Sony v roce 2014 – kamery na vrcholu „amatérského“ segmentu

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Led 16, 2014
    7× Komentováno

    V únoru mají dorazit na náš trh videokamery Handycam HDR-CX900E a FDR-AX100E – u Sony v komerčním sektoru nevídané koncepce.

    Na první pohled se obě kamery liší pramálo – typ AX100E má na LCD displeji zvýrazněn emblém 4K. Tím jasně deklaruje, v jakém formátu bude kamera natáčet s nejvyšším rozlišením – video čítá 3 840 × 2 160 obrazových bodů. Jinak je se svojí sestrou CX900E, která natáčí v dnes již běžném progresivním rozlišení 1 920 × 1 080 obrazových bodů (tedy Full HD), na pohled k nerozeznání.

    Vnější podoba HDR-CX900E a FDR-AX100E. Vyjma označení na LCD se podobají jako vejce vejci.

    Rozdíl logicky hledejme v ceně. Model CX900E debutuje s doporučenou cenou 39 049 Kč, typ AX100E startuje na první komerční 4K kameru s velmi solidní cenou 52 099Kč. Samozřejmě to není cena přívětivá pro člověka, který běžně brouzdá v cenové relaci, řekněme, do dvaceti tisíc. Pro nadšeného amatéra mohou být přístroje (při troše šetření) stále dostupné, ať se již rozhodne pro kteroukoliv z nich.

    Funkční a funkčnější

    Výraznější funkční rozdíl následně objevujeme v rozsahu zoomu pouze v případě, že s AX100E budete natáčet v plném rozlišení 4K. Optický činí shodných 12×, zoom s čistým obrazem 24× (ve 4K pak 18×) a konečně nepotřebné a zbytečné digitální přiblížení se snaží ohromit cifrou 160×. Vzhledem k velikosti snímače – celý jeden palec uhlopříčky – to neznamená srovnatelnou tragédii jako u dřívějších malých snímačů obrazu.

    Rozdíly velkosti CMOS snímačů v jednotlivých typech spotřebních videokamer Sony.

    Těší mě, že inženýři v Sony konečně pochopili, co si nadšený amatér, neváhající si pro naplnění svého snu klidně připlatit, žádá – všestranný (Ultra)HD, který se pohodlně drží, zároveň i dobře ovládá. I vstupy pro sluchátka a externí mikrofon s 3,5mm konektorem nacházím po dlouhé době na přístupných, pro práci mnohem výhodnějších, místech.

    Jsem osobně přesvědčen, že se stanou oblíbenými i mezi kdejakým profesionálem, protože jejich velikost je pro investigativní v terénu takřka předurčuje.

    Promyšlená inovace

    Na tomto typu přístrojů se konečně objevily prvky, po kterých ve svých článcích o videokamerách Sony již dlouho volám.  Halelujah, chce se mi vykřiknout, když nové přístroje vidím, byť zatím jen na obrázcích. Ty samotné mají ale pro nás už teď dost výraznou vypovídající hodnotu.

    Podrobnější popis tlačítek (viz obrázek níže):

    • clona (IRIS), citlivost (GAIN/ISO) a rychlost závěrky (SHUTTER SPEED) hezky po ruce;
    • pod LCD zaslouži vyzdvižení tlačítko vyvážení bílé (WHITE BALLANCE) a DISPLAY k možnému skrytí grafických informací na zobrazovačích. Nepříjemné je, že sem dali i POWER!

    Pozitivních vylepšení nacházím naštěstí více:

    • kvalitní OLED hledáček (snad shodný s těmi v zrcadlovkách Alfa),
    • bez mála 9 cm velký LCD panel, který byl vidět naposledy u typu HDR-XR550v roce 2011,
    • dále spřažený zaostřovací a zoom prstenec kolem objektivu,
    • kolébka transfokace,
    • ovládací tlačítka na těle a to nejen pod dvířky LCD panelu,
    • také je k mání ND filtr ve třech stupních.

    Osobně vyzdvihuji, že zmizelo miniaturní multifunkční kolečko s tlačítkem pro potvrzení vybrané funkce pod objektivem. Místo něj tu máme váleček, který mají již dlouho videokamery vyšší třídy řady Sony NEX VG.

    Má další pochvala patří i tomu, že na nových modelech zůstávají stávající typy dobíjecích akumulátorů řady NP-FV, které tady v tomto případě není nutno vyměňovat za nové při koupi modernějšího přístroje. Jak tomu bývalo k velkému smutku zákazníků ještě do nedávna.

     

    Pár much se vždy najde

    Co se mi na nových přístrojích nelíbí je pro mne osobně obtěžující USB „ocásek“, zapíchnutý do hřbetního třmenu – považuji jej za přebytečný. Také u perforací odlehčené sluneční clony bych se vsadil již dnes, že nebude pronikavě účelná. Vhodnější a funkčnější by, dle mého úsudku, byla ta se zavíracími dvířky jako u Sony NX70.

    Celkově se nestydím říci, že se design výrobci vydařil a jestli budou obě kamery stejně povedené i po stránce technické, pak se v obchodech bezpochyby neztratí. Troufám si dokonce prorokovat, že budou na pultech úspěšné. Konečně se tak i od Sony dočkáme schopné konkurence k loni poprvé nabízeným videokamerám Canon Legria HF G25 a HFG30 v podobné cenové kategorii.

    Pro úplnost uvádíme odkazy na podrobné specifikace Handycam HDR-CX900E a FDR-AX100E. Je ovšem nutné podotknout, že na českém zastoupení Sony, některé údaje nejsou přesné a je dobré využít internetové stránky UK či USA. Další podrobnosti, se jak věřím, co nejdříve objeví v podrobných recenzích z mého pera. Určitě je už teď, na co se těšit.

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    7 Komentáře

    1. Vyčerpávající odpověď by mohla dát je samotná firma Sony. Já osobně se domnívám, že je to kvůli konstrukci kamery samotné. Větší průměr vstupní čočky objektivu a určitě i 1" velký snímací čip brání vyrobit k takové velikosti dostatečně kompaktní konstrukci výkyvného objektivu. Musíme si tedy počkat na otestování přístroje, jak moc bude funkční optický stabilizátor. Troufám si ovšem tipovat, že nebude tolik účinný, jako ten výkyvný, který stabilizuje celou dráhu světelného paprsku, až k CMOS snímači.

    2. Tak na tohle jsem se ptal taky a s Romanem jsme o tom dišputýrovali na FS. Mě osobně by zajímalo, co se Sony nepovedlo na tom parádním opt. stabilizéru, že ho nedávají k novým kamčám (dávali ho jen k řadě 700/730/740/760, u jiných kamerek není, pokud se nemýlím). Proč od tohoto parádního stabilizéru ustoupila nám těžko Sony prozradí.
      Jestli zdůrazňoval, tedy ještě více posiloval nepříjemnou "chrama-vadu" na dlouhém skle u objektivů řady G, ale to spekuluju. Chroma vada je dána materiály, kdy místo skel je použito pryskyřic, snad aby to bylo lehké a hlavně levnější. Ta tam je doba, kdy se čočky do objektivu poctivě brousily. Dnes jsou objektivy z "poctivě lisovaných" plastových čoček... hrůza.
      Stabilizéru Balanced Optical je opravdu škoda. Měl jsem v ruce 3 kusy CX730tek a fungoval u všech skvěle!

    3. U japonských kolegu už kameru FDR AX100 testovali a i na stránkách SONY je k mání slušná promo videa. Velký CMOS Exmor R typu 1,0 slouží dobře i v obtížných světelných podmínkách vis první video. Stabilizace zde funguje slušně, tedy na to že snímek byl zřejmě natáčen z ruky a že je to 4K, kde i malý pohyby je daleko markantnější. U modelu FDR AX100 je rozhodně lákavá i cena, v Americkém BestBuy bude k sehnání za 2000 dolaru (39300kč) což je více jak sympatické. Jsem zvědaví jak na tento model zareaguje konkurence Canon a Panasonic. Laťka kvality je myslím vysoko a cena zase nízko :-).

      https://www.youtube.com/watch?v=WnnikWkRnf8

      https://www.youtube.com/watch?v=7WWpu5_bYMM

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu