V únoru mají dorazit na náš trh videokamery Handycam HDR-CX900E a FDR-AX100E – u Sony v komerčním sektoru nevídané koncepce.
Na první pohled se obě kamery liší pramálo – typ AX100E má na LCD displeji zvýrazněn emblém 4K. Tím jasně deklaruje, v jakém formátu bude kamera natáčet s nejvyšším rozlišením – video čítá 3 840 × 2 160 obrazových bodů. Jinak je se svojí sestrou CX900E, která natáčí v dnes již běžném progresivním rozlišení 1 920 × 1 080 obrazových bodů (tedy Full HD), na pohled k nerozeznání.
Vnější podoba HDR-CX900E a FDR-AX100E. Vyjma označení na LCD se podobají jako vejce vejci.
Rozdíl logicky hledejme v ceně. Model CX900E debutuje s doporučenou cenou 39 049 Kč, typ AX100E startuje na první komerční 4K kameru s velmi solidní cenou 52 099Kč. Samozřejmě to není cena přívětivá pro člověka, který běžně brouzdá v cenové relaci, řekněme, do dvaceti tisíc. Pro nadšeného amatéra mohou být přístroje (při troše šetření) stále dostupné, ať se již rozhodne pro kteroukoliv z nich.
Výraznější funkční rozdíl následně objevujeme v rozsahu zoomu pouze v případě, že s AX100E budete natáčet v plném rozlišení 4K. Optický činí shodných 12×, zoom s čistým obrazem 24× (ve 4K pak 18×) a konečně nepotřebné a zbytečné digitální přiblížení se snaží ohromit cifrou 160×. Vzhledem k velikosti snímače – celý jeden palec uhlopříčky – to neznamená srovnatelnou tragédii jako u dřívějších malých snímačů obrazu.
Rozdíly velkosti CMOS snímačů v jednotlivých typech spotřebních videokamer Sony.
Těší mě, že inženýři v Sony konečně pochopili, co si nadšený amatér, neváhající si pro naplnění svého snu klidně připlatit, žádá – všestranný (Ultra)HD, který se pohodlně drží, zároveň i dobře ovládá. I vstupy pro sluchátka a externí mikrofon s 3,5mm konektorem nacházím po dlouhé době na přístupných, pro práci mnohem výhodnějších, místech.
Jsem osobně přesvědčen, že se stanou oblíbenými i mezi kdejakým profesionálem, protože jejich velikost je pro investigativní v terénu takřka předurčuje.
Na tomto typu přístrojů se konečně objevily prvky, po kterých ve svých článcích o videokamerách Sony již dlouho volám. Halelujah, chce se mi vykřiknout, když nové přístroje vidím, byť zatím jen na obrázcích. Ty samotné mají ale pro nás už teď dost výraznou vypovídající hodnotu.
Podrobnější popis tlačítek (viz obrázek níže):
Pozitivních vylepšení nacházím naštěstí více:
Osobně vyzdvihuji, že zmizelo miniaturní multifunkční kolečko s tlačítkem pro potvrzení vybrané funkce pod objektivem. Místo něj tu máme váleček, který mají již dlouho videokamery vyšší třídy řady Sony NEX VG.
Má další pochvala patří i tomu, že na nových modelech zůstávají stávající typy dobíjecích akumulátorů řady NP-FV, které tady v tomto případě není nutno vyměňovat za nové při koupi modernějšího přístroje. Jak tomu bývalo k velkému smutku zákazníků ještě do nedávna.
Co se mi na nových přístrojích nelíbí je pro mne osobně obtěžující USB „ocásek“, zapíchnutý do hřbetního třmenu – považuji jej za přebytečný. Také u perforací odlehčené sluneční clony bych se vsadil již dnes, že nebude pronikavě účelná. Vhodnější a funkčnější by, dle mého úsudku, byla ta se zavíracími dvířky jako u Sony NX70.
Celkově se nestydím říci, že se design výrobci vydařil a jestli budou obě kamery stejně povedené i po stránce technické, pak se v obchodech bezpochyby neztratí. Troufám si dokonce prorokovat, že budou na pultech úspěšné. Konečně se tak i od Sony dočkáme schopné konkurence k loni poprvé nabízeným videokamerám Canon Legria HF G25 a HFG30 v podobné cenové kategorii.
Pro úplnost uvádíme odkazy na podrobné specifikace Handycam HDR-CX900E a FDR-AX100E. Je ovšem nutné podotknout, že na českém zastoupení Sony, některé údaje nejsou přesné a je dobré využít internetové stránky UK či USA. Další podrobnosti, se jak věřím, co nejdříve objeví v podrobných recenzích z mého pera. Určitě je už teď, na co se těšit.
AV receiver je mimořádně užitečné zařízení, jehož význam rozhodně neklesá. Naopak je až s podivem, kolik audio-video-počítačových nadšenců by jej využilo, ale přesto jej ještě nemají. Přitom takovéto zařízení vám může sloužit 10 až 20 let. Zjistěte s námi, k čemu vám bude dobrý a jakým byste si mohli třeba udělat radost.
Nakupovat v zahraničí může být velmi výhodné. Mnohdy ale prodejci nedoručují do našich končin. Naštěstí existují služby pro přeposlání zboží. Tyto služby vychází občas i levněji, než doručení přímé.
© 2007-2022 všechna práva vyhrazena | tiráž & kontakty | inzerce | podmínky užití | RSS | ISSN 1802-9000
Pozerám, že to nebude mať Balanced Optical SteadyShot. Prečoooo?
Vyčerpávající odpověď by mohla dát je samotná firma Sony. Já osobně se domnívám, že je to kvůli konstrukci kamery samotné. Větší průměr vstupní čočky objektivu a určitě i 1" velký snímací čip brání vyrobit k takové velikosti dostatečně kompaktní konstrukci výkyvného objektivu. Musíme si tedy počkat na otestování přístroje, jak moc bude funkční optický stabilizátor. Troufám si ovšem tipovat, že nebude tolik účinný, jako ten výkyvný, který stabilizuje celou dráhu světelného paprsku, až k CMOS snímači.
Tak na tohle jsem se ptal taky a s Romanem jsme o tom dišputýrovali na FS. Mě osobně by zajímalo, co se Sony nepovedlo na tom parádním opt. stabilizéru, že ho nedávají k novým kamčám (dávali ho jen k řadě 700/730/740/760, u jiných kamerek není, pokud se nemýlím). Proč od tohoto parádního stabilizéru ustoupila nám těžko Sony prozradí.
Jestli zdůrazňoval, tedy ještě více posiloval nepříjemnou "chrama-vadu" na dlouhém skle u objektivů řady G, ale to spekuluju. Chroma vada je dána materiály, kdy místo skel je použito pryskyřic, snad aby to bylo lehké a hlavně levnější. Ta tam je doba, kdy se čočky do objektivu poctivě brousily. Dnes jsou objektivy z "poctivě lisovaných" plastových čoček... hrůza.
Stabilizéru Balanced Optical je opravdu škoda. Měl jsem v ruce 3 kusy CX730tek a fungoval u všech skvěle!
Sony Ballanced Stabilization neopustil. Dále jej používá nejméně v druhé nejvyšší typové řadě. http://www.sony.cz/product/cam-high-definition-on-memory-stick/hdr-pj810e
A to je tohtoročný model?
Ale aj tak, so snímačom 1/3,95 si to môžu nechať.
Omluvte mojí chybu. V článku je uvedeno, že obě kamery přijdou na náš trh v únoru. To platí jen o typu CX900. 4K AX100, bude v prodeji od května 2014.
U japonských kolegu už kameru FDR AX100 testovali a i na stránkách SONY je k mání slušná promo videa. Velký CMOS Exmor R typu 1,0 slouží dobře i v obtížných světelných podmínkách vis první video. Stabilizace zde funguje slušně, tedy na to že snímek byl zřejmě natáčen z ruky a že je to 4K, kde i malý pohyby je daleko markantnější. U modelu FDR AX100 je rozhodně lákavá i cena, v Americkém BestBuy bude k sehnání za 2000 dolaru (39300kč) což je více jak sympatické. Jsem zvědaví jak na tento model zareaguje konkurence Canon a Panasonic. Laťka kvality je myslím vysoko a cena zase nízko :-).
https://www.youtube.com/watch?v=WnnikWkRnf8
https://www.youtube.com/watch?v=7WWpu5_bYMM