Recenze kamery Canon XF100 – Sen nejen pokročilých amatérů

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Úno 12, 2012
    3× Komentováno
    Recenze kamery Canon XF100

    Na trhu je již od podzimu 2010, přesto je stále na špici. Je vhodná díky stále kompaktním rozměrům především pro reportážní práci a na cesty, kde se cení každá úspora místa v zavazadlovém prostoru. Ergonomie držení je propracována do detailu. Hlavní ovládací prvky jsou tam, kde mají být. Kvůli vyšší ceně po ní sáhne asi málokterý nadšený amatér, ale je to škoda, protože XF100 má opravdu co nabídnout i jemu.

    Tato digitální Full HD kamera se záznamem mpeg2 do Material eXchange Format až do 50 Mbit/s (4:2:2), osloví především náročné spotřebitele. Na trhu je již od podzimu 2010. Je vhodná díky stále kompaktním rozměrům, především pro reportážní práci a na cesty, kde se cení každá úspora místa v zavazadlovém prostoru. Ergonomie držení je propracována do detailu. Hlavní ovládací prvky jsou tam, kde mají být. Kvůli vyšší ceně po ní sáhne asi málokterý nadšený amatér, ale je to škoda, protože XF100 má opravdu co nabídnout i jemu. Oproti minule testované Canon XA10, která je také na stránkách výrobce zařazena do sekce pro profesionály, se k nim tato přibližuje mnohem významněji. XA10 je dle mého názoru vhodná pro nadšené amatéry, kterým nevadí sáhnout hlouběji do svých úspor, a nevadí jim také její, z velké části amatérské ovládání.  XF100 je naproti tomu již vyspělý zástupce kamer s možností plně využít jejich schopností, díky propracovanému systému pokročilého nastavení a ručního ovládání, bez dotykového LCD panelu.

    Aktuální cena Canon XF100 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

    Můj pohled na tuto kameru bude spíše pohledem poučeného amatéra než pohledem profesionála. Mým úkolem zde je přiblížit tuto videokameru z obyčejného lidského hlediska, nikoliv optikou ostříleného profesionálního kameramana, který by dozajista hodnotil tento přístroj z jiného úhlu než člověk, který má natáčení videa jen jako koníčka.

    Neubráním se dnes nejspíše častějšímu porovnávání kamer XA10 a stávající XF100 v tomto článku, protože mají mnoho styčných bodů, které by bylo škoda opominout. Může se stát, že se někdo bude rozhodovat před koupí právě mezi těmito dvěma typy a mé srovnání mu to může ulehčit.

     

    Představení královny jedno čipových videokamer

    Čekal jsem podobnou velikost, jako má XA10, ale zmýlil jsem se. Tohle je totiž podařený cvalík. XA10 je jí podobná hlavně kvůli ručce na horní straně. Zde je ovšem oproti „desítce“ neodnímatelná. Robustnost XF100 podtrhne hlavně pravá strana kamery, za kterou se drží a ovládá.

    Matné černé tělo kamery nenechá hned při prvním setkání nikoho na pochybách, že je firma Canon mistrem účelného a zároveň elegantního dizajnu, uceleného do kompaktního celku.

     

    Tři hlavní části kamery – objektiv, tělo a ručka

    Tělo samotné, ze kterého ústí vpředu objektiv, vystupující zhruba pět centimetrů do prostoru. Ten je chráněn mohutnou sluneční clonou připevněnou bajonetovým úchytem. Ta postrádá výřezy, které můžeme vidět u levnější kolegyně XA10. Je to dobře, protože tato sluneční clona ochrání objektiv důsledněji a to nejen před parazitujícím bočním světlem na čočce objektivu, ale i proti drobným nečistotám poletujícím ve vzduchu. Objektiv je zasazen dosti hluboko (ve sluneční cloně) a o jeho účinnou ochranu je tak dobře postaráno, i když není právě uschován pod plastovým víčkem se zámkem a nápisem Canon.

     

    Objektiv

    Ten se skládá z 12 optických členů v deseti skupinách. Obsahuje dva jednostranné asférické členy. Má vestavěný gradační ND filtr, který brání přesvětlení scény. Světelnost desetinásobného optického zoomu je F 1,8 – 2,8. Nejvyšší clonové číslo pak F 22. Ohnisko má délku f=4,25 – 42,5 mm. Pro nás je ovšem důležitější hodnota přepočítaná na ekvivalent 35mm kinofilmu 30,4 – 304 mm. Objektiv je tedy mírně širokoúhlý, stejný jako má i XA10. Obsahuje optický stabilizátor obrazu pracujícím na principu posunu optické osy. Jeho zaostření je od 20 mm v režimu makro a 60 cm při maximálním přiblížení.

    Objektivu pevně připevněnému k tělu kamery vévodí největší ovládací prvek – ozubený, pogumovaný, ovládací otočný kroužek. V menu se dá nastavit rychlost odezvy na jeho otáčení. (Důležité je také to, že netrpí samovolným dojezdem. Vnitřek objektivu reaguje na otáčení přesně.) Je mnohem širší než je tomu u XA10 a má na rozdíl od levnějšího bratříčka více funkcí, které se přepínají posuvným ovladačem. Ten je umístěn hned za ním a jeho poloha má tři významy. Podle jeho polohy buď zaostřujeme - FOCUS, přibližujeme a oddalujeme  - ZOOM nebo ovládáme irisovou clonu – IRIS (ND). Pod tímto přepínačem se nachází kulaté tlačítko, přepínající na možnost automatického či ručního zaostřování - AF/MF. Průměr závitu pro filtr je 58 mm.

    Za skly objektivu v útrobách těla kamery se skrývá firmou Canon hojně používaný Full HD CMOS velikosti 1/3 palce, se 2,37 z toho 2,07 megapixelů efektivních a s mozaikovým filtrem Bayer, bránícímu zkreslení obrazu, ke kterému může u CMOS snímačů někdy docházet. Pod přední čočkou je snímač pro rychlé pomocné zaostřování, tzv. Inteligent AF.

    Poznámka: Obraz je v nejširším měřítku objektivu nezkreslený. Svislé hrany na bočních krajích obrazu jsou rovné.

     

    Tělo – fundament kamery

    Základna pro všechny nejen mechanické prvky je bytelná a pevná. Je v matně černém provedení. Nic neskřípe, nevrže. Po uchopení kamery pravou rukou, kterou vsunete pod hřbetní řemínek a suchým zipem si jej ihned přizpůsobíte mohutnosti ruky. Palec neomylně ulpí na kulatém tlačítku hlavní spouště kamery. Druhou ruku potom uchopíte kameru ze spodu za objektiv, který posadíte mezi palec a ukazováček, kde se octne již zmiňovaný ovládací kroužek. Kamera v tu chvíli sedí pěvně podepřena pravou dlaní a už by bylo možno začít efektivně natáčet.

    Poznámka: Při prvním uchopení do ruky jsem byl na rozpacích. Po testu předchozích kamer Canon s menšími těly, mi XF100 připadala neohrabaná a těžká. I na kolébku zoomu je třeba si zvykat. Po delší zkušenosti jsem si musel přiznat, že kamera je veliká tak akorát a drží a ovládá se - nebojím se to říci – skvěle.

    Pod dlaní pravé ruky jsou dvě víčka. V horní části jedno ukrývá šachtu pro SDHC kartu, druhé je schováno pod třmenem a pod ním se nacházejí zleva HD/SD komponentní výstup, mini USB a HDMI konektory pro připojení k zobrazovacímu zařízení nebo počítači.

    Pravá část kamery, s mohutným úchopem a pohodlným hřbetním třmenem. Dále tu vyniká kolébka ovládání zoomu a dvířka SDHD paměťové karty pro fotky a osobní nastavení funkcí kamery.

    Vedle SDHC dvířek, blíže k baterii je pod kulatým víčkem schován 2,5 mm konektor pro kabelové dálkové ovládání - REMOTE. Nad ním se nachází jedno z celkem deseti individuálně nastavitelných tlačítek s číslem 4. Výrobcem je nastaveno na jednorázové, cca dvojnásobné zvětšení obrazu, pro přesnější ruční zaostření – MAGN.

    Poznámka: Probojovávat se ke konektorům pod hřbetním řemínkem není zrovna nejpohodlnější a jejich umístění je spíše nešťastným řešením. Zkrátka to chvíli trvá, než se vám povede zasunout správně USB nebo HDMI kabel.

     

    Kolébka zoomu

    Na rozdíl od XA10, kde je pro zoom na těle kamery pouze výkyvné šoupátko, které se ovládá zpravidla ukazováčkem pravé ruky, je zde plnohodnotná kolébka pro dva prsty pravé ruky. Ukazováček na W (wide – široký) a prostředníček na T (tele – přiblížení). Tímto lze ovládat transfokaci objektivu daleko pohodlněji a také přesněji. Ovládání rychlosti nájezdu přiblížení je v menu nastavitelná v šestnácti krocích. Je tu i možnost tří základních rychlostí - nastavení Slow (pomalý), Normal (střední) a Fast (rychlý). Můžete také nastavit plynulý rozjezd, dojezd nebo obojí zároveň. Stejně tak se dá nastavit i druhá kolébka zoomu na ručce. Na rozdíl od XA10 má nastavení variabilní rychlosti na obou ovladačích zoomu. K přiblížení/oddálení můžeme použít samozřejmě i ovládací kroužek na objektivu.

    Poznámka: Rychlost zoomu je pro mne mírným zklamáním. Desetinásobné zvětšení při nastavené maximální rychlosti, přejetí celého rozsahu optického přiblížení/oddálení trvá celé dlouhé tři vteřiny při nejrychlejším nastavení.  To se mi zdá na profesionální kameru dosti málo. Pro příklad domácí Sony HDR-SR11, 12násobný rozsah překoná za jedinou vteřinu. Rychleji se dá transfokovat ovládacím kroužkem na objektivu. Potom je rychlost úměrná tomu, jak svižně jste schopni kroužkem otočit.

     

    Zadní část kamery

    Při bližším ohledání tu najdeme již zmíněnou hlavní spoušť natáčení, velký prostor pro baterii, která je minimálně třikrát větší než je tomu u XA10. Nad baterií je pojistka, kterou je třeba zmáčknout před jejím vyjmutím z těla kamery. Jen tak jde baterie z kamery vysunout.

     Pod baterií se ukrývají za plastovým víčkem další tři zdířky. Zleva 3,5 mm minijack na připojení sluchátek, žlutě označený AV 3,5 mm minijack, ze kterého je vyváděný signál přeměněn na kompozitní SD. Také slouží k vyvedení audia. Poslední zdířka je k připojení kamery k elektrické síti, prostřednictvím adaptéru CA-920, který je zároveň i nabíječkou akumulátorů k této kameře. Tuto zdířku musíte využít např. při přenosu dat do počítače. Na pouhou baterii neuspějete a jste vyzváni k připojení k síti a opětovné zavedení USB kabelu.

    Vlevo od baterie vidíme čtyři tlačítka. Nad nimi je dioda, která svítí žlutě při zapnutí kamery a oranžově v pohotovostním stavu. Do toho se uvádí kamera tlačítkem POWER SAVE hned pod ní. U XA10 se kamera uvedla do spánku zavřením LCD panelu nebo zasunutím hledáčku. U XF100 musíme tlačítko chvilinku podržet a kameru tím uspíme, abychom šetřili energii v akumulátoru. Té není přece nikdy dost. K oživení je potřeba toto tlačítko opět zmáčknout.

    Poznámka: Velká škoda, že se kamera neprobouzí do bdělého stavu pohotověji také tak, že by se zmáčklo např. tlačítko nahrávání nebo zoomu a kamera by okamžitě začala reagovat na daný povel.

     

    Zbylá tři tlačítka jsou odshora dolů označeny čísly 1 až 3. To dává tušit, že si pod ně můžeme uložit funkce, které nám vyhovují, a chceme je mít po ruce. V základním nastavení jsou jim přiřazeny tyto funkce.

    Pohled na XF100 zezadu

    Tlačítko:

    • Číslo 1 – POWERED IS slouží k aktivaci tzv. intenzivní IS, tedy nejúčinnější varianty stabilizátoru obrazu. Ten se používá při transfokaci, kdy je roztřesení obrazu nejpravděpodobnější.
    • Číslo 2 – ZEBRA aktivuje stejnojmennou funkci, která nám ukazuje šrafováním přesvětlená místa ve snímané scéně a dává nám tím najevo potřebu úpravy expozice.
    • Číslo 3 – WFM aktivuje funkci Waveform Monitor a Edge Monitor k přesnějšímu vyvážení expozice a zaostření.

     

    LCD panel a ovládací prvky

    Plynule přecházíme na levou stranu kamery, kde je toho k nalezení nejvíce. Vzadu u baterie nad LCD panelem je přepínač se zelenou pojistkou, který je ve své středové poloze označen OFF – kamera je tedy mimo provoz.

    Zmáčknutím pojistky a posunutím doleva – označení CAMERA, se uvádí kamera do stavu, kdy je připravena natáčet video, samozřejmě se zvukovým doprovodem.

    Přepnutím úplně doprava – označení MEDIA, aktivujeme přehrávání materiálu zaznamenaného na paměťových kartách.

    Kompaktní design se snadno přístupnými ovládacími prvky na těle elegantní kamery

     

    Pod spodní hranou LCD panelu najdeme pět tlačítek a jeden třípolohový přepínač. Pod objektivem je ještě jeden otáčivý ovladač se středovým tlačítkem označený CUSTOM, kterým uvedeme v život aktuální předdefinovanou funkci k němu, buď v menu, nebo delším podržením tlačítka uprostřed přiřazenou a točítkem potom vybereme funkci nebo upravujeme její parametry.

     

    Přepínač – AUTO/MANUAL/ZÁMEK

    Vrátíme se k polohovému přepínači uprostřed označeným souhrnně CAMERA. Má tři funkce. Vlevo FULL AUTO – aktivuje plnou automatiku kamery, která se snaží postarat co nejlépe o optimální nastavení všech parametrů. Ve většině případů spolehlivě.

    Středová poloha aktivuje opačný pól. Je označena M (manuál) a v tomto případě je kamera a její funkce plně v područí kameramana, který může v tomto nastavení ovlivňovat všechny hlavní parametry nastavení kamery.

    Přepneme-li ovladač do pravé krajní polohy – označený ikonou visacího zámku, ručně nastavené parametry kamery uzamkneme, aby nedošlo k nechtěnému náhodnému přepnutí některé z funkcí neopatrným dotekem.

     

    Tlačítka IRIS/GAIN/SHUTTER

    Vlevo od přepínače se nacházejí tři tlačítka hezky pohromadě. Fungují po přepnutí na ruční nastavení kamery. Zleva tlačítko IRIS. Tím se aktivuje manuální nastavení expozičních čísel (velikost otvoru clony), která se následně nastavuje otočným kroužkem kolem objektivu. (Clona se dá také upravovat otočným válečkem s označením CUSTOM)

    Prostřední tlačítko GAIN slouží k ručnímu řízení zisku. Opakovaným stiskem se mění hodnoty z 0 na 6, 9 a 12dB. Toto využijeme v případě, kdy není dostatek osvětlení a clona již nejde více otevřít.

    Tlačítkem vpravo, označené SHUTTER (závěrka) nastavíte s pomocí ovládacího joysticku na LCD panelu, - který si popíšeme později - , předtím vybranou funkci v menu. Podle toho pak nastavujeme určité hodnoty:

    • Automatic – o nastavení se stará sama kamera
    • Speed – rychlost závěrky (od 1/25 – 1/2000s)
    • Angle – úhel (ve stupních pro 3D snímání)
    • Clear Scan – pro odstranění blikání snímaného monitoru od 25,00 Hz
    • Slow – nastavení pomalé závěrky (1/3, 1/6 a 1/12s) Je možná degradace obrazové kvality

     

    Redukce blikání

    Anglicky Flicker Reduction se nastaví v menu buď na Off (vypnuto) nebo Automatic. Tím kamera sama rozezná případný blikající objekt a upraví frekvenci v Hz, aby blikání omezila či eliminovala úplně. Obdobné jako ručního nastavení Clear Scan. Ne vždy zcela spolehlivé.

     

    Tlačítka VYVÁŽENÍ BÍLÉ

    V automatickém režimu si kamera sama stále upravuje hodnoty vyvážení bílé. K ruční úpravě slouží dvě tlačítka vpravo v jedné skupině od přepínače automatického nastavení. To levé, označené WB (White Balance) spouští ruční nastavení. V menu nastavení kamery jsou tři nastavení: Daylight – denní světlo (5400 K), Tungsten – žárovka (3200 K) a stupně Kelvina. První namáčknutí vám umožní – podle nastavení v menu – buď jemně měnit hodnoty denního světla či žárovky ve škále od -9 do +9. Výchozí je 0. Nebo měnit stupně Kelvina po stovkách, již výše zmíněným joystickem od 2000 do 15000 K. K popsané možnosti se dostaneme zmáčknutím tlačítka vpravo označeného ikonou dvou trojúhelníků a čtverečku. Hodnota na displeji se obarví a můžete doladit požadovanou hodnotu. Dalším namáčknutím tlačítka WB se dostáváte k možnosti dvou vlastních předvoleb A a B. Zamíříte na bílou plochu při zamýšlených světelných podmínkách. Písmenko A popřípadě B plus ikona se rychle rozblikají a po chvíli dojde k nastavení správné hodnoty v Kelvinech.

    Než se podíváme na LCD panel a vše, co se ukrývá pod ním, podíváme se ještě na chvíli dopředu pod objektiv.

     

    Natáčení bez zdroje světla – Infračervenou lampou

    Noční nebo chcete-li natáčení ve tmě je u této kamery možné za použití infračervené lampy, která je na čele ručky kamery. Osvětlí spolehlivě celou místnost cca 4 x 4 m velkou. V tomto režimu je kamera pouze v automatickém režimu snímání. Kamera se přepíná do tohoto režimu přepínačem pod objektivem, vedle ovladače CUSTOM.

     

    Ovládací váleček s tlačítkem uprostřed – CUSTOM

    Ten slouží k ulehčení nastavení několika funkcí. Ty můžete nastavit v menu kamery nebo přímo, delším stlačením středového tlačítka. Danou funkci po lehkém namáčknutí potom upravujete otáčením prstence. Mj. např. Tele – converter. Tím uvádíte v činnost digitální přiblížení obrazu ve stupnici 1,5, 3 a 6x. (Obraz digitálním násobením přiblížení ztrácí na kvalitě.)

    V detailu přepínač infrared – natáčení ve tmě a CUSTOM ovladač. Nad ním je tlačítko AF/MF otření.

     

    Co skrývá LCD panel

    Po odklopení LCD zobrazovače se nám zpřístupní dvě šachty pro Compact Flash paměti, na které je zaznamenáván pohyblivý obraz a zvuk. Vpravo od nich vidíme další ovládací tlačítka, kterých je tu celkem deset.

    Přehledné představení všech ovládacích prvků na levé straně kamery

    Ta nahoře, označená čísly 5 až 10 jsou přednastavena na určité funkce kamery, ale jak už jsem psal, dají se pod ně nastavit činnosti dle individuálního výběru v menu uživatelem. Fungují tak potom v nastavení CAMERA. V nastavení MEDIA mají jejich prostřednictvím umožnit základná přehrávací funkce, jako je tomu u kteréhokoliv audio vizuálního přehrávače. Ikony na nich hovoří jasně.

    Poznámka: tlačítka 5 – 10 (od výrobce jim nejsou přiřazený žádné funkce) jsou vyrobena z pryže jako ostatně všechna pod LCD panelem. Jenže na rozdíl od zbytku jsou velmi měkká a dost špatně se mačkají. Mají totiž velmi hluboký stisk a musí se opravdu hodně mačkat, aby se projevila jejich odezva. Mikrospínače pod nimi jsou hluboko a to způsobuje popsaný problém. Musel jsem stisk několikrát opakovat, abych uspěl.

    Pod nimi máme tři kulatá tlačítka. Zleva je to SLOT SELECT. Název dává tušit, že prostřednictvím tohoto tlačítka vybíráme ze dvou CF karet, ovšem jen za předpokladu, že jsou v kameře oba sloty zaplněny.

    Tlačítkem uprostřed nazvaným INDEX Vám přehraje v režimu CAMERA poslední natočený klip. V režimu MEDIA zpřístupní hledání podle vámi zaznamenaných značek, které můžete umístit ke každému klipu.

    Třetí tlačítko vpravo, označené DISP./BATT. V prvním případě, kdy je kamera zapnutá, schová veškeré grafické informace na zobrazovačích, při vypnuté kameře by se měly objevit informace o stavu nabití akumulátoru.

    Poznámka: Mně se objevila vždy jen chybová hláška. Domnívám se, že je v kameře baterie, která tuto funkci není schopna podat.

    Poslední tlačítko je veliké jako hrot propisovačky. Má označení RESET a slouží k uvedení kamery do továrního nastavení.

    Zpřístupněné šachty pro CF karty – nad nimi diody informující o vložení karty (zeleně)a její činnosti (červeně).

    Technická data: úhlopříčka 3,5 palce (8,8 cm) a obsahuje 920000 obrazových bodů. Úpravy kvality obrazu Jas, kontrast, barvy, ostrost, protisvětlo, černobílý obraz, Přizpůsobitelný - otáčení o 270 stupňů kolem vodorovné osy.

    Poznámka: Povrch je bohužel lesklý. To vede na přímém slunci k odrazům na jeho ploše a tím dosti znesnadňují pozorování natáčené scény a zároveň i grafické informace na něm zobrazované. Musel jsem si vždy najít stinné místo, abych mohl přenastavit určité funkce kamery.

    LCD panel – tlačítka vlevo by měla být povinně u každé kamery, místo hloupého dotykového ovládání. Je vidět také rozložení grafických informací a zapnutá funkce Zebra, která má možnost bohatého nastavení.

     

    A teď se mi chce křičet HURÁ! Proč? Odpověď je snadná. Konečně LCD zobrazovač, který není zároveň i ovládacím centrem nastavení. Tím mám na mysli, že není dotykový. Ovládání a nastavení menu na něm zobrazeném se děje dvěma tlačítky a joystickem na jeho levé straně.

     

    Jak prosté, jak snadné!

    Od shora: tlačítko menu, kterým vstupujeme do hlavní nabídky. V ní se pohybujeme v pětisměrném ovládání malého joysticku, kterým jednotlivé položky vybíráme a následně potvrzujeme zmáčknutím. Kolem výkyvné páčky máme čtyři šipky a na ní nápis SET, pro potvrzení výběru. Pod ním je oválné tlačítko CANCEL, kterým se vracíme v případě potřeby o úroveň výš nebo zpět.

    Poznámka: Proč nemůže být tento druh ovládání i na levnějších kamerách. Je daleko pohodlnější a jistější, než je tomu u dotykových displejů! Volám tady po zavedení joysticků do všech typů kamer a zřeknutí se jednou pro vždypřihlouplého šoupání prsty po ploše LCD panelu!

     

    Menu

    Neobsahuje češtinu. Je tedy nutné než se naučíme kameru ovládat nahlížet do tištěného manuálu.

    Má šest hlavních položek a mnoho podpoložek, kde se dá nastavit snad vše, na co si jen může uživatel v souvislosti s touto kamerou jen vzpomenout. Označená položka zežloutne a mačkáním SET a pohybem do stran se nořím stále hlouběji, kde se jednotlivé nastavení realizuje.

    Poznámka: Velmi oceňuji, že se dá v menu pohybovat dokola, tedy, že nemusíme po najetí na poslední položku zase couvat na opačný konec, ale přeskočíme z poslední zase na tu první. Co mě trochu trápí, je velikost písmen, která může unavenému oku dělat potíže, zvláště starším osobám.

     

    Ručka – šikovný pomocník pro natáčení z podhledu

    Horní držadlo kamery je pevné, neodnímatelné. Mohutná přední část obsahuje zpředu vestavěný stereo mikrofon mezi jeho kanály je infračervená lampa pro snímání ve tmě. Nahoře je pasivní patice pro příslušenství. Před a za ní jsou dvě červené kontrolky aktivace natáčení v menu nezávisle vypnutelné. Mohou též různě blikat, podle režimu kamery, ve které se právě nachází.

    Ovládací prvky mikrofonu s otevřenými dvířky

    Mikrofonní vstupy externích mikrofonů: Profesionální XLR konektory a 3,5 mm MIC červeně vyvedená minijack zdířka

    Za paticí jsou: druhý kolébkový ovladač zoomu a druhá, zamykatelná spoušť. Je zde také možné dvěma šrouby připevnit držák externího mikrofonu, který se dá zapojit buď do minijack 3,5 mm zdířky, která se nachází hned vedle XLR vstupů, nebo do profesionálních fantomových XLR konektorů. Naproti nim jsou ovládací prvky mikrofonů z části pod průhlednými dvířky. Nad nimi jsou dva ovladače hlasitosti externího XLR mikrofonu. Na předním úchytu ručky je oko pro připevnění řemenu na krk. Druhý je na zadní části hřbetního řemínku. Ve spodní části se pod děrovanou mřížkou nachází malý reproduktor, pro hlasitý odposlech při přehrávání natočeného materiálu přímo v kameře.

    Ve střední části je závit pro držák, vzadu pak vertikálně výklopný hledáček s pohodlnou pryžovou očnicí.

    Poznámka: Bohužel musím konstatovat, že ručka ve své středové části, kde je závit, při stisku silně skřípe, což se může promítnout do zvukového záznamu. Osobně nechápu, jak to mohli konstruktéři dopustit.

     

    Hledáček

    Technická data: Elektronický hledáček, úhlopříčka 0,24 palce (0,61 cm), počet obrazových bodů 260000. Možné úpravy kvality obrazu Jas, kontrast, barvy, protisvětlo, černobílý obraz, korekční čočka +2,0 až - 5,5.

    Je umístěn na zadní části ručky. Je nastavitelný  - naklonění ve svislém směru. Obraz v něm je dostatečně ostrý. Obraz v něm se občas nepatrně chvěje. Dá se v menu nastavit, aby zobrazoval buď samostatně, nebo simultánně s LCD panelem. Grafické informace jde schovat stejným způsobem, jako u velkého zobrazovače.

    Hledáček je opatřen pryžovou očnicí, která je pro oko dostatečně pohodlná, při natáčení s brýlemi občas nedostatečně odstiňuje od parazitujícího světla na přední čočce optiky.

    Poznámka: Nevím, zda se tento problém objevuje jen u testované kamery nebo obecně. Dioptrická korekce se často rozlaďuje a to díky málo tuhému šoupěti, kterým se toto provádí na spodní straně hledáčku.

     

    Připojení stativu a záložní lithiová baterie

    Na spodku kamery nesmí chybět možnost připevnit prostřednictvím šroubu, stativovou destičku. Hned vedle se nacházejí dvířka pro výměnu lithiové baterie, která napájí chod data a hodin nastavených v kameře.

    CD-ROM s XF Utility a NLE plug-iny pro Avid a Final Cut, ramenní popruh, komponentní kabel CTC-100/S, bateriový zdroj BP-925, DC kabel DC-930, kompaktní napájecí adaptér CA-930, bezdrátový ovladač WL-D6000.

    Tímto jsme vyčerpali popis hlavních částí kamery. Před samotným úmyslem natáčet touto kamerou první videozáběry, je potřeba realizovat některá obecná nastavení. Je třeba také doladění nastavitelných parametrů, kterými si kameraman přizpůsobí kameru svým vlastním požadavkům a nárokům souvisejícím s pohodlím a kvalitou natáčení.

     

    Na co a v jakém formátu natáčet a fotit

    Důležitými parametry jsou bezesporu parametry záznamových médií a formát videa, případně fotografií.

    Videozáznamy budeme ukládat až na dvě paměťové karty Compact Flash typu 1. Záznam videa je možný duplicitní, nahrávka se dá proto ukládat i na obě karty zároveň. Před prvním nahráváním je třeba CF kartu(y) inicializovat v menu.

    Typ CF karet je UDMA 4, 30MB/s nebo rychlejší. Pro záznamy pořizované zrychleně či zpomaleně – 40MB/s.

     

    Přibližná doba nahrávání:

     

    • 16GB CF karta: při 50 Mb/s 40 min, při 35 Mb/s 55 min, při 25 Mb/s 80 min
    • 64GB CF karta: při 50 Mb/s 160 min, při 35 Mb/s 225 min, při 25 Mb/s 310 min

     

    Záznamový systém videa:

     

    • Komprese videa: MPEG-2 Long GOP;
    • Komprese audia: Lineární PCM, 16 bitů, 48 kHz, 2 kanály
    • Typ souboru: profesionály používaný MXF (Material eXchange Format)

     

    Konfigurace videa záznamu a přehrávání:

     

    • 50 Mb/s (CBR, 4 : 2 : 2, 422P@HL): 1920 x 1080: 50i, 25P, 1280 x 720: 50P, 25P
    • 35 Mb/s (VBR, 4 : 2 : 0, MP@HL): 1920 x 1080: 50i, 25P, 1280 x 720: 50P, 25P
    • 25 Mb/s (CBR, 4 : 2 : 0, MP@H14): 1440 x 1080: 50i, 25P

     

    Tato kamera je schopna zpomaleného i zrychleného záznamu videa a to při nastavení:

    • 720p: 12, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 34, 37, 42, 45, 48, 50 snímků/s
    • 1 080p: 12, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25 snímků/s

    Intervalový záznam je možný ve 2, 6 nebo 12 snímcích, ve 25 časových intervalech,

    Režim záznamu po políčcích 2, 6 a 12 snímků,

    Ve  výše uvedených případech natáčení je deaktivováno nahrávání zvuku.

    Fotografie se v této kameře ukládají v JPEG formátu na paměťovou kartu SD/SDHC/CDXC v rozlišení 1920 x 1080 nebo 1280 x 720 obrazových bodů. Za podpory DCF (Design rule for Camera File system), kompatibilní s Exif Ver. 2.2

     

    Další důležité parametry

    • AF systém - Automatické zaostřování (TTL + externí senzor vzdálenosti při nastavení na [Instant (I.AF)] nebo ruční zaostřování, použitím kroužku ručního nastavení
    • Vyvážení bílé - Automatické vyvážení bílé, uživatelské vyvážení bílé, přednastavené vyvážení bílé nebo nastavení teploty chromatičnosti
    • Zisk - Auto (AGC) nebo ruční (-6,0 až 33,0 dB, možnost doladění)
    • Rychlost závěrky: Automatika, rychlost, úhel, Clear scan nebo pomalá závěrka, vypnuto; 1/3 s až 1/2000
    • Minimální osvětlení: 0,08 lx - spínač CAMERA v poloze M (manual), Frame Rate na 50i, zisk na 33 dB, rychlost závěrky na 1/3
    • Rozsah osvětlení objektu: 0,08 až 10 000 lx při nastavení Frame Rate na 50i

     

    Pre Record – přednatočení záběru

    V menu se dá také nastavit, jak je u lepších kamer Canon běžné tzv. Pre Record. Záznam se realizuje do vyrovnávací paměti 3 vteřiny před započetím záznamu samotným tlačítkem nahrávání. To je vhodné v případech, kdy nevíme, co v příštím okamžiku nastane a toto nastavení nám má pomoci zabránit ztrátě začátku záběru.

    Kamera je nastavena, baterie dobita. Jdeme natáčet. První dojmy jsou více než pozitivní. Na všem se dají ovšem najít nějaké mušky. Tato kamera není výjimkou. Ovšem výrazně tu převyšují klady a pozitiva.

     

    Držení kamery a ovládání zoomu a spouště

    Zapnutí kamery je dílem okamžiku. Od posunutí přepínače do polohy POWER, je kamera schopna natáčet do tří vteřin po jejím zapnutí.

    XF100 padla do mých dlaní skoro jako ulitá. Zpočátku jsem měl problémy s kolébkou zoomu. Byl jsem do té doby zvyklý na amatérské ovládání šoupětem a ukazováček tento ovladač marně nahmatával. Jde však jenom o zvyk a po čase se kolébce přizpůsobíte. Naučit se s ní plynulé transfokaci je jen otázkou času. Mě to trvalo celou dobu, co jsem kameru testoval. Nebyl jsem schopen (i když jsem měnil rychlost transfokace v menu) udělat dostatečně plynulý nájezd na první pokus. Musel jsem záběr zpravidla několikrát opakovat, dokud jsem nabyl sám se sebou alespoň trochu spokojen.

    Poznámka: Navíc, když jsem se pokoušel ovládat kolébku špičkami prstů, měl jsem prsty příliš vyvrácené dozadu a hrozila křeč. Proto jsem se snažil kolébku ovládat bříšky druhých článků prstů. Potom to bylo mnohem lepší. Zase ale chyběl potřebný cit konečků prstů. Osobně bych kolébku umístil blíže k tubusu kamery.

    Podobně mě trápil i palec na spoušti. Abych mohl nahrávání zapínat špičkou palce, musel jsem dlaň více podsadit pod kameru. Potom už bylo vše v pořádku. Toto jsou samozřejmě pocity čistě subjektivní. Ostatní se s tímto problémem setkat vůbec nemusejí.

    Kamera bohužel nedává při spouštění/ vypínání nahrávání žádnou zvukovou odezvou najevo interakci mezi ní a obsluhou. Je proto nutno dávat na zobrazovači velký pozor na ikonu nahrávání, aby kamera běžela jen tehdy, když má.

     

    Velmi spolehlivá automatika

    Při natáčení jsem si vystačil téměř výhradně s expoziční automatikou. Jediné, co jsem občas upravil, byla úroveň zesílení zisku - Gain při nočních záběrech, protože automatika sveřepě přesvětlovala scénu a objevoval se barevný šum v neúnosné míře. Čas o d času jsem také korigoval, jinak spolehlivé automatické zaostření. Hlavně při práci s hloubkou ostrosti. Při maximální transfokaci bylo po najetí na detail nutné ručně doostřit. To nebyl žádný problém, protože stačilo otočit ovládacím kroužkem ve funkci Focus a kamera přešla ihned do manuálního ostření. Po korekci se opět hbitě vrátila do područí jinak spolehlivé automatiky.

    Co se týká expoziční a zaostřovací automatiky, doposud jsem neměl tu čest se setkat s tak precizní prací obou. Kamera zaostřuje i exponuje neomylně i za ztížených světelných podmínek.

    Po zapnutí nahrávání tvá někdy kameře cca 1 – 2 vteřiny než najde optimální nastavení a potom už je obraz jedna báseň. Automatické zaostřování funguje také skvěle. Nedýchá ani ve spoře osvětlených scénách, ba ani v členitých, kontrastně velmi náročných podmínkách. Drží zaostření i při divoké transfokaci. Trvá jí zlomek času, než si neomylně najde optimální nastavení zaostření.

     

    Asistent zaostření – Magnify a Peaking

    K jistotě správného zaostření skvěle napomáhá funkce MAGNIFY (dočasné zvětšení obrazu) a především PEAKING, který nám zvýrazněním obrysů a vybarvením svislic dává jasně najevo, která místa v obrazu jsou zaostřena. Na výběr máme při nastavení ze čtyř barev. Bílé, červené, žluté či modré. Nastavit můžete ještě zisk a frekvenci.

    Kamera umožňuje přepnout oba zobrazovače do černobílého obrazu. Může to tak být i při zapnuté funkci Peaking, kdy se zvýraznění svislic obarvením ještě zvýrazní. Funguje to spolehlivě i na barevném podkladu.

     

    Jeden obrazový čip – kvalita obrazu neutrpí

    Jsou profesionální kamery osazené třemi snímači obrazu. XF100 si vystačí s jedním a obraz je i tak velmi pěkný. Je ostrý jako břitva, plný detailů a přirozených barev se sametovým nádechem. Z promítaného obrazu vyzařuje klid, který mu dodává stabilizátor.

     

    Stabilizátor – optický „kliďas“

    Optický stabilizátor pracuje, jak už jsem se zmínil na principu posunu optické osy. A svou práci odvádí skvěle. Nebojím se to říct, protože je to moje vlastní zkušenost. V okamžiku příchodu této kamery na trh, to musela být špička.

    Pracuje ve třech stupních nastavení (stejně jako XA10):

    • Stadnard IS kompenzuje jemné chvění kamery (nastavení v nabídce kamery)
    • Dynamic IS kompenzuje chvění kamery ve vysoké míře při širokoúhlém nastavení (nastavení v nabídce kamery)
    • Powered IS kompenzuje chvění kamery při výrazném zoomování, překlápění a panorámování (nastavení tlačítkem na kameře)

    Poznámka: Se stabilizací obrazu jsem byl více než spokojen. Obraz zaznamenaný z ruky je mnohdy k nerozeznání od toho zaznamenaného ze stativu.

     

    Automatické zaostřování

    Spolehlivý zaostřovací systém je shodný s ostatními kamerami, které jsem testoval.

    Má tři stupně účinnosti (stejně jako XA10):

    • Instant AF (okamžitý) – zaostřování probíhá nejvyšší možnou rychlostí. Je vhodný ve velmi jasném prostředí, nebo naopak při nízkém osvětlení. Je použit TTL i sensor.
    • Medium AF (střední) – kamera přeostřuje plynuleji, než je tomu i Instant AF
    • Normal AF (běžný) – kamera zaostřuje běžnou rychlostí.

    Poznámka: Já měl na všech testovaných kamerách Canon vždy jen Instant AF. Domnívám se, že je to universální nastavení, které obstojí v téměř každé situaci.

     

    Face AF – Detekce tváří a zaostření na ně

    Toto je šikovná věc při účasti lidí v natáčené scéně. Kamera v režimu Face AS preferuje při automatickém ostření tváře a upřednostňuje je tak před ostatními objekty v záběru. Je možné toto nastavení:

    • Face Pri. - kamera zaostřuje na detekovanou tvář a v případě odchodu obličeje ze scény automaticky ostří na střed obrazu.
    • Face Only - kamera zaostřuje na detekovanou tvář a v případě odchodu obličeje ze scény přejde do ručního nastavení zaostřování
    • Off – kamera ostří klasickým způsobem a tváře v zaostření neupřednostňuje.

     

    Zvuk – vestavěný mikrofon je na úrovni

    Stereofonní elektretový kondenzátorový mikrofon je zabudován v přední části ručky. Je chráněn pouze drátěnou mřížkou. Slušela by mu protivětrná „chlupatá“ ochrana, kterou víceméně slušně supluje její elektronická podoba, která ale citelně ořezává hlubší frekvence.

    K dispozici je tedy nízkopásmový filtr vestavěného mikrofonu

    Dá se nastavit ve třech polohách:

    • Off – Vypnuto, nízkopásmový filtr není funkční
    • LC1 (Low Cut) – pro záznam lidských hlasů
    • LC2 (Low Cut) – pro potlačení hluku pozadí vytvářeného silným větrem (potlačuje nízké frekvence)

    Máme také na výběr z dvou druhů nastavení citlivosti vestavěného mikrofonu:

    • Normal – snímání zvuku za obvyklých podmínek
    • High – snímání zvuku při vyšší hlasitosti (+6 dB)

    K dispozici je i zeslabovač zvuku: (12 dB pro vestavěný mikrofon, 20 dB pro externí mikrofon).

    Je tu samozřejmě možnost použití externího mikrofonu, který by měl zajistit ještě lepší snímání zvuku. O tom se tu podrobně rozepisovat nebudu, protože jsem neměl možnost to vyzkoušet.

    Poznámka: Mikrofon má možnost ručního nastavení. Moje zkušenost s automatickým záznamem úrovně zvuku je velmi dobrá. Automatika si poradí za všech běžných zvukových kulis a zvládá bez problému i hlasitější hudební projev. Nikdy jsem se nesetkal s přebuzeným signálem nebo naopak s tichou pasáží, kterou by vyplňovala hradba šumu. Za to si Canon určitě zaslouží jedničku.

    Kamera má v přední straně ručky zabudovaný stereo mikrofon dostatečně vysoké kvality pro běžné snímání zvuku

    Zvuk se dá samozřejmě i ručně korigovat otočnými regulátory nad vestavěným mikrofonem. K jeho přesnému nastavení jsou doporučena sluchátka, která se připojí ke kameře vzadu pod baterií. Jejich hlasitost se nastavuje v menu přístroje. Při ručním nastavení je také možno nastavit omezení pro audiošpičky tzv. (Limiter), při překročení intezity -4 dBFS.

     

    Metadata

    Videokamera automaticky přidává metadata do zaznamenávaných klipů. Ty obsahují i uživatelem

    definovanou poznámku User Memo a záznamové údaje, např. rychlost závěrky, expozice a zaostření. Pomocí dodaného softwaru Canon XF Utility můžete kontrolovat a vyhledávat specifická metadata v nahrávkách samotných.

    User Memo – poznámky se vytváří v XF Utility a dostávají se do kamery prostřednictvím SD karty.Kamera má v sobě také generátor referenčních barevných pruhů.K dispozici je také 1KHz referenční zvukový signál. Dostupné úrovně jsou -12, -18 a -20dB. Obojí můžete nahrát na CF kartu k pozdějšímu seřízení barev ve střižně.

     

    Řemen na krk

    Závěs této kamery je naštěstí vyřešen řemenem dodávaným s kamerou. Je pět centimetrů široký, a silně polstrovaný. Je vyroben z umělé koženky a prodyšné tkaniny.  Kamera je díky němu velmi pohodlně zavěšena i díky své mohutnosti, která rozloží hmotnost kamery rovnoměrně po celém krku a ten ani při dlouhodobém nošení kamery nebolí.

     

    Baterie a nabíječka

    Dodávaná k této kameře podle příručky je BP-925. Já ji měl k dispozici s akumulátorem BP-950. K plnému nabití tohoto úplně vybitého akumulátoru došlo v nabíječce dodávané společně s kamerou CA-930 (slouží zároveň i jako adaptér pro připojení kamery k elektrické síti) cca za 150 minut a její výdrž byla při testování kamery dostatečná.

    Natočil jsem s ní na jedno nabití cca 90 minut záběrů s operacemi běžnými při práci. K tomu jsem ještě sledoval skrze HDMI 40 minut videa přímo z kamey v LCD TV a kapacita baterie ještě nebyla úplně vyčerpána. Neměl jsem tedy problém natočit na 16GB CF 40 nebo 55 minut Full HD videa, v bitrate 50 Mb/s, respektive 35 Mb/s. Navíc bylo při natáčení venku těsně nad nulou stupně Celsia.

    Poznámka: Konečně kamera s vlastní nabíječkou v základní výbavě a bez nutnosti nabíjet akumulátory přímo v kameře a nemoci tak při nabíjení i dál natáčet. K tomu by se měli výrobci vrátit u všech kamer!

     

    Posun optické osy – možnost natáčení ve 3D

    Pro 3D záznam se dvěma kamerami XF100 se dát nastavit posunutí optické osy. Podrobnosti o tom jsou v návodu použití.

     

    Zpracování záznamu

    Je možné i v jednoduchém editoru obsaženém v XF Utility nástroji, který slouží zároveň pro transport videa do počítače. Na stříbrném kotoučku jsou i plug-iny pro profesionální střihové aplikace Avid Media Access a Final Cut.

    Poznámka: MXF formát videa nedokáže zpracovat každá (NLE) nelineární střižna videa. Ale např. Sony Vegas Pro si s těmito soubory dokáže poradit bez problému.

     

    Fotografie

    Tato kamera umí také fotografovat. Fotografie zaznamenává na SDHC paměťové karty buď přímo z kamery a to i zároveň při natáčení ve formátu jpeg a v rozlišení maximálně 1920 x 1080. Proč maximálně? Dají se totiž sbírat fotografie i ze záznamu na Compact flash paměťových kartách, kam se ukládá video a to podle nastavení i v nižších rozlišeních, které jsou nastaveny před záznamem.

    Osobně jsem si nastavil jako spoušť fotoaparátu v kameře tlačítko číslo 4, které je primárně nastaveno, jak již víme ve funkci Magnification (částečné zvětšení obrazu) a je u kolébky zoomu nad hlavní spouští kamery kde je místo pro fotospoušť nejlogičtější. (Já bych fotospoušť přidal pře kolébku zoomu. Tam by se dozajista neztratila.)

    O tom, že jste pořídili snímek, se dozvíte pouze probliknutím zeleně zbarvené ikony SDHC karty a čísle, které ukazuje, kolik fotek se na ni ještě vejde, v pravé horní části sledovacího zařízení LCD panelu nebo hledáčku. Žádné chvilkové zamrznutí obrazu k případné vizuální kontrole se nekoná.

    A kvalita fotografií? VÝBORNÁ! (V rámci fotografování kamerami.) O tom se můžete přesvědčit na vlastní oči. Tak kvalitní fotky jsem z žádné jiné kamery ještě nezažil. Musí se ovšem dávat pozor, protože parametry kamery jsou nastaveny primárně na záznam videa. Při automatickém nastavení je čas závěrky na dynamické fotografie dosti dlouhý a hrozí tak rozmazání buď rozhýbáním kamery (nepomůže ani stabilizátor, který zvládá spíše mikro otřesy) nebo příliš rychlým pohybem objektu před objektivem kamery.

     

    Kvalita fotografií je na segment videokamer výborná. Několik originálích fotek si můžete v detailu prohlédnout po jejich stažení

     

    Nastavení vlastního obrazu

    Tato kamera umožňuje také vlastní úpravy parametrů obrazu. Nastavení je rozsáhlé a dosti odporné, proto se zde o něm nebudu nijak rozepisovat. Pro všechny zainteresované je podrobné nastavení v příručce (PDF).

    Ještě podotknu, že se jeho nastavení, stejně jako nastavení kamery v menu dá uložit na SD kartu a později kdykoliv zase vyvolat a implementovat jednoduše zpět do kamery.

     

    Téměř bez výhrad

    Kde jsou ty krásné časy, kdy měly téměř všechny amatérské videokamery podobné ovládání, jako je tomu u XF100. Plno tlačítek po těle, pro pohodlnou a rychlou práci a otočné tlačítko, pro nastavení funkcí, které se potvrzovaly jeho zmáčknutím. Kéž by konstruktéři přišli k rozumu a tento zlatý věk ovládání se vrátil do každé kamery. Společně s optickým hledáčkem.

    Ukázkové video pořízené videokamerou Canon XF100 - pro Full HD rozlišení přejděte na YouTube. Nekomprimové video stahujte zde...

    Nestačil jsem – ani to nebylo mým cílem – popsat všechny možnosti této vyspělé videokamery (K tomu slouží příručka. Pro mimořádně zvídavé, je možno si ji stáhnout na internetu.), která neudělá hanbu nikomu, kdo s ní bude mít tu čest pracovat. Obsahuje všechny hlavní prvky nastavení k pohodlnému a plnohodnotnému dílu. Nenašel jsem na ni nic podstatného, co by případného zájemce mohlo odradit od úmyslu tuto kameru zakoupit. Ano, je pouze jednočipová a má pouze jeden ovládací kroužek na objektivu a proto je potřeba mezi jednotlivými funkcemi přepínat. Ne pro každého zájemce o kvalitní kameru s profesionálními ambicemi je to nepřekonatelná překážka. Já byl s jejími funkcemi a pohodlnou obsluhou vesměs spokojen. Kdo má o ni zájem a je ochoten za ni vydat u nás cca 70 tisíc Kč, zklamán určitě nebude. Naopak. Leckdo si ji zamiluje, jako i já. Čím déle jsem s ní pracoval, tím mi byla bližší.  K jejímu základnímu ovládnutí bude zajisté stačit pouhých několik týdnů a majitel bude mít později pocit, že s ní tak nějak srostl a její výsledky to jen potvrdí. Hodně povedených záběrů. S touto kamerou to nebude nijak těžké dosáhnout.

     

     
    Canon XF100 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
    Porovnat ceny >>
     

     

    záporyklady
    - vrzající ručka ve střední části+ kvalita obrazu
    - méně podstatné: jeden snímací čip a jeden universální ovládací kroužek+ kvalita zvuku
     + obsluha kamery
     + skvělé výsledky i v automatickém režimu

     

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    3 Komentáře

    1. Jako vlastník konkurenční kamery Panasonic AG-HMC41 přiznávám, že kdybych byl býval v r.2010 tuto nekupoval, asi bych svojí pozornost opravdu obrátil směrem k této XF100.

      Základní Canonu nevýhody při porovnání obou:
      - oproti Panasonicu je XF100 cca o 20-30tis. dražší,
      - u XF100 je neodejmutelné držadlo na externí mikrofon, což sice profesionálům nenatáčejícícm v drsných podmínkách nemusí tolik vadit, ale těm z nás, co rádi natáčíme např. v zimě na sjezdovkách oblečeni do masivních zimních oblečení, pod kterým se dá takové vyčnívající příslušenství jen špatně schovat, asi bude dost vadit (X u AG-HMC41 jde odejmout),
      - v základním provedení bez externích mikrofonů, se standardní baterií a sluneč.sclonou se váhou dostane několik set gramů i nad jinak nepříliš lehkou AG-HMC41 se stejným připojeným vybavením.

      Na druhou stranu to, čím mne XF100 "dostává" na lopatky, je kvalita optiky a hlavně velikost "díry", tj. diameter 58mm. AG-HMC41 má jen 43mm, JVC GY-HM100 jen 49mm, Sony HXR-NX70 dokonce jen 37mm (ale má zase světelnostně citlivější CCD oproti 3/MOS). A tento výrazný rozdíl je taky ve všech podrobných testech a porovnáních těchto kamer dosti znát v testech natáčení při minimálním osvětlení, kdy Canon jasně vítězí a má min. šumu.

    2. Panu T.: Ne, né, kamča Sony NX70 má cé-mosek, ne CCD! Mám ji tady, teď před sebou na stole, bo je moje (a úvěr od Cetelemu na ni je také můj). A v infra neumí zaostřit, musí se ručně. Také neumí ostřit v šeru, Canon ano díky přídavnému infra-čidlu, které mají všechny Canonky (Měl jsem HF-S21=S30 a M41 a také G10, atd.).
      Možná jste měl už koupit Paňáka CV160. Stojí sice k 90tis., tedy k 90 tyčkám, jak se prý říká v Brně (mám to od mé klintky, která pochází a žije v Brně), ale má přesně takové profi-vybavení, ještě širší, jako popisovaná Canonka. A transfoukátor 20x, snad i dobrý dle záběrů na Youtubě.

    3. Zdravím!
      Mně u těch Canonek baví široké nastavení. Prostě spoustu potřebných i nepotřebných voleb. Fce přednatočení, o níž referujete, velmi dobrá, fce tlačítka Battery info - mně to teda u Canonu HF-S21 chodilo, že při vypnuté kameře po stisknutí ukazoval indikátor "teploměr" s procentem nabití baterie, chodilo to OK - a mnoho dalších vymožeností. Mám teď Sonku NX70ku, což je také "profík", ale Sony si za každé přidané tlačítko řekne o 10 tyček více na ceně.
      Akorát ta modrost! Prostě Canonky jsou modré a budou modré. Je to dle ukázek trošku lepší než u předchozích typů (byly "studené čumáky" se vším všudy), ale máte ji tam! Sonky zase byly růžové (typický narůžovělý odstín), je to už u nových typů také výrazně lepší, JVC jsou červené jak rudá Čína za Maa a Paňáci nemohli vidět řepkové pole, také zelenou louku. Jinak, komu nevadí onen odstín mírně do modra, je to dobrá volba.
      Kritika je velmi dobře napsána, obsahuje podrobný popis vč. vlastních zkušeností. Díky za ni!

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu