Recenze Sony ILCA-77M2Q - vyspělý video přístroj (závěrečná část)

• Roman Nohejl
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Dub 27, 2015
    3× Komentováno

V první části recenze jsme si popsali fotoaparát – tělo, objektiv či vnitřní hardware. Dnes nás čeká popis režimů snímání a jeho schopností při pořizování videa a fotografií. Podělíme se s vámi o závěrečné resumé.

TIP: Recenze Sony ILCA-77M2Q - vyspělý video přístroj (1. část)

Voliče režimů aneb z čeho můžeme vybírat

• Režim Automatika umožňuje fotografovat jakýkoli objekt za jakýchkoli podmínek s dobrými výsledky nastavením hodnot, které přístroj určil jako vhodné. Pod touto volbou se skrývají v menu dvě nastavení:
    • Inteligentní auto - Přístroj analyzuje objekt a umožňuje snímat s vhodnými nastaveními.
    • Super auto -  Přístroj automaticky rozpozná a vyhodnotí podmínky snímání a vhodná nastavení se provedou automaticky. Přístroj může pořídit více snímků a vytvořit složený snímek atd. použitím více nastavení pro snímání než v režimu inteligentní auto, a nahraje tak snímky ve vyšší kvalitě.

Díky tomu, že zrcadlo je polopropustné, dá se natáčet video i v těchto téměř výhradně automatických režimech. Krom ručního ostření je vše v tomto případě svěřeno samotnému přístroji.

Tlačítkem Fn (Funkce) vyvoláme rychlé menu a vidíme, že ačkoliv se dá i v tomto režimu natáčet video, úprava nastavení je zde velmi omezená. Přístroj si všechny parametry určí sám. U volby MOVIE vpravo (na obr. „P“) se nám výběr nastavení příjemně rozšíří.

V těchto dvou automatických režimech funguje Rozpoznání scény. Ty samé režimy se dají nastavit v menu i cíleně – položka SCN – volba scény.

P (Program auto): Umožňuje snímat s expozicí (rychlost závěrky a hodnota clony (hodnota F)) nastavenou automaticky. Můžete také vybrat různá nastavení pomocí menu. A (Priorita clony): Umožňuje nastavit clonu a snímat, když chcete rozmazat pozadí atd. S (Priorita závěrky): Umožňuje snímat rychle se pohybující objekty atd. s ručním nastavením rychlosti závěrky. M (Ruční expozice): Umožňuje fotografovat statické snímky s požadovanou expozicí nastavením rychlosti závěrky a hodnoty clony. 1/2/3 (Vyvolat paměť): Umožňuje pořídit snímek po vyvolání předem registrovaných často používaných režimů nebo číselných nastavení. (Video): Umožňuje změnit nastavení pro nahrávání videa. (Kontinuální priorita AE): Umožňuje nepřetržité snímání během domáčknutí spouště. Fotoaparát zaznamenává snímky nepřetržitě, maximální rychlostí 12 snímků za sekundu. (Plynulé panoráma): Umožňuje pořídit panoramatický snímek skládáním snímků. SCN (Volba scény): Umožňuje snímat s přednastavenými nastaveními podle scény.

TIP: Recenze Sony a6000 – bezzrcadlovka nejvyšší jakosti

Formáty videa a zvuku

• MPEG-4 AVCHD 2.0 AVC/H.264, max. 28Mbit/s 50p, zvuk Dolby Digital 2.0 stereo 256Kbps
    • MPEG-4 MP4 AVC/H.264, max. 12Mbit/s 25p, zvuk AAC-LC 128Kbps
    • MPEG-4 XAVC AVC/H.264, max. 50Mbit/s 50p, zvuk LPCM 2.0 1536Kbps (pouze z firmware 2.0)
    • Při NTSC normě: snímková frekvence 60p, 30p a 24p.

Video v praxi

Video začneme snímat kruhovým stříbrným tlačítkem Movie s červenou tečkou uprostřed. Je umístěno vpravo od hledáčku. Mě osobně toto umístění nepřipadne nejvhodnější. Lidé s kratším palcem na něj nedosáhnou a musí laborovat, aby dokázali spustit nahrávání videa s přístrojem u oka.

Ve svých článcích toto umístění tlačítka pro nahrávání videa pravidelně pranýřuji. Dle, a ne jen mého soudu by měla být spoušť videa blízko té fotografické. Tento nešvar má ovšem většina producentů fotoaparátů s možností natáčet video. Jen u přístrojů Panasonic jsem viděl spouště hezky vedle sebe, tam kde být mají. Bohužel jeden opisuje od druhého, když jde o něco nepovedeného a léta se to praktikuje, i když se ví, že to není to nejlepší pro zákazníka, který si fotoaparát pořizuje.

Ostření

Automatické zaostřování za použití velkého množství ostřících bodů na AF modulu, se při natáčení neosvědčil. Aparát zmateně přeostřoval, obraz až zběsile pumpoval a to se povedlo eliminovat až ostřením bodovým, na pouhý střed obrazu. Potom se AF zklidnilo a mělo smysl. Ovšem nejlepší je nastavit tento objektiv na MF, zaostřit s pomocí barevného Zvýraznění hran – peakingu tak, aby pokryl co největší hloubku pole a tak potom natáčet i z ruky běžnou metodou namiř a snímej.

Jen na velmi blízké objekty je třeba opět přeostřit kroužkem. Natáčet se dá snad ve všech režimech na otočném voliči. Ale jen v nastavení Movie, je možné využívat všech možných nastavení ke zvýšení kreativnosti a zefektivnění práce s pohyblivými obrázky.

Při ostřední se na displeji vlevo dole se objeví zelený bod - indikátor zaostření. Když se rozsvítí, snímek je zaostřen. Bliká - zaostřování se nepovedlo.

ISO citlivost při natáčení videa

Citlivost snímače je u videa v rozmezí ISO 100 až ISO 12 800 (u focení až ISO 25 600.) Z podstaty vyplývá, že čím je ISO vyšší, tím je obraz zrnitější a neklidnější.  Za denního světla je viditelné zhoršení ale ještě tolerovatelné do cca ISO 2000. Od ISO 3200 se obraz prudce zhoršuje a nedá se použít. U nočního snímání, času 1/50 a cloně F2,8 je ISO použitelné zhruba od ISO 640 do ISO 2000. U vyšších hodnot šum už strmě stoupá a použití pro zhotovení dobrého video záběru je problematické.

„Mrtvolky“ z videa – ISO Auto, 100, 3200 a 12 800. Míra šumu.

„Mrtvolky“ z nočního videa – ISO Auto, 640 nahoře, 1600 a 4000 dole. Míra šumu.

Manuální expoziční (EV) posun

V případě potřeby je možno upravit u video záběrů zadním Rollerem expozici o - 2 až +2 expoziční stupně. Výsledek si prohlédněte na fotkách.

Optický a elektronický zoom (přiblížení) SAL 1650

O optickém přiblížení zde nemusí být vedena žádná diskuse. Zvětšení 2x (zoom s jasným obrazem) a 4x (digitální zoom) je v praxi doslova nepoužitelný. Nechápu to, protože velkost čipu zavdává předpoklad, že i mnohonásobný výřez bude pořád velmi solidní. V praxi tomu tak bohužel není.

Ohnisková vzdálenost 50, 2× a 4×. Klinutím zvětšíte.

Ohnisková vzdálenost 50, 2x a 4x. Klinutím zvětšíte.

Fotografiím není v podstatě, co vytknout...

Formáty fotografií jsou zaznamenatelné v Jpeg, RAW, Jpeg + RAW v barevném prostoru sRGB a Adobe RGB. Zaznamenané mohou v Extra jemném, Jemném nebo Standard rozlišení (stupeň Jpeg komprese).

Velikost snímku, formát 3:2

• L: 24M 6000×4000 pixelů
    • M: 12M 4240×2832 pixelů
    • S: 6.0M 3008×2000 pixelů

Velikost snímku, formát 16:9

• L: 20M 6000×3376 pixelů
    • M: 10M 4240×2400 pixelů
    • S: 5.1M 3008×1688 pixelů
    • RAW shodná velikostí s L

Fotografie v plném rozlišení si můžete stáhnout v archivu.

Vady obrazu s objektivem SAL 1650

Objektiv v nejširším ohnisku lehce deformuje obraz tzv. soudkovitostí. Svislice jsou v krajích obrazu ve svém středu směrem od sebe. Dále trpí na vinětaci.

V rozích dochází ke ztmavení – vinětace. Zkoušky jsem prováděl s clonou F2,8 a F22. Nejprve jsem se domníval, že by příčinou ztmavených rohů v obraze mohla mít za vinu přidaná sluneční clona. Mýlil jsem se. Ke stejnému nepříjemnému efektu docházelo i bez ní a navíc i s elektronickou kompenzací v menu, která ji měla pomoci eliminovat. Při cloně F22 je výsledek lepší ne však ideální, jak vidíte níže. Při pořizování videa jsem se s problémem nesetkal, protože při ořezu na uhlopříčku 16:9 se ořízne horní i spodní strana obrazu a vinětace je tak víceméně mimo obraz. Při běžných fotografiích se vinětace víceméně zamaskuje, dle struktury obrazu.

Vinětace objektivu SAL 1650 nejnižší clona F2,8 vlevo a nejvyšší F22. Kliknutím zvětšíte.

Akumulátor s dlouhou výdrží a podrobný návod z internetu

Dodávaný akumulátor NP-FM500H (1 650 mAh) obdržíte společně s externí nabíječkou BC-VM 10A, ve které se nabije úplně vybitá baterie za cca 2 hodiny do plna. Byl jsem až překvapený, kolik se toho dá natočit a nafotit na jedno nabití. To by mělo být povinné minimum obecně. Sice nemám přesné hodnoty, ale vím, že jsem natočil i hodně přes hodinu videozáznamu plus desítky fotografií. U tohoto přístroje je spotřeba opravdu držena na uzdě.

Papírový je mnohojazyčný a je v něm to samé jako v PDF elektronické příručce. Je 60 stránková a tudíž velmi stručná. Napraví to až návod z webu výrobce, který je velmi obsáhlý, ale najít v něm konkrétní odpověď, zabere dosti času. Bohužel není úplně interaktivní, jako je to pravidlem u firmy Canon.

Zhodnocení a závěr

Jako fotoaparát je Sony α77M2Q bezesporu vyspělý přístroj s nepřeberným množstvím nastavení, které dokáže dozajista potěšit mnoho tvůrců v široké škále jejich dovedností a nároků. Já jsem se ovšem zaměřil na dnes tak módní natáčení videa foto přístrojem a text výše toho dozajista mnoho odhalil.

Možnosti nastavení u videa jsou zde podobně jako u pořizování fotografií široké a nadšený uživatel, když je bude chtít využívat, si dozajista příjemně pohraje, aby dostal výstup co nejpůsobivější, dle vlastní bohaté fantazie. Největší brzdou bude ale technická kvalita výstupu, s největší pravděpodobností zapříčiněná dodávaným objektivem. Pokusy s dalšími dvěma zapůjčenými objektivy od přítele, dopadly bohužel podobně. Přitom bezpečně vím, že ze Sony APS-C snímačů se dá vyprodukovat nádherný ostrý obraz. Důkazem je starší mnou svého času testovaný Sony NEX VG20. Zde je obraz k mému překvapení ostrý o mnoho méně a při testování jej strčil do kapsy obraz z firemní videokamery HDR-CX730E, s mnohem menším snímačem. Netuším tedy, kde může být zakopaný pes. Nepomohl ani nový firmware 2.0, který přidal, pravda XAVC S formát videa, ale obraz, ačkoliv má téměř dvakrát tak velký datový tok, než je tomu u AVCHD 2.0, zůstal při běžném pohledu stejně problematický.

TIP: Recenze Sony DSC-HX400V – vychutnejte 50násobný zoom

Když už se tu zmiňuji o novém firmware, osobně nechápu, proč Sony rovnou nezvolilo možnost natáčení 4K videa. To by určitě zvedlo prodej této zrcadlovky, troufám si říci násobně, tedy za předpokladu, že by se kvalita obrazu výrazně zlepšila. Takto zůstává u tohoto přístroje video pouhým doplňkem pro vcelku nenáročného člověka, který se mnohem více soustředí na fotografování, nežli na záznam videa. Leda by se dostal k objektivům, které dokáží obraz ztvárnit mnohem věrněji, než tomu bylo u mnou zkoušených. Tedy v případě, mohou-li tomu nějaké napomoci. Kdyby se zlepšil obraz do takové míry, aby se vyrovnal fotografiím z tohoto přístroje, byl by potom mnohem lepším nástrojem, než dosud zrcadlovky firmy Canon. Ale zatím si Canon své prvenství s natáčením videa zrcadlovkami ponechá. Přitom např. Sony RX10 dokazuje, že Sony umí velmi kvalitně vyprodukované video i v třídě fotoaparátů, stejně jako u videokamer.

Přes veškeré technické výdobytky, které jsou bezesporu velmi cenným přínosem, je video nejslabším článkem. Věřme ale, že se Sony polepší a svou pověst potvrdí její inovací.

Aktualizace firmwaru Verze 2.00 pro ILCA-77M2Q (Windows) pak přináší některé výhody jako:

• Zvýšená rychlost automatického ostření.