Úterý , 28. 05. 2024

Vilém

Sony FDR-AX100E v testu – 4K kamera pro širokou veřejnost (závěrečná část)

18. 11. 2014

18. 11. 2014

Jak jsem předeslal minule, dnes se zaměříme na samotné ovládání a nastavování záznamu a kamery samotné prostřednictvím displeje LCD Xtra Fine. Podíváme se i na výsledná videa a fotografie a shrneme si dojmy, klady a zápory této kamery.

 

LCD Xtra Fine panel – pozorujeme a nastavujeme

Dotykový displej je lesklý a otisky prstů se na ně množí jako houby po dešti. A samozřejmě, čím více je na něm otisků, tím méně je obraz na něm zřetelný. Displej zobrazuje věrně. Barevný podání je shodné s natáčenou předlohou.

TIP: Sony FDR-AX100E v testu – 4K kamera pro širokou veřejnost: 1. část a 2. část

Rozměry obrazovky jsou 8,8 cm (typ 3,5, poměr stran 16:9) Celkový počet pixelů: 921 600 (1 920 × 480). Jeho viditelnost na slunci jde jednorázově posílit, zjasnit v menu a po pravdě, tento efekt by mohl být mnohem silnější. V záloze máme hledáček, takže nás jeho horší jas při záběrech na hodně osvětlených místech nemusí až tolik pálit.

 


Nutná obecná vsuvka

Autor: Stuart Miles, www.freedigitalphotos.net

Sony si s videokamerami už dlouho nedává práci navíc. Co může, doslova nacpe do všech přístrojů tohoto typu. Stejné elektronické hledáčky (světe div se, ve formátu 4:3), i když jsou kamery primárně určeny pro formát 16:9, LCD panely uhlopříčky 7,5 cm, moduly objektivů atd. A to už provádí léta. Stejně je tomu ale i s jednotlivými součástmi, které jsou úplně shodné pro všechny komerční přístrojové řady. Vsadím se, že levnější dvojče CX900 se dostalo na výrobní pásy jen proto, aby mělo Sony dát kam součásti, které neprošli kvalitativními zkouškami ve výrobní části pro AX100, i když to budou určitě vehementně popírat.

Chtějí si snad sami zničit výrobní sekci „levných“ videokamer?! Fotoaparát, ve kterém je natáčení videa vlastně jen rozšiřujícím (a bezezbytku) zajímavým doplňkem, jsou možnosti nastavení mnohem obšírnější, než je tomu ve specializovaném oboru natáčení videa, tedy samotných videokamer. Ošizené možnosti (např. vyvážení bílé) jsou toho jasným důkazem.


 

Menu – nastavení dotykem

Tuto činnost můžeme provádět téměř výhradně dotekem na LCD panelu pro všechny operace nastavení. Výjimku tvoří ty, pro které je na těle přístroje speciální k tomu určené tlačítko. U těch si můžeme vybrat, kterou variantu zrovna zvolíme.

Do útrob menu se dostaneme pouze skrze dotykovou Ikonu MENU na displeji vlevo nahoře. Po tom se objeví známa hlavní nabídka, do které se můžeme potopit hlouběji doteky na jednotlivých grafických obrázkových ikonách s jednoduchými popisky.

Již klasické Sony video rozložení ikon v hlavním menu. To dokazuje obrázek Kamera/Mikrofon, kde je zobrazena kamera z mnohem nižší třídy.

Menu tohoto aspiranta na vyspělou videokameru je dosti chudé a nastavit se dají opravdu jen nejdůležitější prvky pro chod tohoto přístroje. Nečekejme tedy i přes to, že jde o 4K kameru, žádné speciální nastavení.
Poznámka: Před touto videokamerou jsem měl k dispozici na otestování fotoaparát Sony DSC-RX10. Ten je jednoznačným důkazem, že Sony udělat menu s rozsáhlými možnostmi nastavení udělat umí. Tam jsem našel opravdu vše, co má přístroj na záznam videa a fotografií mít. Vše bylo přitom logicky a velmi přehledně uspořádané a bylo snadné rychle nastavit jakoukoliv nutnou položku pro zdárnou práci s přístrojem. V tom je tato kamera jen velmi chudou příbuznou, i když je téměř o polovinu dražší než zmiňovaný vyspělý kompaktní fotoaparát, kterému se v sekci nastavení nedá vytknout vůbec nic.

 

Moje Tlačítko – tři osobní přednastavení

K dispozici jsou až tři. (Mohlo by jich být dle mého vkusu mnohem více, kdyby bylo menu Handycam kamer více podobné těm u posledních přístrojů fotografických – Cyber-Shot.) V menu si s bohaté nabídky vybereme tři, které chceme mít pěkně při ruce a jejich ikony se nám objeví na levé straně displeje hezky pod sebou.

Zde úplně vlevo je vidět vlevo mé oblíbené standardní nastavení

Na levém snímku na levé hraně již zmíněné tři ikony, přednastavené v menu – Moje tlačítko. První ikona zapíná, vypíná náhled obrazovky tak, jak sama vypadá a dá se přepnout i do podoby vpravo. Prostřední ikonou se vybírá síla účinku stabilizátoru obrazu a třetí PEAKing aktivace/deaktivace a výběr barvy zvýraznění hran při ručním zaostření obrazu.

Dole jsou tři číselné hodnoty – Clona, AGC a čas závěrky. „A“ před nimi značí, že jsou v automatickém režimu. Více vpravo potom indikátor úrovně zvuku s ikonou bezprostředně nad ní notička 2ch, která ukazuje výběr stereo zvuku. Vedle vpravo MODE – přepínání mezi video/foto a úplně vpravo dole, zde iAUTO off. Touto ikonou se můžeme rychle vrátit do plné automatiky videokamery. V tom případě zezelená.

 

Režimy snímání

Znázorněné ve spodní řadě obrázku. Ty jsou pro mne osobně, jen takovou hračkou. Mohou být pro někoho užitečné, ale okruh lidí, kteří to budou používat je dle mého názoru jen velmi omezený. Nefungují navíc při většině rozlišení obrazu.

 

Peaking – Vyznačení zaostřených objektů ve snímané scéně

Tato velmi šikovná věcička, (kterou osobně hodně využívám) se v běžném segmentu přístrojů snímajících video, objevila poměrně nedávno. Byla ovšem dlouho jen výsadou profesionální techniky. Velmi usnadní míru zaostření a usnadní se použití hloubky ostrosti ovlivněním nastavení priority clonového čísla. V tomto přístroji je v menu označený jako – Vyznačení. Dá se nastavit ve třech stupních síly barevné čáry kolem obrysů – nízká, střední, vysoká – v tu chvíli zaostřených předmětů, anebo úplně vypnout. Obrysy mohou být znázorněny ve třech barvách – červená, žlutá a bílá.

K TÉMATU  S HPmarketem na Rock for People 2014 - reportáž

 

Zebra – nastavení úrovně jasu

Pokud překročí úroveň jasu ve scéně hodnotu IRE, kterou jste nastavili, v části obrazu se objeví rastr, tzv. zebra. Použijte tyto pruhy jako vodítko k nastavení expozice tak, aby přeexponovaných míst bylo ve snímané scéně co nejméně nebo žádné. Dá se nastavit v procentech, zde: 70/75/80/85/90/95/100/100+, standardně je vypnutá.

Stejně jako Peaking se nepřenáší do externího zobrazovacího zařízení, připojeného HDMI kabelem. Je tedy k mání jen přímo na zobrazovačích kamery samotné. To je velká škoda.

Šikmé pruhy označují místa, kde hrozí přeexpozice, tedy místa málo prokreslená. Čím vyšší číslo v nastavení, tím světlejší plochy jsou značeny zmíněným šrafováním.

 

SCN Volba scény – pro specifické nastavení kvality obrazu

 

Obrazové efekty – pro zpestření obrazových scén

Jsou takovým módním doplňkem, který se před pár lety začal objevovat nejprve ve fotoaparátech stejnojmenného výrobce. Protože jsou vlastně shodné, odkážu vás zde na moji recenzi Sony DSC-RX10, kde jsou vyobrazeny podrobněji.

Pokročilí kameramani je asi oželí úplně. Maximálně si je vyzkouší, aby zjistil, že podobné „kejkle“ jdou udělat lépe v postprodukci, v NLE střižně a navíc jim zůstane nezdeformovaný originální záběr.

 

Vyvážení bílé

Venku, uvnitř, v stupních Kelvina po stovkách – 2500K – 9900K, a ručně na jeden dotek zamířením na bílou nebo neutrálně šedivou plochu a kalibrací příslušnou ikonou na displeji. Dá se ještě jemně doladit barevný tón s pomocnou tabulkou na LCD panelu.

 

Kinotón – výrazný kino tón se nekoná

V menu nastavitelná korekce barevnosti obrazu typická pro film, je dle mého soudu silně nevýrazná. Toto je ale běžný jev u Sony Handycam kamer obecně. Když budeme chtít dát záběrům nějaký zajímavý barevný tón, bude lepší s tím počkat do střižny v počítači.

 

24p – filmový formát k dispozici

Formát obrazu s 24 snímky za vteřinu v progresivním módu obrazu, se aktivuje v menu (trochu nepřirozeně) ve složce Nastavení. Když jej chceme použít, kamera nám oznámí, že je třeba pro tento druh záznamu příslušně naformátovat paměťovou kartu a NELZE kombinovat s jiným záznamem FPS, zde 25p 50p a 50i.

Moje zkušenost je taková, že ačkoli kamera dokáže natáčet v módu 24p, ten slovy nepopsatelný dobrý pocit, když sledujeme např. takto natočený celovečerní profesionální film, chybí.

 

Duální video záznam

Druhé současně zaznamenané video pro potřeby streamování na internet, je v MPEG-4 2,7Mbit/s, 1280 x720, zvuk AAC (LC) 128Kbps. Video postrádá hladké přechody a je dle mého soudu použitelné jen v informativní rovině. Já osobně bych jej nevyužil.

Natáčení z ruky a ze stativu – různá specifika práce

Osobně se domnívám, že je kamera více přizpůsobena pro práci ze stativu, nežli z ruky. Přesvědčí nás o tom především rozmístění ovládacích tlačítek, zejména těch pod LCD panelem. Takto koncipované ovládání bude pro video tvůrce používajícího stativ více nakloněno.

Tvůrce natáčející hledáčkem z ruky se bude občas potýkat s problémy, které by vyřešilo, kdyby se vývojáři více zamysleli na konstrukcí přístroje jako celku a podřídili tomu umístění potřebných prvků ovládání. Ušetřilo by to tak zbytečné starosti a drobné nepříjemnosti, které člověk při natáčení z ruky musí řešit.

 

Video – kvalita obvyklá u Sony

Obraz při XAVC S natáčení je, nebojím se říci, vynikající. Tedy samozřejmě ve vlastní kategorii. Na 4K v ostrosti logicky zaostává. Obraz z kamer Sony je pro mne vždy zážitkem. Je malinko do studena, ale barvy jsou přitom přirozené a tím pádem lahodící oku. 4K obraz – hlavní devíza tohoto přístroje je na první dojem bez kompromisů. Tedy pro toho, kdo je zvyklý na dosavadní komerční vrchol snímání – Full HD – AVCHD. Můj vlastní dojem je takový, že obraz je na můj vkus hlavně v exteriéru často hodně kontrastní. Může vyvolávat pocit přeostřenosti. Na první pohled mu není, co vytknout na ten druhý můžeme cítit, že mu schází určitá přirozená dávka jakési sametovosti, která našim smyslovým orgánům lahodí více. Každý to bude samozřejmě vnímat po svém. Jedni budou nadšení, druzí budou čekat na to, zda se Sony ve 4K v dalších generacích spotřebních videokamer trochu více nepolepší.

Pružnost expoziční automatiky je na vysoké úrovni. Přechody jsou velmi jemné a tedy správně „neviditelné“. Např. u Canonu HF G30 jsou expoziční skoky automatiky velmi hrubé. Video je tím nepříjemně skokově ovlivněno. To se u HD videokamer Sony naštěstí nevidí. Škoda, že 4K neumí 50p. Tedy ne v této kameře. Ve více jak dvojnásob drahé AX1 progresivních padesát snímků za vteřinu k mání je.

 

K TÉMATU  Okénko do hudební historie aneb od kazet až po chytré telefony

Fotografie – velmi slušná úroveň

Na výběr máme ze dvou formátů a třemi rozlišeními v každém z nich. Na snímky pořízené kamerou, jsou opravdu vydařené a na běžné sledování v HDTV či na obrazovce monitoru počítače budeme určitě spokojeni. Mě osobně se se zdáli občas trochu vybledlé, ale to bude tím, že jsem se nastavováním parametrů pro jejich zlepšení nijak neobtěžoval a prostě jen fotil.

  • Neupravene fotografie můžete jako vždy stáhnout z Ulož.to (asi 99 MB).
  • Heslo pro stažení všeho je AX100.

 

ISO – nastavení citlivosti při fotografování

Rozsah je ISO160 – ISO10 000. Já ponechával rozhodnutí na automatice a např. šum vznikající vysokým ISO nezkoumal.

 

AGC – Automatic Gain Control

Česky automatické omezení zisku napomáhá tam, kde je málo světla. Při vyšších hodnotách AGC je kolikrát výrazně zesílen elektronický šum, a potom přijde na řadu jeho omezení znázorněné výše.

 

Low Lux – pro natáčení při nízkém osvětlení

V automatickém režimu je závěrka nastavená na nejnižší hodnotu 1/50s. Při aktivaci Low Lux se přepne do 1/25s. Světla proniká objektivem rázem jednou tolik, ale je to vhodné jen pro statické záběry. Výraznější pohyby už mohou být rozmazané. Na druhou stranu se to dá využít pro zajímavé zpestření natočených záběrů.

U tohoto přístroje je v tomto případě použít možností ručního nastavení expozičních hodnot a účinek se může i násobně zkvalitnit.

 

Wi-Fi a NFC – k bezdrátovému propojení

Slouží k propojení, přenosu dat a ovládání na dálku. Propojení je možné s počítači, tablety a mobilními telefony označované jako smart. Podrobnosti naleznete v on-line příručce na internetu.

 

Firmware verze 2.0

Stáhnout jej můžete na Sony CZ, sekce podpora. Je k mání i pro HDR-CX900.

Výhody a vylepšení (popis převzat ze stránek Sony CZ)

  • Podpora Direct Copy pro formát XAVC S
  • Zlepšení výkonu automatického ostření
  • Přesnost ostření pro hlavní objekt
  • Výkon ostření se sledováním osob
  • Doplnění rychlosti závěrky 1/30
  • Změna rychlosti zoomování při nahrávání videa na stejnou rychlost jako během pohotovostního režimu

 

Návod k použití a závěr

Český návod je tištěný a stručný. Určitě v něm není vše, co by být mohlo, mělo. V PDF formátu je ke stažení na webových stránkách Sony CZ, kde naleznete i elektronickou online příručku v barvách.

Po dlouhém maratonu, který se snažil AX100 co nejlépe představit vážené čtenářské obci, je na místě už jen závěrečné shrnutí. Kamera není úplně bez chyb a je tu bezesporu dost velký prostor k inovacím. I ve stavu, v jakém se prodává nyní, je ovšem k uspokojení náročného video tvůrce připravena více než dobře. Má na sobě řadu mušek. Ovládání by mohlo být za cenu, za kterou se prodává snad ještě propracovanější. Naštěstí to natáčení nestěžuje natolik, aby vám to vadilo do té míry při práci, že by vás to nějak výrazněji omezilo. Progresivní uživatelé, kteří touží mít kameru, co možná s nejlepším obrazem a jsou ochotni si i připlatit více než je obvyklé, dostanou přístroj, se kterým se velmi dobře pracuje a interaktivita je i přes mé výtky nahoře v textu velmi dobrá.

Měl jsem možnost jí testovat více jak měsíc a za tu dobu se mi vryla hluboko pod kůži. Natočil jsem s ní desítky hodin záznamu, většinu v 4K UHD. Po zkopírování natočeného materiálu do PC a jeho prezentaci na „pouhých“ Full HD 1920 x1080 obrazovkách (včetně televizní přímo z kamery) je vidět nepopiratelný nárůst kvality v tomto formátu blízké budoucnosti. Na druhou stranu je třeba říci, že to není tak hmatatelné, jako v případě posunu s SD na HD formát videa.

TIP: Sony FDR-AX100E v testu – 4K kamera pro širokou veřejnost: 1. část a 2. část

Videokamera Sony FDR-AX100E si i přes svou výraznější cenu určitě najde mnoho spokojených tvůrců, pro které je kvalita zobrazení jednou z priorit nadšeného tvůrce video filmů.

Na server Ulož.to jsem dal pro názornost ke stažení několik originálních videosouborů ve 4K i XAVC S a také několik fotografií (viz výše), abyste mohli sami posoudit, zda vás kvalita dokáže přesvědčit, minimálně k přemýšlení nad pořízením přístroje s novým, zatím nejkvalitnějším formátem videa, nejen na poli amatérské tvůrčí činnosti.

 

Aktuální cena Sony FDR-AX100 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

Zápory Klady
– Tlačítko Power, White Balance a Program AE nevhodně umístěny pod LCD panelem + CMOS 1palcový snímací čip
– Váhavé ostření na blízké objekty + Obraz 4K, XAVC S i AVCHD ve svých kategoriích
– Pomalý zoom + Zaostřovací (zoom) prstenec, ruční ostření
– Omezená výbava v nastavení menu + Ruční ovlivnění hlavních expozičních hodnot
– Chabé manuální nastavení úrovně zvuku + 3,5palcový displej s věrným barevným zobrazením
– Cvakající kolébka zoomu v krajních polohách + Zvuk 2.0 LPCM
– Cvaknutí tvrdé spouště při ukončení nahrávání  
– 4K jen 24p a 25p, 50p chybí.  

Za zapůjčení děkujeme firmě

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Jako má Renault svoji Dacii, podobně má Lamax značku BML (sdílí stejného majitele) - tedy produkt, který vždy bude o něco levnější za cenu kompromisů. U akčních kamer to dříve fungovalo, i když BML již dlouho nevyrukovalo s ničím novým. Proč by tomu mělo být jinak u reproduktorů? Říkám si. Rovnou kupuji nový reproduktor BML S6, nechce se mi totiž čekat. A lidi na srovnávači cen jej chválí...
Po odolném reproduktoru, který jsem pořádně potrápil, si dnes představíme další kousek, který sice autem přejíždět nehodláme, ale pod vodu se koukne – nabízí krytí IPx7. Zaujmout chce jinými zbraněmi – kvalitním prostorovým zvukem, dobrými basy, výkonem 12 W a výdrží akumulátoru přes 7 hodin.
Německý výrobce Rollei se primárně zaměřuje produkci akčních kamer, stativů a vybavení pro fotografy. My jsme měli možnost otestovat jednu ze tří nabízených autokamer, a sice model DVR-318, kterou pořídíte ve značkovém eshopu za 3 490 Kč, čímž se stává vlajkovou lodí (do auta) firmy v této kategorii.

Nepřehlédněte

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek