Sony Cyber-Shot DSC-TX30 a DSC-WX300: Všehoschopné kompaktní fotoaparáty

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Črv 14, 2013
    0× Komentováno

    Dnes se podíváme na dva vyspělé kompaktní fotoaparáty Sony Cyber-Shot, které dokážou natočit i velmi dobré Full HD prokládané video 50i. Oba přístroje jsou elegantní a jejich rozměry natolik střídmé, že nikomu nebudou ani po kapsách překážet. TX30 je vodotěsný a má logický téměř bezvýhradné dotykové ovládání, WX300 má zase objektiv s větším optickým přiblížením a jeho nastavování se děje pomocí mechanických ovladačů. 

     

     

    Aktuální cena Sony Cyber-Shot DSC-TX30 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

     

    Aktuální cena Sony Cyber-Shot DSC-WX300 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

     

     

    Oba dva se prodávají v podobné cenové hladině kolem 8500Kč. Každý je jiný, ale každý má své specifické kouzlo. Určitě si oba dva i přes svou vyšší cenu dokážou najít své fanoušky, kteří berou značku Sony, jako synonymum pro kvalitní a velmi dobré elektronické přístroje.

     

    Co mají společného

    Je to v první řadě mj. české ovládací menu s dokonalou nápovědou přímo ve fotoaparátech, která dokáže vysvětlit i co znamenají jednotlivé ikony a k čemu slouží. Mají přídavný řemínek na zápěstí, který nám dodá jistotu, že i když nám přístroj malých rozměrů vyklouzne náhodou při krátké nepozornosti z ruky, zůstane nám vyset na zápěstí a nestane se žádná, mnohdy nenapravitelná škoda. Jsou také podobných rozměrů. TX30 je nepatrně vyšší, WX300 zase hlubší a to i při zavřeném objektivu, který se po aktivaci, na rozdíl od TX30 vysouvá. Shodná je logicky plastová stativová matice. Jde o plastový výlisek a šroub stativu jde do nich dosti ztuha, tak je třeba být při jeho použití obezřetný. U obou je k dispozici ekologický režim, buď Standardní, kdy se po jedné minutě obrazovka ztmaví a po druhé minutě se přístroje vypnou nebo maximální k utlumení jasu displeje dojde po 15 vteřinách a k vypnutí po jedné minutě. Úsporný režim je také možno deaktivovat.

    Poznámka: Třetí variantu mohu doporučit všem, kdo si pořídí dostatečné množství náhradních akumulátorů. Také se mně osobně nelíbí nastavení těchto intervalů továrnou. Já bych měl představu, že Standardní nastavení by se změnilo v Maximální a standardní by ztlumil displej po dvou minutách a vypnul po pěti nebo deseti minutách. A to by se mělo dát nastavit v menu.

    Dále mají shodné příslušenství. Tím jsou napájecí kabel do elektrické sítě, adaptér, ze kterého je na druhé straně vyveden USB konektor. Tam se zasune taktéž dodávaný kabel, který má na svém druhém konci multifunkční mini konektor, skrze nějž se akumulátor dobíjí přímo v přístrojích samotných. Společným rysem je i HDMI mikro konektor – typ D, bohužel kabel není v základní dodávce s ani jedním přístrojem. To je veliká škoda.

    Poznámka: V cenové kategorii těchto přístrojů by přibalen být měl! Ale to je letitá politika firmy Sony, vydělat ještě na nezbytném příslušenství, většinou za nehoráznou cenu. Dle mého názoru to v našich luzích a hájích značku Sony ve skutečnosti poškozuje, protože stejná věc se ve většině případů dá u jiných výrobců pořídit mnohdy výrazně levněji.

    Příručky z papíru

    Návody k použití jsou si podobné hlavně ve smyslu jejich formy. Multijazyčná příručka se podobá svou tloušťkou malé bibli. V obalech zabírá třetinu místa a hmotností se vyrovná fotoaparátům samotným. Ekologie a lesy v obou případech opět pláčí.

    Poslední shodou je velmi podobná technická kvalita výstupních dat, jak u fotek, tak i u videa.

    Sony DSC-TX30 je u nás k dostání v těchto barevných variantách

    Sony DSC-TX30 (firemní specifikace ZDE) se mně do rukou dostal v černém provedení. Jeho velikou výhodou a vlastně i největší devízou je jeho vodotěsnost, a to až do hloubky 10 metrů. Je velmi elegantní a hned jak jsem ho vzal poprvé do ruky, pochopil jsem, že je to mašinka, která dokáže ihned nadchnout. Jeho dizajn je velmi kompaktní a vejde se bez problémů i do malých kapes, kde vůbec nepřekáží.

    Do chodu ho uvedeme odklopením ochranného kovového štítu, který chrání především objektiv Carl Zeiss Vario-Tessar 3,5(W)-4,8(T)/4,7-23,5 ekvivalent pro kinofilm 26 mm – 130 mm (u videa 28 mm – 140 mm) a pětinásobným optickým zoomem s taktéž optickým stabilizátorem obrazu, který se mi jevil, hlavně při natáčení videa, jako velice účinný. Pod krytem se skrývá ještě poměrně silný blesk a nad ním dioda pro pomocné přisvícení, k zajištění spolehlivějšího zaostření.

    Předtím je ale nutno vložit do přístroje akumulátor, který se nabije přibližně za dvě a půl hodiny, a při jeho rozměrech překvapí solidní výdrží při kombinovaném používání k fotografování a i natáčení Full HD videa. To se děje v AVCHD/H264, prokládané 50i a MP4 progresivní, po třech kvalitativních režimech od každého, (24Mbps (FX 1920 x 1080), 17Mbps (FH 1920 x 1080), 9Mbps (HQ 1440 x 1080) a 12Mbps 1440 x 1080p, 6Mbps 1280 x 720p a 3Mbps 640 x 480p VGA) a na které jsem se ostatně soustředil při testování obou fotoaparátů výrazněji, než na jejich primární funkci – fotografování. Přesnější údaj o výdrži dodávaného akumulátoru nemohu podat, protože se výrazně liší podle toho, co s přístrojem podnikáme. To platí ostatně i pro WX300.

    Paměťové médium

    I když má přístroj vestavěnou malou paměť (48MB) na několik snímků, musíme do přístroje také vložit mikro SD (Secure Digital),SDHC, SDXC třídy 4 a vyšší nebo MS (Memory Stick) Micro Mark 2, obojí do velikosti 64GB. Každá z obou druhů se vkládá konektory opačně.

    Krátký popis těla přístroje

    Nemůže být už ze své podstaty nijak obsáhlý. Na horní straně je tlačítko ON/OFF, které navazuje kolmým přechodem do nudlovité spouště fotoaparátu. Přístroj se dá zapnout i odsunutím předního krytu, tlačítko na zapínání/vypínání dostává smysl, jen když si hodláme natočený materiál v přístroji přehrávat. V pravém rohu je kovový ovladač transfokace, která neoplývá žádnou zázračnou rychlostí a navíc během chvilky nepříjemně tlačí do bříška prstu. Na horní části se nalézá také video spoušť, která je u Sony přístrojů konečně jednou na správném místě. Bohužel to bude spíše výjimkou, která byla vynucena konstrukcí kompaktního vodotěsného fotoaparátu. Po jeho levé straně jsou potom dva otvory stereo mikrofonu, který má průměrné vlastnosti. To díky konstrukci podvodního přístroje není ničím udivujícím, protože ho kryje membrána zamezující průniku vody do těla přístroje.

    LCD displej – přehledný, dotykový

    Má parametry: uhlopříčka 8,3 cm (3,3“) a skládá se z 1 229 760 obrazových bodů. Tento přístroj je snad první, kde jsem já osobně plně spokojen s tím, že má ovládání a nastavení plně dotykové. Připomíná mi silně ovládání nynějších „smart – chytrých“ mobilních telefonů, kdy se také téměř veškerá obsluha řeší dotykovým displejem. Např. prohlížení fotek můžeme realizovat klouzáním prstu do stran.

    Poznámka: Na tomto místě se musím ptát, proč zde zavedené funkce a nastavení nemají Sony Handycam kamery např. řady 6xx a 7xx?! Je vidět, že když firemní vývojáři chtějí, tak umějí. Musím podotknout, že mi není jasné proč ani videokamery vyšší cenové kategorie nemají funkce, které mohou být obsaženy v kompaktech pod deset tisíc korun. Tím pro mne hlavním je možnost vypínat údaje na displeji, které brání ve výhledu a při práci spíše obtěžují, než pomáhají. U TX30 je toto vyřešeno skvěle. To samé platí o elektronické nápovědě. Proč je můžou mít kompaktní fotoaparáty a videokamery nikoliv? Další vychytávkou, kterou kamery Sony postrádají je širší nabídka možností vyvážení bílé. A další věc, kterou má foťák a kamery ne: ke grafickému znázornění pohybu zoomu je mnou dávno vysněná číselná informace, kdy přesně vím, jaké nastavení transfokace jsem použil a mohu ho tak kdykoliv přesně zopakovat. A našlo by se toho určitě ještě více, co by usnadnilo ovládání komerčních videokamer Sony vyšších cenových tříd.

    Konektory Hi-Speed 2.0 mikro USB a mikro HDMI typ D

    Oba jsou ukryté pod vodotěsným víčkem spolu s akumulátorem a šachtou na paměťové médium. Mikro USB slouží primárně k dobíjení akumulátoru v těle kompaktního fotoaparátu, sekundárně potom k možnému přenosu nasnímaných dat do počítače. Mikro HDMI výstup slouží ke sledování nasnímaného materiálu přímo z přístroje na HDTV či monitoru počítače osazeným HDMI konektorem.

    Držení přístroje

    To je dosti ošidné. Objektiv je umístěný u kraje a člověk, který přístroj drží, musí stále myslet na prstovou ekvilibristiku levé ruky, aby mu nezastiňovaly zorné pole. To je při pracovním zápalu dosti obtížné. U fotografie se na to dá ještě jakž takž myslet, ale u natáčení videa se často stává, že se zapomeneme a až na natočeném materiálu si všimneme nepříjemných stínů a jako na potvoru ve chvílích, kdy je pořízený záběr kolikrát nejpoutavější. Být optika tam kde je výbojka blesku a naopak, problém by byl z velké části eliminován.

    Poznámka: Já se tomuto problému snažil při testování fotoaparátu vyhnout tím, že jsem ho našrouboval na rukojeť, kterou běžně používám s mou videokamerou. Držení se tím stalo pohodlnější a přestal jsem mít potřebu myslet na své prsty místo na práci.

    Tělo se při delším používání dosti zahřívá (hlavně při natáčení videa) – nejde však, jak píše v návodu výrobce o vadu.

     

     

     

    Fotografie – pouhý lepší průměr

    Snímky ve ztrátovém formátu JPEG s 24 bitovou hloubkou pořízené tímto přístrojem neurazí, ale také nijak nenadchnou. Vyplatí se fotografovat na nejvyšší možné rozlišení.

    Fotografie lze ukládat ve formátech 4:3 v rozlišeních: 18M - 4896 x 3672, 10M – 3648 x 2736, 5M – 2592 x 1944 a VGA 640 x 480; 16:9 v rozlišeních 13M – 4896 x 2752 a 2M – 1920 x 1080. Poslední rozměr je vhodný maximálně pro promítání ve Full HD televizorech.

    Poznámka: A kde je formát fotografií 3:2 ptám se. Proč ho mají digitální zrcadlovky, a kompaktním přístrojům je poslední dobou odepírán. Je stále plno lidí, kteří si hodlají nechat zhotovit fotografie na „papírovou“ podložku. U té je standardem stále velikost 10 x 15 cm a to bez ořezu a tedy bez pozdějších úprav v počítači vytvořených tímto přístrojem není možné. A vymýšlet vhodnou kompozici pro pozdější ořez je opravdu velmi únavné.

    Sony DSC-TX30, fotografie pořízená iAUTO-matikou v 16:9, 13M

     

    Sony DSC-TX30, fotografie bez a s obrazovým efektem Ilustrace

    Video – na druh přístroje velmi dobré

    Video z tohoto přístroje je na velmi dobré úrovní. V kategorii kompaktních fotoaparátů troufám si říci až vynikající. Musíme se zde chtě nechtě spolehnout na úplnou automatiku. Ta si ale v běžných podmínkách dokáže dobře poradit se všemi obvyklými situacemi. Video v nejvyšší kvalitě záznamu AVC/H264, 50i, FX – 24Mbps je, jak se na Sony sluší barevně věrné, s příjemnými barvami. Je i dostatečně ostré. Automatika si občas ve specifických situacích jak se říká „dýchne“, to znamená, že se obraz na malou chvíli rozostří. Stává se to hlavně v nedostatečně osvětlené scéně nebo tam, kde je v obrazové předloze obecně málo kontrastních ploch a přechodů. Zde by pomohlo v obou přístrojích nepřítomné ruční zaostření. Díky stavbě krátkého objektivu, se dá v umělečtějších záběrech využít hloubky ostrosti, která je doménou hlavně profesionálních video a filmových záběrů. Video potom vyhlíží mnohem sofistikovanějším dojmem.

    Zvuk

    Zvuková složka stereo signálu, zaznamenávaném v AC3 Dolby Digital 256kbps a AAC 128kbps v případě MP4 videa je přiměřená k mikrofonům ukrytým pod vodu těsnící ochranou blanou. Díky této ochraně zase poryvy větru nemají takovou šanci vloudit se do zvukové složky. To je ještě podpořeno možností aktivovat protivětrný softwarový filtr v menu a ještě více ho tímto eliminovat. Ani tak, není u tohoto přístroje ještě vyhráno.

    Ve zvuku je totiž ovšem ještě jeden veliký nešvar a tím jsou nedostatečně odstíněné mechanické částí, které vydávají nepříjemné pazvuky při automatickém ostření a transfokaci, která nejde nijak ovlivnit. Jde o jakési jemné chrastění a šumění. To je dosti nepříjemné zjištění.

    Poznámka: Je možné, že je to problém jen mnou testovaného kusu, ale obávám se, že tomu tak nebude. Zájemce o tento přístroj má tedy dvě možnosti, buď si při koupi tuto skutečnost ověřit anebo to zkrátka ignorovat a jako podklad budoucích záběrů použít při střihu v PC místo originálního zvuku podklad hudební.

    Lupa

    Zvláštností je LED svítidlo umístěné do dvou protilehlých parabol kolem objektivu. Aktivuje se v menu při použití funkce lupa, kdy jde obraz zaznamenávat dostatečně osvětlen i z velmi malé vzdálenosti od snímaného předmětu.

     

    Sony DSC-WX300 je u nás k dostání v těchto čtyřech barevných mutacích

    Sony DSC-WX300 (firemní specifikace ZDE) Od výše zmiňované TX30 se liší odlišnou koncepcí v dizajnu a tím pádem i v ovládání. Většina funkcí a schopností je ovšem shodná. Na první pohled nás zaujme vysouvací objektiv, který má díky své konstrukci větší optické přiblížení a to až 20x. Toto ohnisko je možné prodloužit ještě digitálně, ale o tom nemá cenu se zde více zmiňovat, protože degradace obrazu je tak veliká, že znemožňuje dostatečně kvalitní záznam fotografií. O videu se není třeba zmiňovat, to je možné natáčet naštěstí jen s optickou transfokací. Ta je u obou přístrojů dosti pomalá a navíc i hlučná a proto je vhodné „zoomovat“ jen mezi jednotlivými video záběry. Stabilizace je překvapivě účinná a jemný třes rukou dokáže většinou eliminovat. Musí být ovšem splněny podmínky pro správné držení obou přístrojů, tzn. lokty přimáčknuté pokud možno pevně k tělu.

    Objektiv je tentokrát firemní záležitostí a kompakt je osazen optikou Sony Lens G. Ohnisková vzdálenost f = 4,3 mm – 86 mm (ekvivalent kinofilmu 25 mm – 500 mm), clona je 3,5 na širokém ohnisku (W) až 6,5 na ohnisku dlouhém (T). Jeho vysunutí při zapnutí je dílem jedné vteřiny a za okamžik je přístroj připraven k práci s ním. Za ním se v útrobách skořepiny přístroje skrývá obrazový snímač CMOS Exmor R s uhlopříčkou 7,82 mm (1/2,3“). Celkový počet pixelů je přibližně 21,1 milionů.

    Paměťové médium

    Ve fotoaparátu je malá pevná paměť, která pojme jen pár snímků. Úložný prostor musíme tedy zvětšit použitím paměťové karty SD (Secure digital) SDHC, SDXC třídy 4 nebo rychlejší, anebo firemní MS (Memory Stick) Pro Duo Mark 2, XC-HG Duo a Pro-HG Duo.

     

    Krátký popis těla přístroje

    Zaoblené tělo vypadá velmi elegantně. V přední části mu vévodí prstenec výsuvného teleskopického objektivu. U bílého provedení je ve fešáckém stříbřitém provedení a to přístroji dodává vzhled dokonale vybroušeného šperku. Mimo něj tu vidíme bleskovou výbojku a LED diodu vypomáhající se zaostřením v horších světelných podmínkách. Na horní straně vidíme celkem tři ovladače a dva otvory stereo mikrofonu, který je dosti citlivý k větrným poryvům a nepomůže ani softwarová ochrana připravená k aktivaci v menu přístroje. Nejmenším ovladačem je kruhové tlačítko ON/OFF zapuštěné do těla tak, aby nevyčnívalo. Jeho druhou funkcí mimo zapínání a vypínání přístroje, je jeho oranžový svit ve výřezu směrovaném do přední části kompaktu, při dobíjení akumulátoru přímo v přístroji.

    Vedle něho je spoušť s prstencem okolo, určeném pro přibližování a oddalování scény před fotoaparátem. Wide (W) – široký a Tele (T) blízký. V režimu přehrávání se s ním pak zvětšují a zmenšují náhledy nasnímaných scén na LCD panelu.

    Úplně na kraji se nachází prstenec s vyobrazením funkcí, které se dají nastavit jeho otáčením. Podrobný popis jednotlivých funkcí se přitom zobrazuje na LCD panelu. Jsou to: Volba scény, Rozostření pozadí, Inteligentní AUTO-matika, Super AUTO-matika, Automatický program, iPlynulé panoráma, Režim videa a poslední možná volba 3D statický snímek.

    Na zadní části je mimo vévodícího prvku LCD panelu několik pro tento přístroj životně důležitých ovládacích prvků, jejímž prostřednictvím se nastavují jednotlivé funkce v přístroji samotném.

    Když to vezmeme pěkně odshora, vidíme tlačítko MOVIE s červeným bodem uprostřed šikovně zapuštěným do okolního prstence (eliminuje se tak možnost nechtěného spuštění nahrávání), který spouští a zastavuje natáčení videa. Dalším v pořadí je tlačítko, kterým se přepneme do režimu přehrávání, a to ať již na LCD panelu nebo i v HDTV nebo monitoru připojeném skrze HDMI konektor.

    Potom je tu největší prvek ozubený prstenec, jehož způsobů ovládání je několik. Dá se mačkat do čtyř stran, čímž se aktivují funkce znázorněné do kříže okolo něj – přepínání grafického uspořádání na LCD panelu, několik funkcí blesku, časová spoušť a focení v sérii několika snímků rychle za sebou a poslední je možnost použití obrazových efektů. Dále se s ním dá otáčet oběma směry a vybírat tímto způsobem jednotlivé položky v grafickém menu. Jejich aktivace se pak provede zmáčknutím stříbřitého tlačítka v jeho středu, které slouží také pro aktivaci a deaktivaci TRACKING FOCUS. Tím aktivujeme sledování určeného objektu v zorném poli, kdy je na něj prioritně zaostřeno a přednostně upravována expozice. (Na TX30 je tato funkce také a aktivuje se dotykem na zobrazovači, kdekoliv v aktivní části LCD panelu.) Nejprve ale musíme do menu vstoupit a to logicky provedeme zmáčknutím tlačítka s popisem MENU. Tlačítko shodné velikosti vpravo potom vyvolá podrobnou nápovědu anebo se jím dají odmazávat jednotlivě nebo i hromadně nepovedené snímky a videoklipy.

    LCD displej

    U WX300 není dotykový. Je lesklý a otisky prstů jsou na něm hned zřetelné. Jeho uhlopříčka 7,5 cm (3,0“) ve formátu 4:3, a celkový počet obrazových bodů je 460 800. Je dostatečně jemný, a při snímání 16:9 fotografií i videa se zmenší tím, že se nahoře a dole objeví černé pruhy. V tomto módu už je jeho přehlednost velikostí na hraně.

    Nápis MULTI na víčku skrývá mikro USB konektor, vedle je dírka na zápěstní řemínek

    Konektory Hi-Speed 2.0 mikro USB a mikro HDMI typ

    Mikro USB 2.0 se nachází pod víčkem mezi prstencem programů a dírkou pro řemínek na zápěstí. Po jeho odklopení je s ním třeba chvíli zápasit, protože je na kraťoučkém plastovém závěsu špatně odklonitelný a je to boj, než se trefíme do zdířky konektorem určeným jak k dobíjení akumulátoru, tak přenosu dat do počítače. Druhá zdířka, výstupní mikro HDMI typ D se nachází na spodní straně přístroje a je dle mého názoru nešikovně umístěno těsně vedle stativové matice. Obojí najednou proto nejde použít.

    Na spodní straně nalezneme pod dvířky se šoupátkem (bez jistící pružiny) k jejich zajištění šachtu pro dodávaný akumulátor, (který mě mile překvapil svou dlouhou výdrží) a také slot pro paměťovou kartu.

    Doba úplného dobití dodávaného akumulátoru je přibližně 230 minut.

    Režim nastavení „P“ – Automatická expozice s upraveným nastavením (mají shodně oba přístroje)

    Při tomto režimu jde nastavit některé pokročilejší ručně řízené funkce, mj.:

    ISO citlivost

    Je v základu řízena automatikou, ale v režimu „P“ se dá nastavit v rozpětí 80, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 a 12800. Při citlivosti ISO 400 a výše ale již poměrně strmě stoupá míra šumu.

    Vyvážení bílé

    WB (White Balance) je v základu řízena automatikou, ale v režimu „P“ je možné cíleně nastavit na Denní světlo, Oblačno, Zářivka 1, Zářivka 2, Zářivka 3, Žárovka, Snímání bleskem, jednorázové vyvážení bílé a konečně Ruční vyvážení bílé podle bílé plochy v zorném poli.

    Ostření

    Ve třech režimech: Více zónové, na střed a bodové.

    Režim měření expozice

    Opět ve třech režimech: Expozice vyvážená na celém snímku, expozice založená na jasu středu a jednobodová expozice.

    Motivové programy – volba scény

    Jsou k dispozici tyto: hladká pleť, upravitelná ve třech stupních, Zamlžení – snímek s rozostřeným pozadím, Redukce rozmazání pohybu, Krajina, Korekce světla HDR – poměr jasů a stínu, Noční portrét, Noční scéna, Ručně držený soumrak, ISO – vysoká citlivost, Jídlo, Domácí mazlíček, Pláž, Sníh a Ohňostroj.

    Obrazové efekty pro oživení

    Oba přístroje mají také na výběr z tzv. Obrazových efektů. Toto je tu pro vysloveně hračičky, ale kdo jimi občas nejsme, že. Sony nabízí již klasickou sadu těchto omalovánek. Těmi jsou: Malování HDR – Nízká, Střední a Vysoká úroveň, Mono s bohatými tóny, Miniatura – ponechá ostrou jen vybranou část snímku, Fotoaparát na hraní – Barevný odstín: Normální, Studený, Teplý, Zelený anebo Purpurový odstín, Pop artové barvy, Částečná barva – červená, zelená, modrá a žlutá, Měkký High-key, akvarel a Ilustrace.

    Několik příkladů fotografií s Obrazovými efekty na Ulož.to ZDE z TX30 (úplně shodné s těmi ve WX300) Heslo: efekty

    Wi-Fi

    Je přítomno pouze v WX300. Neměl jsem možnost jej vyzkoušet. Podle výrobce se dá jejím prostřednictvím propojit fotoaparát se smart mobilními telefony a na dálku jej ovládat.

     

     

     

    Držení přístroje

    Fotoaparát se drží velmi dobře. Díky hodně vysunutému objektivu nehrozí to, co je již zmiňovaným problému u TX30 a to, že nám prsty polezou dotěrně do zorného úhlu objektivu. Všechny ovladače jsou snadno přístupné a ovládají se vesměs intuitivně.

    Fotografie – nenadchnou ani neurazí

    Fotografie lze ukládat ve formátech 4:3 v rozlišeních: 18M - 4896 x 3672, 10M – 3648 x 2736, 5M – 2592 x 1944 a VGA 640 x 480; 16:9 v rozlišeních 13M – 4896 x 2752 a 2M – 1920 x 1080. Poslední rozměr je vhodný maximálně pro promítání ve Full HD televizorech. Je to tedy na chlup stejné, jako u TX30.

    Statické snímky pořízené tímto kompaktním fotoaparátem za dobrých světelných podmínek nikoho neurazí. S úbytkem světla se ale již dost projevuje šum, který je očividný i na fotografiích pořízených na vyšší hodnoty ISO. Jsou prostě adekvátní k přístroji, který je pořizuje.

    Sony DSC-WX300, fotografie pořízená v iAUTO-matickém režimu 16:9, 13M

     

    Sony DSC-WX30, Fotografie pořízené v iAUTO-matickém režimu bez blesku a s bleskem

    Video – na druh přístroje vynikající

    Video záznam pořízený tímto přístrojem mě velmi mile potěšil. Je snímáno vždy jen plnou automatikou, ale tu firma Sony umí dostatečně vyladit k tomu, aby vznikala velmi dobrá videa. Za běžných dostatečných světelných podmínek je Full HD video na vysoké úrovni. Nevidět to na vlastní oči, neuvěřil bych, že to dokáže vyprodukovat tento kompaktní fotoaparát. Troufám si říct, ž pro mnoho obyčejných lidí, dokáže tento kompaktní fotoaparát zcela nahradit videokamery v cenovém ranku cca kolem 5 – 8 tisíc korun.

    Full HD videa AVCHD/H264, prokládané 50i a MP4 progresivní, po třech kvalitativních režimech od každého, (24Mbps (FX 1920 x 1080), 17Mbps (FH 1920 x 1080), 9Mbps (HQ 1440 x 1080) a 12Mbps 1440 x 1080p, 6Mbps 1280 x 720p a 3Mbps 640 x 480p VGA. I v případě nastavení parametrů video klipů je taktéž shodné s TX30.

    Video je možné nahrávat v maximální délce jednoho klipu 29 minut. Toto omezení je ve fotoaparátech kvůli snížené celní přirážce při jejím dovozu. Kolik si na sebe ještě lidé vymyslí věcí, které jim ztíží konání v jejich životech?!

    Zvuk – poctivý průměr

    I zvuková složka je velmi ucházející. Zaznamenává se při AVCHD/H264 do AC3 Dolby Digital 256Kbps a při MP4 do AAC 128Kbps. Když nefouká příliš silný vítr, je bez problémů. Jedině pohyb zoomu je příčinou bzučení jeho motorového pohonu. Je tak třeba transfokaci měnit pokud možno mezi jednotlivými záběry. Mono reproduktor, jehož vývod je na spodní straně přístroje, není nejvhodnější, i když na stranu druhou může použít stůl jako vítanou ozvučnici.

    Můj celkový dojem – skvělá koupě, kdyby…

    Mohu s klidným svědomím konstatovat, že člověk neudělá chybu ani s jedním z těchto dvou přístrojů. Každý má svá specifika a výhody. Co se týká parametrů jak pro fotografování, tak pro video, jsou téměř naprosto shodné a kvalita výstupu jakbysmet. U TX30 je velkou výhodou vodotěsnost, u WX300 zase delší ohnisko, který pevná ruka ještě dokáže jak takž udržet.

    Kdybych si měl osobně mezi TX30 a WX300 vybrat, bylo by to rozhodování pro mne více než obtížné. Nakonec by se ale v mém případě jazýček vah přehoupl asi blíže k WX300. Tak nějak jsem se s ní dokázal při testování lépe sžít, i když mi zprvu byla více sympatická TX30. U té mě zklamaly ruchy ve videonahrávce, které tento kus v mých očích degradovaly. Naopak mě nadchlo dotykové ovládání na poměrně velikém širokoúhlém LCD zobrazovači a možnost vypnout většinu grafického znázorňování na něm. Nastavování jednotlivých parametrů bylo intuitivnější a rychlejší. U WX300 mně vadí vlastně jediná věc a tou je 4:3 LCD displej, protože při přepnutí do formátu 16:9 je to už s pozorovací velikostí snímaného obrazu opravdu obtížné. U obou mi vadí nepřítomnost foto formátu fotografií 3:2. 4:3 i 16:9 jsou pro mne nevítaným kompromisem. Ale většina zájemců o jeden z těchto přístrojů asi tak náročná nebude.

    Na závěr je tu pro mne ještě jedna vada na kráse u obou přístrojů. Je to dle mého názoru nepřiměřeně vysoká cena. Ano. Vím. Je to přeci Sony. Ale i tak. Cena kolem devíti tisíc je nezlobte se na mě přeci jen přemrštěná. Oběma přístrojům by slušela cenovka řekněme mezi 4 – 6 tisíci. Ale to už je každého věc, kolik je nakonec za tyto vcelku povedené přístroje ochoten zaplatit.

    Ukázky ze Sony DSC-TX30 i z DSC-WX300 ZDE ke stažení na Ulož.to. Heslo je Sony. V podstatě mohu říci, že jsou si víceméně podobné jako pověstné vejce vejci a záměna by se zde mohla stát více jak pravděpodobnou.

    Oba přístroje umožňují importovat fotky i video do počítače skrze firemní aplikaci PlayMemories Home, kterou je možné si stáhnout na webu společnosti Sony v sekci Podpora.

     

    Sony DSC-TX30

    Aktuální cena Sony Cyber-Shot DSC-TX30 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )
    záporyklady
    - Ruchy ve zvuku u videa+ Velký dotykový displej 16:9
    - Objektiv posazený na kraj těla přístroje+ Možnost vypnout grafické informace na displeji
    - Nepohodlná páčka zoomu+ Hloubka ostrosti objektivu u videa
     + Umístění spouště pro video

     

    Sony DSC-WX300

    Aktuální cena Sony Cyber-Shot DSC-WX300 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )
    záporyklady
    LCD displej 4:3 při použití 16:9 formátuOptický zoom 20x
    Umístění spouště pro videoErgonomie a držení
    HDMI konektor na spodní straněVideo v nejvyšším rozlišení

     

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    0 Komentáře