Sony FDR-AX100E v testu - 4K kamera pro širokou veřejnost (1. část)

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Říj 30, 2014
    0× Komentováno

    První 4K videokameru pro čistě spotřebitelskou část příznivců natáčení videa vyprodukoval japonský elektronický gigant, Sony.  Je vybavena možností pokročilého ovládání i spolehlivou plnou automatikou, jak je u této firmy léta dobrým zvykem. Její kompaktní velikost a vzhled lahodící oku nadchne nejednoho fanouška video techniky obecně. Její prioritou je 4K obraz. Dnes nás čeká první seznámení s tímto strojem - jeho podrobné specifikace, popis těla, objektivu, ovladačů a slotů, sluneční clony a některých základních funkcí.

    TIP: Sony FDR-AX100E v testu - 4K kamera pro širokou veřejnost: 2. část a závěrečná část

    Má vše potřebné k pohodlné práci, ale zůstává prostor pro další zlepšování – především komfortu obsluhy. Tato celosvětově první 4K vlaštovka mezi spotřebními videokamerami udělá určitě radost mnoha příznivcům pohyblivého obrazu, které stále upřednostní kameru klasického provedení a nejsou opojeni módní vlnou natáčení HD videa fotoaparátem.

    TIP: Sony v roce 2014 – kamery na vrcholu „amatérského“ segmentu

    Videokamera SONY FDR-AX100 získala ocenění TIPA: „NEJLEPŠÍ CAMCORDER ROKU“.

     

    První dojem – vše důležité je, kde být má

    Již obrázek výše napovídá, že design této videokamery se opravdu vydařil. Přispívá k tomu velikost těla, které je dle mého soudu , akorát. Žádný prcek, ale stále únosná kompaktní velikost, která nám nestrhne šíjové svalstvo. Hmotnost (951 g včetně dodávaného akumulátoru) je v ruce cítit, což je jenom dobře. Velikost a hmotnost jsou v symbióze. Do středně velké dlaně padne jako ulitá.První dojem – vše důležité je, kde být má.

    Předku vévodí velká pupila objektivu, orámovaná otočným prstencem. Vzadu výsuvný a směrem vzhůru výklopný hledáček. Po otevření displeje musíme být spokojeni s jeho velikostí. Konečně spotřebitelská kamera Sony s 3,5palcovým LCD panelem.

    Rozvržení tlačítek pod ním ale není bohužel ani u tohoto typu ideální. To je dlouhodobá nemoc komerčních videokamer a, troufám si říci, do nebe volající ignorance vývojářů Sony. (Podrobněji dále v textu.)

    Kompletní specifikaci najdete na webu výrobce.

    Silnější baterie, než je obvyklé, udělá radost. Akumulátorový blok baterií je NP-FV70, který vydrží mnohem déle než typ běžně dodávaný k ostatním kamerám NP-FV50 (včetně dvojčete tohoto přístroje bez 4K záznamu CX900).

     

    Držení v pohodovém stylu

    Přístroj se díky své ergonomii (tvaru) velmi dobře drží. Hlavní ovládací prvky (spouště nahrávání videa, zachytávání statických snímků – fotografií a kolébce zoomu) jsou na správných místech, na dosah prstům pravé ruky, pro které jsou předurčeny. Stejná pohoda je to i pro levou ruku. Místa časem dávno ověřená jsou zaplněna ovladači, kterými se snadno, tedy dostatečně intuitivně, upravují důležité hlavní manuální parametry: clona, čas závěrky, elektronické zesílení signálu, popřípadě ISO ve foto módu. Dále ruční ostření či transfokace kroužkem na objektivu a volí se mezi těmito funkcemi přepínačem v jeho blízkosti společně s tlačítkem pro přepínání automatického a ručního ostření.

    Celé tělo matně černé s módním hrubým nástřikem na pevné skořepině. Materiál se mi nepodařilo identifikovat. Díky tomu, že testovaný kus nikde při sevření neúpěl, dovoluji si tvrdit, že půjde o skořepinu z hořčíku či velmi hutného plastu. Rozměry jsou 8,1 × 8,35 × 19,65 cm (š/v/l), resp. 9 × 8,35 × 22,35 cm (š/v/l)  včetně vyčnívajících částí (akumulátor, sluneční clona).

     

    Senzor snímání

    Senzor s podsvícením Exmor R CMOS typ 1,0 palec uhlopříčka (13,2 mm × 8,8 mm).

    Počet pixelů záznamu:

    • Efektivní (fotografie 16:9): max. 20,0 megapixelů (5 968 × 3 352), hrubý: přibližně 20,9 megapixelů
    • Efektivní (videoklip 16:9), stabilizace standardní nebo vypnutá:  přibližně 14,2 megapixelů
    • Efektivní (fotografie 16:9): přibližně 14,2 megapixelů
    • Efektivní (fotografie 4:3): přibližně 10,6 megapixelů

    Minimální osvětlení:

    • 4K: 6 luxů, HD: 3 luxy (při výchozím nastavení, čas závěrky 1/50 s)
    • 4K: 3 luxy, HD: 1,7 luxů ([Low Lux] je zapnutý, čas závěrky 1/25 s)
    • NightShot (Infračervené osvětlení): 0 luxů (čas závěrky na 1/50 s)

     

    Formáty záznamů pro obraz i zvuk

    • XAVC S (formát XAVC S) Video: MPEG-4 AVC/H.264 Audio: MPEG-4 Linear PCM 2kanály (48 kHz / 16 bitů).
    • AVCHD (kompatibilní s formátem AVCHD verzí 2.0) Video: MPEG-4 AVC/H.264 Audio: Dolby Digital 2kanály / 5,1 kanálů, Dolby Digital 5.1 Creator.
    • MP4 Video: MPEG-4 AVC/H.264 Audio: MPEG-4 AAC-LC 2kanály.

    • 4K XAVC S – snímková frekvence 3840 × 2160 / 24p nebo 25p. Zatím se dá přehrávat jen přímo z kamery do televizoru nebo v počítači k tomu vhodně vybaveném.
    • XAVC S – snímková frekvence 1920 x 1080 / 24p, 25p a 50p. Lze přehrát v TV i skrze stávající BD přehrávače Sony prostřednictvím USB vstupu z externího disku.
    • AVCHD – snímková frekvence 1920 × 1080 / 24p, 25p, 50p a 50i, 1440 x 1080 / 50i. Lze přehrávat výše uvedenými způsoby. Dají se z nich bez konverze udělat i AVCHD DVD a BD disky.
    • MP4 snímková frekvence 1208 x 720 / 25p. Přehrává se bez potíží všude.
    • Fotografie jsou zaznamenávány ve formátu JPEG.

    U fotografií můžete volit několik typů rozlišení v poměrech 16:9 či 4:3.

    Rychlost záznamu VBR v Megabitech za vteřinu:

    • XAVC S 4K/60 Mb/s,
    • XAVC S HD/50 Mb/s,
    • AVCHD:  PS 28 Mb/s, FX 24 Mb/s, FH 17 Mb/s, HQ 9 Mb/s, LP 5 Mb/s,
    • MP4: 3 Mb/s

     

    Začínáme - první zapnutí dle tradic Sony

    Uskuteční se vysunutím hledáčku směrem dozadu či vyklopením LCD panelu. Tam už čeká prvotní nastavení jazyka, časového pásma, data a hodin. Následuje nabídka ke stažení softwaru PlayMemories Home (distribuce nahraného materiálu do počítače). Potom výzva k odstranění krytky objektivu. Znalejší obsluha se může hned pustit do nastavení v menu, kde na nás čeká dosti chudá výbava možností, víceméně podobná, jako u ostatních spotřebních video kamer Sony Handycam.

     

    Objektiv – automatika pomalejší než je obvyklé

    Objektiv je ZEISS Vario-Sonnar T:

    • 12× optický – stabilizace standardní nebo vypnutá;
    • 4K: 18×, HD: 24× (zoom s jasným obrazem, při nahrávání videoklipů) – stabilizace aktivní,
    • 160× digitální.
    • Průměr závitu filtru 62 mm. 
    • Je schopný zaostřit na nejširším ohnisku od 1 cm a v nejdelším ohnisku od 100 cm.

    Clona je   nejkratším ohnisku F 2,8 a nejdelším F 4,5. Ohnisková vzdálenost f = 9,3 mm - 111,6 mm při převodu na fotoaparát formátu 35 mm - pro videoklipy i fotografie shodně: 29,0 mm - 348,0 mm (16:9). Obraz je na nejširším ohnisku bez zkreslení. Svislice jsou i na hranách obrazu rovné. Při maximálním přiblížení jsem nezjistil ani aberaci obrazu. Fialové kontury kolem ostrých hran jsem nezjistil.

    Automatické ostření na začátku záběru je poměrně líné. Platí to zejména při přiblížení zoomem před začátkem nahrávání. Odezva automatiky je dost pomalá. Trvá jí mnohdy mnoho vteřin, než zanalyzuje místo v záběru a pozvolna na něj doostří. Nicméně při natáčení celků na nejširší ohnisko si automatika zaostření vede velmi dobře. Obraz nedýchá ani na poměrně komplikovaných strukturách nebo naopak na jednotvárném popředí.

    Dvakrát řez objektivem AX100, ale samozřejmě i CX900.

    Horší už je to na blízké objekty, několik desítek centimetrů od objektivu. I když měl i toto řešit nový firmware verze 2.0, stále to není ono. Automatika sveřepě ostří na pozadí, i když zaměřené popředí zaplňuje velkou část snímané scény.  Ačkoliv má kamera dle návodu dokázat ostřit nejširším záběru už od jednoho centimetru, ostření na blízké objekty i za velmi dobrého osvětlení bez chyb nezvládá. Nezbývá než se uchýlit k ručnímu zaostření, které musíme nejprve aktivovat zmáčknutím tlačítka blízko společného prstence ostření / zoom.

    TIP: Recenze Sony Cyber-shot DSC-RX10 - vskutku robustní kompakt

    Osobně bych uvítal možnost volby DMF, jako je tomu např. u dříve testovaného fotoaparátu Sony RX10. Automatika ostří sama, ale v případě nutnosti prostým pootočením prstence přenechá tuto činnost na obsluze a rychlost zaostření se pak stane dílem okamžiku. Hledání tlačítka AF/MF šmátráním po těle kamery odvádí pozornost kameramana a dokáže spolehlivě poničit zamyšlenou kompozici, minimálně chvilkovým roztřesením snímaného obrazu.

     

    Hloubka ostrosti – umělecké vyznění na slušné úrovni

    Díky velikosti optické soustavy a 1palcovému  CMOS snímači, na který z ní dopadá světlo, je s touto kamerou práce s hloubkou ostrosti velmi slušná. Kreativní práce s AX100 je tedy na velmi dobré úrovni. Oddělení ostrého popředí od pozadí nebo naopak pak dodává výsledkům profesionální vzhled.

    Vždy efektní rozostřené pozadí dodává takto nasnímaným scénám punc profesionality.

    Díky velikosti optické soustavy a 1palcovému  CMOS snímači, na který z ní dopadá světlo, je s touto kamerou práce s hloubkou ostrosti velmi slušná. Kreativní práce s AX100 je tedy na velmi dobré úrovni. Oddělení ostrého popředí od pozadí nebo naopak pak dodává výsledkům profesionální vzhled.

    Zoom disponuje velmi dobrým ovládáním, velikost kolébky je tak akorát.

    • Optický rozsah: 12 x
    • Rozšířený zoom při 4K HD záznamu 18 x
    • HD až 24 x

    To již bylo zmíněno výše. Rychlost zoomu je pro mne zčásti rozčarováním. Nájezdy (přiblížení) i odjezdy do širokého ohniska při současném natáčení jsou celkem v pořádku, protože se tak nestane, že člověku zoom tzv. ustřelí – ujede rychleji, než měl v plánu. Horší je to v případech, kdy je nutno najet na detail či naopak rychle záběr rozšířit, potom je rychlost zoomu očistcem. Nezopakovatelný dynamický záběr, kde je toho potřeba tak dozajista ztratíme.

    Naštěstí již zmíněný firmware verze 2.0 napravil nedostatek svého předchůdce. Po vypnutí kamery zůstane zoom v pozici, kterou jsme poslední záběr před vypnutím přístroje nastavili. V základním firmware, zoom po vypnutí přejede zpět do výchozí polohy, což je dosti nešikovné. Tady by si mohl Sony vzít příklad z nastavení rychlosti zoom kolébky z videokamer Canon. Ty mají rychlost v menu ve třech stupních a navíc s měkkým rozjezdem a dojezdem. Ovšem v lenosti zoomu si nezadají obě značky.

    Kolébka zoomu při rychlém oddálení prstů cvakne. Je tedy potřeba na to myslet při transfokaci při natáčení a být velmi pozorný a jemný, aby se tomu v co největší míře zabránilo a její zvuk se negativně nevtiskl do záznamu zvuku. Je dosti nudné a zbytečně zdlouhavé to při pozdějším střihu v PC čistit.

     

    Stabilizace optická

    Funkce Steady Shot je v menu rozdělena na Aktivní (zoom s jasným obrazem), Standardní a Vypnuto.  Aktivní mírně zužuje zorný úhel objektivu.

    Dle mého soudu by mohla být stabilizace obrazu výraznější. Díky optickému členu, který svým se protipohybem pokouší eliminovat jemné otřesy, když natáčíme z ruky, se obraz při rychlejších pohybech do stran (švenku), v rozích vlní. Při 4K snímání je slabší stabilizace ještě výraznější. Obraz ve svém středu je stabilní, ale na hranách se třepotá. S přiblížením účinnost stabilizace logicky klesá.

    Musím zde ovšem podotknout, že mé ruce se bohužel s věkem více třesou. Většina lidí má určitě pevnější držení, nežli já a stabilizace bude v tom případě dostatečná.

    Zjistil jsem, že s roztřeseným obrazem 4K si neporadí ani následná softwarová stabilizace jinak osvědčené aplikace proDAD Mercalli 2 a 3. Stejně dopadl i BCC od Boris FX. Doporučuji tedy hodně pevnou ruku při natáčení nebo raději bytelný stativ.

     

    Sluneční clona – účinek spíše kosmetický

    Lehký plastový odlitek, s tzv. bajonet úchytem - nasadit, pootočit, zacvaknout - dodává přístroji ihned zase o kus profesionálnější vzhled. Je určitě dobře, že ji videokamera má. Kdyby pro nic jiného, tak chrání přední pupilu před prachem, ale hlavně před mastnými bříšky prstů. Šikmo dopadající paprsky světla odstíní jen částečně, svoje opodstatnění na objektivu tedy určitě má a kus práce zastane.

    Doporučuji zakoupit čirý skleněný ochranný filtr, pro který je objímka připravena závitem 62 mm. Má primárně ochranou funkci přední čočky, ale určitě musí být co nejkvalitnější, aby nedeformoval obraz. Antireflexní úprava bude jen vítána. Jakékoliv odlesky jsou nežádoucí.

    Sluneční perforovaná clona v akci a připravená k transportu v brašně.

     

    Víčko objektivu – občas nešikovné

    Ochranné plastové víčko s pérovou západkou na objektivu sedí dobře. Když jej zapomeneme sundat před natáčením, přístroj nás o tom informuje příslušnou hláškou na displeji i v hledáčku.

    U vlastní čistě amatérské CX730 je na objektivu plastová roleta, která objektiv při vypnutí zavře a opačně. Způsob řešení ochrany objektivu mně dělal dlouho potíže, než jsem si zvykl, že musím víčko sundávat a hledat místo, kam ho uložit, než se vrátí zpět na objektiv. Doporučuji malý plastový pytlík se zipem, do kterého budeme víčko ukládat a ochráníme ho tak před prachem, který může zásluhou statické elektřiny ulpět na objektivu. I tak je dobré mít s sebou gumový foukací balonek, kterým čas od času ošetříme pupilu objektivu i zmiňované krycí víčko. To by mohlo mít také poutko a lanko, které by drželo v případě potřeby rychlého zahájení natáčení víčko blízko samotného objektivu. I to už videokamery Sony měly. Ustoupit od toho byla domnívám se podstatná chyba.

     

    Výbava ovladačů – přehlídka začíná (levá strana)

    Převážná většina ovládacích elementů se nachází na straně s LCD panelem. Většina jich je na svém místě. Teď hovořím o těch, které jsou k dosažení bez nutnosti otvírat obrazovku s displejem. Tlačítka POWER (zapínání/vypínání), DISPLAY (možnost vymazat nedůležité informace na zobrazovači), WHITE BALANCE (vyvážení bílé), PRORAM AE (přepnutí kamery z ručního nastavení expozičních hodnot zpět do plně automatického režimu) případně i to na utlumení hlasu obsluhy kamery za ní (na obrázku nad šachtou – jeho účinnost je diskutabilní), by si zasloužily u tak drahé kamery profesionálnější umístění, tedy přístupné bez nutnosti cokoli odklápět, zejména při práci s hledáčkem natáčením z ruky.

    Tlačítko DISPLAY se hodí –  v případě nutnosti ve výhledu nic nepřekáží.

    Tlačítko NIGHTSHOT by mohlo z této kategorie kamer klidně zmizet i s jeho funkcí. Výsledky jsou s ním dost tristní. Výrazně osvětlený střed obrazu, okolí rychle tmavne. Použitelné snad jen opravdu výjimečně.

    Noční záběry NIGHTSHOT pomocí infračerveného světla bez sluneční clony a s clonou nasazenou.

     

    Tlačítko Power u kamer Sony – kapitola sama pro sebe

    Na každé mnou testované videokameře Sony tento nešvar pranýřuji, ale je to pořád stejné. Na pohotovém zapnutí přístroje vyklopením LCD panelu není nic špatného. Může se to samozřejmě hodit. Nepochopím ale, proč je tlačítko POWER už mnoho generací kamer Sony ukrytý pod zavřeným displejem. Vždyť zvláště u tohoto typu videokamery by se místo vně pro zapínací tlačítko určitě místo našlo. Chci mít kameru připravenu pro záběr (např. s otevřeným LCD), „hledím“ na stativu, ale může být zatím vypnutá a šetřit tak zdroj energie pro samotné natáčení. Když mám ale vytažený hledáček a kamera se sama po zadané době vypne opět z důvodu ušetření „šťávy“ nezbytné pro její pohon v terénu, musím buď hledáček zasunout a vysunout (neúměrné opotřebovávání) nebo otevřít displej, aby se přístroj probudil. Proč? Tlačítko POWER je schované a musím tudíž vždy znovu mechanicky manipulovat se součástmi kamery, aby opět ožila a posloužila k další zamýšlené práci.

    Navíc, když manipuluji s hledáčkem jeho vysouváním/zasouváním, díky nevhodně umístěné korekci dioptrií na hledáčku, se v něm obraz rozostří častěji, než je zdrávo. To je další daň za používání stejného hledáčku jako u některých foťáků Sony.

    Na tomto místě musím připomenout videokamery Canon (na ilustračním obrázku vlevo XA10 a HF M41), které mají tlačítko přesně tam, kde být mají.

     

    Šachta na paměťovou kartu

    Když už je pod panelem displeje je to asi v pořádku, ale měla by být na místě tlačítek a ta zase, - když už je jinam dát nechtěli – na místě vstupu pro SD karty. Potom by nemuseli udělat tu hloupost s dvířky, která šachtu kryjí, že je udělají výklopné, místo posuvných, aby nepřekážely, když chceme nechat šachtu rychle přístupnou a zároveň i můžeme pozorovat červenou LED diodu, která dává svým blikáním najevo, že se s kartou pracuje a není radno ji tedy v tu samou chvíli vysouvat.

    Odklopná a posuvná dvířka: Sony AX100 kontra Sony PJ650. Jednou to jde, podruhé ne.

    Při natáčení ze stativu rád občas mrknu jedním okem na blikající LEDku, která mě uklidňuje tím, že se záznam opravdu ukládá. Když jsou dvířka posuvná, je to paráda. Nikde nic nepřekáží.

     

    Záznamové médium (videoklipy/fotografie)

    Jaká média jsou pro kameru s takto vysokým rozlišením vhodná?

    • AVCHD a fotografie - Memory Stick PRO-HG Duo, Memory Stick
    • XC-HG Duo - karta SD (Secure Digital) třídy 4 a rychlejší
    • XAVC S 4K - paměťová karta SDXC, třída 10 nebo rychlejší

    Zdroj: SD Association; www.sdcard.org

    TIP: Test SDXC paměťových karet – rychlá a rychlejší

    Ačkoliv uznávám, že dynamika práce s kopírováním nahraných dat je mnohem pohodlnější z výměnné karty, musím se zeptat: Proč nemá tak drahá kamera vlastní vnitřní záznamovou paměť, alespoň 64 GB? V dnešní době se taková výbava v kameře promítne do ceny jen minimálně.

     

    Ruční ostření a transfokace

    V bezprostřední blízkosti kombinovaného prstence je přepínač pro ZOOM – transfokace a FOCUS – ostření. Pod nimi kulaté tlačítko AF/MF pro přepínání mezi automatickým a ručním ostřením. Šlo by to vyřešit i lépe, jak se o tom zmiňuji na jiném místě v textu.

    Prstenec určený k ruční transfokaci (Zoom) a ostření je velmi pohodlný. Jeho odpor při otáčení je tak akorát. Ostření je s ním plynulé a hladké.

     

    Ruční nastavení expozice

    Tuto sadu ovladačů umístěnou na správném místě musím pochválit. Toto uspořádání by měla mít každá videokamera s možností ručního nastavení expozičních hodnot. Není to u Sony žádná novinka. Stejně to měla uspořádané např. velmi povedená NEX VG20 s výměnnými objektivy.

    Popis jednotlivých tlačítek vezmu tentokrát zprava: SHUTTER SPEED aktivuje ruční nastavení času závěrky až do 1/10 000 s. Druhé zprava je GAIN/ISO. První je zesílení elektronického zisku až do + 33dB, druhé citlivost pro pořizování snímků ve foto režimu. IRIS umožňuje ručně nastavit hodnotu clony od F2,8 do F11.

    Tlačítko MANUAL je nastavitelné v menu a od výrobce je k němu přiřazena funkce priority expozice, která se dá stejně jako zbylé popisované hodnoty plynule nastavovat rýhovaným válečkem úplně vlevo.

    Oválné tlačítko pod panelem s ikonou šipky v obdélníku aktivuje přehrávání natočeného materiálu přímo kamerou. To se dá spustit ještě v hlavním menu nebo na LCD obrazovce vlevo dole pod stejnou ikonou.

    Pod LCD panelem je HDMI výstup do HDTV, zelený vstup pro sluchátka pro kontrola zvuku při natáčení nebo před ním.

     

    V další části se zaměříme na podrobný popis zbytku kamery – zadní, pravá i horní část, kde najdete užitečné „maličkosti“ jako OLED hledáček, mikrofon, akumulátor, kolébka pro blesk apod. Podrobně se budeme věnovat i displeji a jeho schopnostem ovládat kameru.

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    0 Komentáře

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu