní, určitě více, než je patrné jen na pohled. Díky rychloupínacím páčkám se stativové nohy rychle vysunou a ukotví v potřebné výšce. Stejně tak jeho sbalení je dílem okamžiku.

     

    Středový sloupek (zdviž)

    Tento, nejen na pohled sympatický stativ má ještě možnost vysunutí středové tyče kličkou. Dostaneme se tím k jeho maximální výšce, skoro metr a půl. Když budeme dělat nějakou operaci, při níž můžeme odepnout dálkové ovládání, milé. Jinak je ale celkem tenký plastový středový sloupek příčinou ještě většího rozechvění, než když jsou vysunuté jen samotné nohy stativu. Kdo počítá s tím, že bude stativ vysouvat častěji do jeho maximální polohy při současném panorámování, ať se raději poohlédne po stativu vyšším a pevnějším.
    Tento stativ je přeci jen určen spíše k svátečnímu využití, i když jeho cena mluví o opaku.

     

    Třícestná hlava – vhodná i pro fotoaparáty

    Hlava stativu je fluidní, tedy otáčivá na kluzném ložisku na kapalném základu. Snadnost jeho otáčení se řídí mj. teplotou okolního prostředí. Čím je tepleji, je chod divočejší, v opačném případě jde zpravidla více ztuha a je třeba jej rozhýbat mnoha pohyby. Potom je to už o něco lepší a hybnost se zlepší.

    Je osazena jednoduchou rychloupínací destičkou, která se k přístroji po vyjmutí přišroubuje prsty a dotáhne nejlépe mincí, ke které je drážka upínacího šroubu zespoda nejlépe přizpůsobena.

    Po řádném dotažení upneme kameru prostřednictvím rychloupínací páčky do hlavy samotného stativu. Přístroj, který umožní snímat statické záběry na výšku, můžeme vyklopit navíc do strany.

    Hlava je opatřena dvěma aretačními šrouby, typu motýlek. Podle síly přitažení je více či méně kladen odpor a při vhodném přitažení je možno s hlavou manipulovat a přístroj zároveň zůstává v poloze, do které jsme je nastavili. Je nasnadě, že čím bude zařízení uchycené ke stativu těžší, tím to půjde hůře a bude třeba šrouby v daném směru zajistit (utáhnout) pro jistotu napevno.

     

    Dálkový kabelový ovladač – ovládání bez doteku s přístrojem

    Jako závěrečný, volím popis nejdůležitější součásti recenzovaného stativu. To nejdůležitější  zdůrazňuji, protože jsou tisíce různých stativů. U Sony, jako jedněch z mála, vybíráme z portfolia po dlouhá léta produkty pro nadšené video amatéry, taktéž s přesahem možností ovládání přístrojů přímo multifunkční pákou na stativu i pro tvůrce, kteří si při tvorbě kladou vyšší nároky na výsledky své práce. To ovladač na páce dozajista umožňuje.

    • Tlačítko POWER zapíná a vypíná přístroj připojený k páce kabelem s konektorem MULTI.
    • Tlačítko PHOTO je foto spouští s možností aretace posunutím a zajištěním a tím otevřením závěrky na neomezeně dlouhou dobu u přístrojů k tomu vybavených.
    • Tlačítko START/STOP je video spouští. Spouští nebo zastavuje video záznam.
    • Páčka zoomu (T/W) slouží k plynulému přibližování/oddalování předmětu v zorném poli objektivu a to i proměnlivou rychlostí. Rychlost samotnou však určují možnosti přístroje k ovladači připojenému.
    • Tlačítko GRID LINE zapíná/vypíná pomocnou mřížku se zlatým řezem, která napomáhá v přesnější kompozici obrazu.
    • Tlačítko PUSH RELEASE odjistí rukojeť od páky stativu a umožní ji sejmout a tak zamezit v určitých případech možnosti rozpohybovat celý stativ dotekem.

    Popis vyčerpáme poukazem na tlačítko SLOW ZOOM, které při jeho posunutí do opačné pozice zajistí plynulý a velmi pomalý posun zoomu. Je tu proto, že udržet plynulou rychlost či spíše pomalost páčkou zoomu je velmi obtížné a tento přepínač nám tuto možnost snadněji umožní.

    Kabel s MULTI konektorem je na tomto ovladači odnímatelný, na rozdíl od starších ovladačů na stativech Sony, kde byl kratší a na pevno. Má délku 80 cm, aby se dal přístroj pohodlně ovládat, i když se rukojeť ovladače od stativové páky odepne.

    Když je stativ vysunutý do maximální výšky, délka kabelu zajistí, že můžete přístroj s odepnutým ovladačem pohodlně ovládat až od pasu.

    Jak jsem již psal, původně jsem koupil tento produkt jen kvůli dálkovému kabelovému ovladači, který dokáže nahradit starší typ s jiným konektorem. Po bližším seznámení s ním ale vím, že ho můžu klidně využívat i komplet, samozřejmě s vědomím omezení, která jsem v článku popsal.

    Někoho by možná napadla otázka, že když jsem potřeboval je nový ovladač na starší stativ podobně vybavený, proč jsem si ho nesehnal někde samostatně. Zkoušel jsem to, věřte mi milí čtenáři. Jediná možnost je sehnat si ovladač jako náhradní díl přímo u zástupce zajišťující dovoz náhradních dílů pro Sony produkty. A je to opravdu možné. Jen zjistíte, že jako náhradní díl to vyjde cca dvakrát dráž, než tento celý stativ. Tento nápad jsem dostal již v době, kdy jsem kupoval VCT- AV60. Od té doby to v současnosti ještě výrazně podražilo.

    Smutná realita dovozu náhradních dílů. Firmy dnes nemají zájem na tom, aby vám mohly, porouchaný přistroj po opravě dál sloužit k vaší spokojenosti. Nutí zákazníka nepřímo k nákupu nových produktů. A to je smutné zjištění, proti kterému se těžko hledá alternativa.

    Obsah balení stativu Sony VCT-VPR1.

    Tento článek však zakončíme optimisticky. Kdo tedy hodlá využít hlavní přednosti VCT-PVR1, tj. snadné přenášení a manipulace a zejména pak výhody ovladače na páce stativu, ten bude s tímto stativem dozajista spokojený. Kdo má vyšší nároky, sáhne po stativu bytelnějším, ale logicky i dražším, bohužel mnohem dražším, např. Sony VCT-VPR10.

     

    Specifikace Sony VCT-VPR1:

    • Maximální zatížení: 3Kg,
    • Úhel otáčení 360°,
    • Úhel naklánění – dolů 90°, nahoru 55°,
    • Funkce dálkového ovládání: Tlačítko POWER, tlačítko PHOTO, tlačítko START/STOP, páčka zoomu (T/W), tlačítko GRID LINE, tlačítko PUSH RELEASE, tlačítko SLOW ZOOM.
    • Maximální výška: přibližně 1 465 mm (nohy rozevřeny a zdviž plně vysunuta)
    • Minimální výška: Přibližně 480 mm,
    • Délka kabelu dálkového ovládání přibližně 800 mm,
    • Délka rukojeti otáčení přibližně 260 mm,
    • Zdvih zdviže přibližně 265 mm,
    • Rozsah provozní teploty: 0 °C až 40 °C,
    • Hmotnost přibližně 1,3 kg,
    • Dodávané příslušenství Přepravní taška, Propojovací kabel pro konektor MULTI a sada tištěné dokumentace.

     

    Galerie snímků Sony VCT-VPR1 ve vysokém rozlišení na Ulož.to. Heslo je VPR1.

     

    Aktuální cena Sony VCT-VPR1 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

    záporyklady
    - Chybí háček na středové tyči pro dodatečné zatížení+ Fluidní hlava – hladký chod
    - Není funkční se všemi produkty obsahujícími MULTI USB zdířku+ Multifunkční, navíc odnímatelná páka
    - Lehký – snadno se rozechvěje+ Lehký – snadné přenášení

    Za zapůjčení děkujeme firmě

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    1 Komentáře

    1. Kdysi jsem něco podobného viděl v Electroworldu , než jsem si rozmyslel jestli to koupit nebo ne už to nebylo v nabídce. Cena byla stejná kolem 3 tisíc ale jednalo se jen o hlavu elektricky ovládanou servomotory a to ovládání bylo tuším dálkové. Od té doby jsem se poohlížel po něčem podobném a vlastně nic nenašel až nyní váš článek o tomhle stativu Sony .

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu