Recenze kamery Canon XA10 – Přestup do vyšší ligy

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Led 06, 2012
    4× Komentováno
    Recenze kamery Canon XA10

    Chcete se zbavit všemožných kompromisů, se kterými musíte zápasit s kamerami v amatérské třídě? Potom je k mání velmi dobře vybavená Canon XA10. Kompaktními rozměry a nízkou hmotností se pohybujeme stále v příjemných rozměrech kamer vyšší amatérské třídy, ale to je vše, co jí s tímto segmentem trhu spojuje. Zbytek již míří mnohem výše.

    XA10 má zajisté také mnoho funkcí shodných s těmi, řádově o desetitisíce levnějších kamer, např. již testovaná Legria HF M41. To ale jen díky tomu, že firma Canon nezanedbává fanoušky svých výrobků ani v nižších cenových kategoriích a i tam mnohdy nabízí ovládání a funkce podobné těm v „profi“ segmentu. Canon XA10 ovšem oplývá skupinou dalších, práci zpříjemňujících funkcí, které kameramanovi usnadňují a zároveň zefektivňují jeho snažení, o co nejlepší výsledky jeho konání. Je určena i lidem, kteří již nedokáží najít vhodnou kameru v amatérském rynku a touží vlastnit videokameru, za kterou se nemusí stydět ani profesionálové.

    Aktuální cena Canon XA10 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

    První dojem - krasavice

    Už jsem si zvykl posuzovat kvalitu videokamery, která se mi dostala do rukou podle toho, jaký jsem měl dojem z jejího prvního uchopení. Samozřejmě se tím nedá odhalit celá podstata a kvalita, ale napoví to opravdu hodně o tom, jaká nejspíše ve skutečnosti bude.

    Mnou nedávno testovaná Legria HF M41 byla hodnocena po prvním uchopení velmi pozitivně. U tohoto typu tomu není jinak. Oči i ruce po vybalení této kamery zaplesají a v oku se objeví jiskra, která kdekoho dokáže ihned přesvědčit o tom, že přístroj, který se mu dostal do ruky, se opravdu povedl.

    Pánové i dámy, je to krasavice. Její ladné oblé křivky, ve fešném matně černém kabátku, na kterém nebudou strašit otisky prstů, jako na nepochopitelně lesklých skeletech jejích levných kolegyň, padnou nejen do oka, ale i do dlaně. Není to žádná twiggy (hubeňour). Vezmete-li jí poprvé do ruky, okamžitě ucítíte příjemnou robustnost a hebkost jejího sametového kabátku.

     

    Seznamte se, prosím…

    Ruka zapadne mezi tělo a hřbetní řemínek dokonale, díky jeho snadné přestavitelnosti. Kameře bude asi více vyhovovat větší mužská dlaň, ale ani dámy zklamány nebudou. Prsty obejmou kameru dokonale na horní části tubusu kamery a to i s nasazenou přídavnou rukojetí. Ukazováček a palec si okamžitě najdou své přirozené ovládací prvky, zoom a spoušť nahrávání.

    Kamera, jak se na příslušníka jejího stavu sluší, má na objektivu velký ozubený prstenec ručního zaostřování, který v tomto případě není jen ozdobou, ale také velmi dobrým pomocníkem. Přední části kamery vévodí vykrojená sluneční clona, která kameře přidává na profesionálním vzhledu. Připíná se bajonetovým uchycením. Optiku objektivu schová plastová krytka se zámkem a logem firmy. Filtry nebo předsádky se přichytí závitem o průměru 58 mm.

    Na zadní straně kamery vévodí hledáček s nápadnou a pohodlnou očnicí, který se aktivuje jeho vysunutím. Jeho vyklonění vzhůru bohužel možné není. Má samozřejmě nastavitelnou dioptrickou korekci oční vady. Je barevný s možností přepnutí v menu společně dotykovým LCD panelem do černobílé. To ocení zejména náročnější tvůrci.

    Canon XA10 – zde s přídavnou rukojetí, která ji dodá, ten pravý profesionální vzhled.
    Samotná objímka pro externí mikrofon je odnímatelná.

     

    Horní části kamery dominuje odnímatelná rukojeť s druhým, tentokrát kolébkovým ovladačem zoomu a druhou, velmi užitečnou spouští, která se dá uzamknout. Na její přední straně, je robustní část s XLR konektory pro připojení externího profesionálního mikrofonu a odnímatelná objímka na jeho připojení. Z druhé strany jsou nastavovací prvky mikrofonu. Nahoře, zcela vpředu je pasivní patice pro příslušenství, např. světlo.

    V základním provedení, a s ručkou a držákem externího mikrofonu

    Na levé straně kamery z pohledu natáčejícího, je veliký výklopný LCD panel s velmi jemnou strukturou zobrazovače. Na jeho levé straně jsou dvě velmi užitečná nastavitelná tlačítka. V zavřeném stavu z něho opticky vystupuje bílý nápis s logem firmy Canon. I ten dodává kameře na jemné eleganci. Nad ním je v zadní části malé černé tlačítko s nápisem POWER, které kameru přivádí v život.

    Pod LCD zobrazovačem se ukrývají celkem dvě tlačítka a to první, pro přepínání kamery pro nahrávání nebo přehrávání nahraného záznamu a druhé, pro možnost skrýt některé údaje na zobrazovačích. Při vypnuté kameře aktivuje možnost zkontrolovat kapacitu nabití akumulátoru. Najdeme tu také jeden přepínač, pro zapnutí a vypnutí infra červeného reflektoru umístěného na přední straně rukojeti, pod nápisem Canon, který nám umožňuje natáčet v úplné tmě, buď v bílém, nebo zeleném odstínu.

     

    Úložiště dat

    Mimo vestavěné 64GB paměti, je možno ještě používat jako úložné médium dvou SDHC paměťových karet od 128MB výše. (Včetně karet Eye-Fi, pro bezdrátový přenos dat) Jejich sloty se nacházejí také pod LCD panelem a jsou navíc chráněny průsvitnou plastovou posouvací krytkou. Dá se mezi nimi data i navzájem přenášet. Vychytávkou je možnost uložení přednastavených parametrů kamera na kartu do slotu B. Po zaplnění karty A, se automaticky začne nahrávat na kartu B.

    Výčet zakončí dva konektory skryté pod roletkou. Slouží jednak k přenosu AV signálu a mini jack 3,5 mm navíc pro použití sluchátek.

    Nesmím zapomenout ještě na malinké a proto velmi nenápadné tlačítko RESET, kterým se kamera uvede do původního, továrního nastavení.

    Vzadu vlevo od baterie je před nastavitelné tlačítko CUSTOM (defaultně nastaveno na kompenzaci expozice), pro vyvolání důležité funkce, bez nutnosti hledat na dotykovém panelu v menu přístroje. Pod ním je malé, zapuštěné ozubené kolečko, kterou se dá vyvolaná funkce ovládat. Napravo je potom záslepka, pod níž se nachází konektor pro dobíjení akumulátoru a napájení kamery elektrickým proudem přímo ze sítě. Nad ní je spoušť nahrávání záznamu.

    Pohled na velmi dobrou očnici hledáčku a ovládacími prvky pod velikým LCD panelem

     

    Ještě výše potom tří polohový přepínač provozních režimů. Zeleně AUTO – plná automatika, M – ruční nastavení všech funkcí a konečně CINEMA – filtry filmového vzhledu. Za ní červená LED dioda označená ACCESS, která dává vědět o tom, že kamera uvnitř provádí nějakou činnost a není radno ji vypínat nebo odpojit od zdroje.

    Dále se na pravé straně zakryta hřbetním řemínkem, ukrývá odklápěcí krytka, pod kterou naleznete tři konektory. Z leva: Remote, pro připojení dálkového ovladače, který se dá pořídit jako volitelné příslušenství, mini HDMI, pro připojení kamery k plochému televizoru, kablík lze rovněž dokoupit jako volitelné příslušenství a mini USB, pro přenos dat mezi kamerou a počítačem a to oboustranně. Kablík je přibalen v základním příslušenství kamery. Pod předním úchytem hřbetního řemínku, je maskován vstup pro externí mikrofon s konektorem mini jack 3,5 mm.

    Na spodní straně se nachází stativový závit, ve středu těžiště kamery a posuvná pojistka pro zajištění/vyjmutí baterie.

    I tento snímek dokládá, že ergonomie je silnou stránkou kamery XA10

     

    Možnosti nahrávání

    Kamera zaznamenává full HD obraz skrze 1/3 palcový CMOS snímač s 237000 pixely (efektivních je v 207 000) a obrazový procesor DIGIC DV III, v MPEG4/H.264, zabalené v AVCHD codeku a zvuk v dolby digital AC-3 stereo.

    Režimy nahrávání:

    • 1920 x 1080 MXP - 24 Mbps, FXP - 17 Mbps, (při běžném pozorování obou, bez zásadních rozdílů kvality obrazu)
    • 1440 x 1080 XP+  - 12 Mbps, SP - 7 Mbps a LP - 5Mbps

    Snímková frekvence je prokládaných 50i nebo progresivních 25p, které se ovšem zaznamenávají jako 50i.

    Poznámka: Tento princip je používán na komerčních videokamerách už od dob HDV, jeden obrázek 25p je dělen na sudý a lichý - tzn. že dva po sobě jdoucí půlsnímky jsou totožným snímkem.

    Aktivovat lze také, tzv. x.v. Color, pro širší barevný prostor, který je nutno mít později i na zařízení pro přehrávání (televize).

    Zvuk se ukládá vždy v AC-3, bitrate 256Kbps.

    Filmový režim Cinema a jeho devět přednastavených scén imituje nahrávání na klasický filmový pás. Výstup je shodný s recenzovanou kamerou HF M41, je tedy možné shlédnout toto ukázkové video právě u ní. Tato kamera jde ovšem ještě kousek dál a umožňuje nastavit vždy tři stupně nastavení. L – nízké, M – střední a H – vysoké hodnoty daného filtru.

    Ukázka možnosti rozšířeného nastavení Filtru č. 1 – Standardní. Pod položkou Klíč (jas) se ukrývá shodné nastavení, jaké má i ostatních osm filtrů, tedy L,M,H.

     

    Kamera má též možnost nastavení tzv. speciálních scén, které jsou spíše výsadou videokamer, čistě amatérského segmentu trhu. (I tady se ukazuje sepjatost či propojení s kamerami čistě komerčními.) Nicméně jsou kolikrát užitečné a jejich použitím nic nezkazíme. Jsou to:

    Portrét, Sport, Noční scéna, Sníh, Pláž, Západ slunce, slabé osvětlení, Bodové světlo a Ohňostroj

     

    Stabilizátor obrazu – drží chvění na uzdě

    Dynamický optický stabilizátor obrazu, který se dá ještě zesílit spodním tlačítkem na otevřeném LCD panelu, pro jeho ještě vyšší účinnost při maximálním optickém přiblížení. Aktivuje se  - volitelně v menu – buď podržením tlačítka, nebo zapnutím a vypnutím při opakovaném stisku tlačítka. Tím ovšem stoupnou nároky na spotřebu energie.

    Poznámka: Dle mého soudu, je toto tlačítko bohužel nevhodně umístěno. Dívám-li se při snímání obrazu hledáčkem a přiblížím-li si scénu, jen těžko při tom otvírám LCD a nahmatávám toto tlačítko. Přitom je nasnadě, že hodně přiblížený záběr udržím stabilnější, když mám kameru pevně přitisknutou o oku a mám tak větší oporu. Zoomovat s LCD displejem je vhodné maximálně při použití stativu. Potom je zase aktivace stabilizátoru zbytečná.

    Vývojáři příští generace kamer by měl zvážit, zda by nebylo vhodnější mít toto tlačítko umístěno vhodně na plášti kamery. Z tlačítka v LCD bych udělal např. další spoušť. Vysvětlení je v recenzi na Legria HF M41.

    Stabilizátor samotný je velmi dobrý. Ba nebojím se říci vynikající. Při aktivaci jeho zesílené verze se toto prohlášení ještě více stvrdí.

     

    Zapnutí kamery a pohotovostní stav (tzv. rychlý start)

    Podržením tlačítka Power se kamera zapne a dá nám o tom vědět rozsvícením LED diody zeleným světlem. (V pohotovostním stavu, který se dá nastavit v menu, svítí oranžově a při dobíjení akumulátoru bliká červeně.) Téměř blesku rychlé spuštění kamery je u této kamery samozřejmostí.

    Ve spojení s nastavením před natočení záběru, kdy kamera zaznamená tři vteřiny ještě před zapnutím, by to bylo bezkonkurenční řešení. Kamera se z pohotovostního stavu probouzí bez delší prodlevy vyklopením nebo úplným vysunutím hledáčku a jeho zaaretováním s cvaknutím, a je připravena okamžitě k natáčení.

    Poznámka: Bohužel před natočení záběru se deaktivuje nejen při vypnutí kamery, ale i při jejím uvedení, do stavu pohotovosti zaklopením LCD panelu či zasunutím hledáčku zpět do útrob pláště kamery. Je tedy třeba tuto funkci opět zapnout, dvojím kliknutím na LCD zobrazovači. Tímto neduhem trpí i jiné kamery Canon s touto funkcí.

     

    Objektiv

    Zoomový s optickým přiblížením 10x, nejkratší ohnisková vzdálenost 30,4 mm, světelnost od f 1,8 (při nejširším úhlu záběru) – 2,8. Nejvyšší clonové číslo je f 8,0. Je v něm osmi lamelová irisová clona, se zajímavým bokeh. (Efekt rozptylu bodového světla v neostrých částech záběru.) Jde tedy o velmi slušně širokoúhlý objektiv, u kterého se ve většině případů obejdete bez nutnosti dokupovat drahou, ještě více obraz rozšiřující předsádku.

    Poznámka: XA10 má téměř stejně širokoúhlý záběr, jako např. Sony HDR-SR11 s připevněnou širokoúhlou předsádkou s koeficientem x0,7. Velkou výhodou u XA10 je, že její standardní objektiv, na rozdíl od širokoúhlých předsádek téměř nevykazuje soudkovité skreslení obrazu, tzv. soudkovitost, kdy se svislice předmětů na okrajích záběrů vyklenou do oblouku, směrem ven z obrazu.

    Tímto neduhem silně trpí jinak velmi kvalitní, drahá a těžká předsádka určená nejen pro tuto videokameru WD-H58W, která se dá dokoupit jako volitelné příslušenství a obraz je potom ještě výrazně širší, nežli bez ní.

     

    Nejkratší vzdálenost zaostření 60 cm, v celém rozsahu zoomu, 2 cm při širokoúhlém nastavení. To v praxi znamená, že můžete hojně využívat práci s hloubkou ostrosti, která dodá natočeným záběrům hloubku a tím i profesionální vzhled, který dokáže ještě více upoutat pozornost diváka.

     

    Zoom

    Zoom, tedy maximální přiblížení se dá realizovat ještě digitálně, tj. výřezem ze snímače. Hodnoty jsou nastavitelné na 40x a 200x, které jsou v kameře úplně zbytečné a k ničemu, protože snižují kvalitu výstupního videa geometrickou řadou. Obraz je při jejich použití rozplizlý k nepoužití!

    Je tu ještě možnost nastavení na digitální telekonvertor 2,0x. Osobně jsem při jeho zařazení neshledal žádný rozdíl, od toho, když byl vypnutý.

     

    Hledáček – jemný na dotek

    Jde o barevný elektronický hledáček s uhlopříčkou 0,61 cm s 260 000 obrazovými body. Obraz v něm se aktivuje povytažením a zacvaknutím. Jeho koncová poloha je zaaretována a oznámena cvaknutím. Okulár má velmi dobrou očnici z měkké pryže, která padne oku jako ulitá a dokonale odstíní od světla, které by chtělo parazitovat na přední čočce hledáčku. V menu se dá společně s LCD panelem přepnout do černobílé, což kvituji s povděkem. Obraz v něm je ostrý a dostatečně jasný.

     

    LCD panel - ostrý jako břitva

    Otáčí se klasicky o 270° kolem vodorovné osy. Je dotykový. Uhlopříčku má 8,8 cm (3,5“) a skládá se z 922 000 zobrazovacích bodů. Díky jejich hustotě, je obraz na něm ostrý jako břitva. Díky tomu je zobrazení na něm velmi detailní a prokreslený a dá se podle něho, stejně jako hledáčkem velmi dobře ručně ostřit. Je to ještě více usnadněno Peakingem a Asistentem zaostření, který střed záběru při pohybu kroužkem zaostřování aktivuje a usnadní zaostření na vypíchnutý výřez obrazu. Jsou ovšem situace, kdy se ho hodí vypnout a to je možné v menu přístroje.

     

    Ruční nastavení kamery – úplná nadvláda nad všemi funkcemi

    Ke kameře v tomto segmentu neodmyslitelně patří možnost, nastavit si libovolnou funkci kamery ručně. Vše na co si vzpomenete, se dá více či méně ovlivnit individuálním nastavením a dospět tak, k co nejlepším výsledkům při natáčení videa.

    Zde je ukázka možnosti ručního nastavení všech důležitých parametrů obrazu na jednom místě.

     

    Zaostřování – automatické a ruční

    Je jednak automatické – funguje spolehlivě i při horších světelných podmínkách. Jen při rychlém přiblížení má občas malou, cca vteřinovou prodlevu. Je to však stále v mezích normy.

    Na výběr jsou tři možnosti:

    • I.AF –instant, tedy okamžité AF, kdy si kamera vypomáhá se zaostřením ještě čidlem, těsně pod objektivem. Je vhodné při velmi jasném nebo naopak nízkém osvětlení.
    • M.AF – medium, tedy střední AF, kamera zaostřuje plynuleji a používá opět k zaostření objektivu i čidla pod ním.
    • AF – normální AF, zaostření je prováděno stabilní rychlostí.

    Poznámka: Při nastavení kamery na tele nebo širokoúhlou předsádku, je výběr AF znemožněn a kamera zaostřuje pouze metodou TTL (skrze objektiv), bez přídavného čidla, který je zakryt objímkou předsádky samotné.

    Ruční ostření je realizováno velkým prstencem, se kterým je práce velmi pohodlná a to i díky jeho možnostem nastavení v menu přístroje na pomalé, normální a rychlé. Jeho tuhost otáčení je přiměřená a obsluha kamery si na něj brzy přivykne. Jeho přesné ovládání je navíc zdokonaleno a zjednodušeno funkcí Zvýraznění vertikálních obrysů, tzv. Peaking, kterou si aktivujeme přes ikonu FUNC. V levé horní části LCD zobrazovače. Přejdeme do kolonky zaostření a tam stiskneme ikonu PEAK. Docílíme toho, že se nám obarví všechny zaostřené svislice. Máme na výběr ze tří barev: červená, modrá, žlutá. Navíc můžeme LCD a hledáček přepnout do již zmíněné černobílé. Tím se obarvené svislice ještě zvýrazní.

    Při ručním zaostřování si můžete přednastavit pozici zaostřeni, do které se můžete okamžitě později vrátit.

    WFM – Waveform Monitor a jeho odnož Edge monitor

    Výsadou profesionálních kamer je tzv. waveform monitor pro vyrovnání expozičních hodnot osciloskopem a jeho odnož Edge monitor, pro ruční zaostřování, které nás v tuto chvíli zajímá více. Tuto funkci je možno využít nejlépe ze stativu. Můžete takto ostřit nejen kroužkem, ale také dotykem ve vyznačeném obdélníku. Tak dosáhnete velmi přesného zaostření přesně do požadované oblasti.

    EDGE MONITOR- V místech vhodného zaostření je křivka výraznější a tím nám ukazuje, do kterých míst je zaostřeno. Obrysy žlutě jsou zvýrazněny metodou zaostření Peaking.

     

    Expozice

    Nestačí mít jen správně zaostřeno. Je také nutné mít nastavenu správnou expozici. V ideálním případě je jas, kontrast a barvy vyvážené v přesném poměru, jako je tomu na skutečné předloze.

    Automatická - Na tu se můžeme spolehnout velmi často. Při běžných záběrech při běžném osvětlení, bez extrémů v barevnosti, odvádí velmi dobrou práci. Stejně jako je tomu u automatického zaostřování, je na tuto kameru v takových případech spolehnutí.

    Ruční Každému se občas stane, že osvětlení scény není takové, jaké bychom si představovali, a je třeba sáhnout po ručním nastavení. Tato kamera jich má širokou škálu, která uspokojí nejen amatérského tvůrce, ale i člověka s vyššími ambicemi.

    Zebra - Je výsadou kamer pro zkušenější kameramany a u této tedy nesmí ve své bohaté výbavě chybět. Ukazuje nám tzv. přepaly, tedy množství přeexponovaných (přesvětlených) míst a upozorní nás tím na potřebu optimalizovat expozici. Ta se dá snížit zvýšit nejen nastavením vhodného clonového čísla, ale také úpravou expozičních stupňů, zde konkrétně plus, mínus 3 stupně rozdělených ještě na čtvrtiny. Toto můžeme realizovat buď již zmíněným tlačítkem na zádi kamery, nebo na dotykovém displeji, kde máme ještě více možností přesného exponování.

    Čerchovaná místa jsou přeexponována a je potřeba jít pro napravení osvětlení do mínusu.

     

    WFM – Waveform monitor znovu na scéně. Tentokrát tu máme oscilační křivku, která nám ukazuje rozložení světel a stínu v obraze. Čím více jasu tím je monitor zaplněnější. Toho se dá využít při potřebě scénu bodově dosvítit.

     

    Vyvážení bílé

    Je možno nechat na automatice, čímž nic při běžném natáčení nezkazíme. Chceme-li míti jistotu, že barevnost natočeného se bude co nejvíce shodovat s originální předlohou, sáhneme opět k ručnímu nastavení. Můžeme si vybrat z předdefinovaných voleb:

    AWB – automatické vyvážení barev, Denní světlo, Stín, Pod mrakem, Zářivka, Zářivka H – denní světlo kombinované se zářivkovým, Žárovka – žluté světlo.

    Dále tu máme nastavení variabilní. K – podle teploty chromatičnosti osvětlení v Kelvinech, od 2000 do 15000 K. Tedy od studené modré až po teplou oranžovou po stovkách stupňů Kelvina.

    Nakonec máme možnost si nastavit dvě předdefinované teploty barevnosti naměřením tak, že namíříme kameru na danou scénu a zmáčkneme ikonu vyvážení bílé, která se přizpůsobí podle bílé barvy v obrazu.

    Při přespříliš vysoké hladině jasu je možné zařadit tzv. ND filtr, který zamezí pronikání nadbytečného osvětlení skrze objektiv kamery na snímací senzor. Ten se dá zapnout pouze při některých specifických nastaveních kamery.

    Naopak, je-li světla nedostatek a nechcete-li použít Noční natáčení, potom je vhodná doba právě pro zařazení funkce ACG. Je-li ACG povoleno v menu, řídí ho automatika. Díky tomu může vzrůst hladina šumu na neúměrnou mez. V takovém případě je možné nastavit řízení zisku manuálně od 0 do 24dB. Čím blíže k nule, tím je obraz tmavší, ale tím je v něm také méně obtěžujícího barevného šumu.

     

    Noční natáčení

    Každé snímací zařízení obrazu potřebuje k dobrým výsledkům dostatek světla. Jak dokazuje i tato kamera, nemusí to být světlo spektra, které běžně vnímáme očima. Infračervená lampa v hlavě ručky osvětlí natáčený objekt i v úplné tmě. Nemá problém dostatečně osvětlit celé zorné pole kamery a to bez problémů v klasické domácí místnosti. Je samozřejmě možné si přisvítit i externími infračervenými světly a dosah se tak samozřejmě přiměřeně znásobí. Výsledek se zaznamená v (černo)bílé nebo zelené barvě.

     

    Ručka – padne jako ulitá

    Velmi šikovná je ručka, kterou se dá kamera držet pohodlně v úrovni pasu a níže. Je připevněna do patice příslušenství vpředu a dvěma šrouby po stranách vzadu, těsně za hledáčkem. Je na ní druhá spoušť se zámkem proti nechtěnému zmáčknutí a kolébka zoomu, bohužel jen se stálou rychlostí přiblížení či oddálení. V menu se dá nastavit několik rychlostí, za kterou přejede transfokátor po celé své dráze. Vepředu je veliká „bublina“, do které se dá zapojit profesionální XLR mikrofon a z druhé strany je několik ovládacích prvků, k jejímu nastavení. Vpředu je dostatečně silná lampa s infračerveným světlem, které pohodlně osvítí nejen nejbližší okolí, při natáčení v úplné tmě. Je tam i červená, vypínatelná LED dioda oznamující okolí, že se právě natáčí. Naštěstí jde v menu vypnout. Nahoře je pasivní patice pro další příslušenství, např. světlo. K oné „bublině“ se dá dvěma šrouby upevnit objímka pro externí mikrofon, který lze zapojit i do samotného těla kamery minijack konektorem.

     

    Baterie – docela milé překvapení

    Akumulátor s označením BP-808 je opravdu drobný. Jeho rozměry zhruba 4 x 3 x2 cm, ve mně zrovna nevzbuzovaly důvěru ve smyslu, že by tento prcek měl vydržet dostatečně dlouhou dobu kameru vyživovat životodárnou energií. Při běžné práci s kamerou, která obnáší časté přepínání do pohotovostního režimu, časté vstupování do menu, kde jsem často přestavoval různé hodnoty, natáčení s častým zoomováním, používání střídavě LCD panelu a hledáčku, prostě běžné zacházení, jak to v terénu často bývá, vydržela baterie 25 minut v exteriéru, při cca +5° Celsia a přes 40 minut v interiéru. I, když má výsledky dobré, nevyhneme se přikoupení akumulátoru náhradnímu, s pokud možno, co největší kapacitou, abychom měli jistotu, že nám „šťáva“ nedojde, když budeme kameru ještě potřebovat a zásuvka nebude v dosahu.

    Poznámka: Co mě u této kamery nepříjemně překvapilo, bylo, že baterie v těle nebyla dostatečně silně zafixována a klepala při pohybu kamery do stran, svými boky o tělo přístroje. Nejdříve jsem nechápal, kde se ty zvuky v záběrech berou. Přišel jsem na to až při jejím vyměňování za jinou. Vyřešilo to kousek složeného papírku. Nicméně u této kategorie kamer by se něco takového stávat určitě nemělo. Ještě, že náprava po domácku je tak snadná.

    Takto vypadá zobrazení a rozložení ikon na LCD panelu, mj. také ukazatel úrovně zvuku, který lze v menu Hlasitost mikrofonu vypnout.

     

    Mikrofon – i ručně nastavitelný

    Elektretový, kondenzátorový stereo mikrofon, který je rozdělen na dva a je umístěn na obvodu těla, za ostřícím kroužkem, schován pod tence děrovanými mřížkami, má kvalitní dynamický zvuk, plný detailů. Jeho nastavení v menu je více, než bohaté. Jeho úroveň nahrávání lze ponechat na automatice, anebo jeho parametry ručně řídit v dotykovém menu. Dá se tak nastavit úroveň hlasitosti. Např. ve velmi hlučném okolí se mikrofon trochu ztlumí, aby nebyl zvuk později v nahrávce přebuzení, zkreslený.

    Nastavit můžeme i směrovost mikrofonu.

    Volby jsou: MONO – jednokanálový zvuk, NORM. – střední stereo báze, 2ch WIDE – pro zaznamenání pocitu z většího prostoru, 2ch ZOOM – pro zsílení zvuku společně s přiblížením ke vzdálenějšímu objektu objektivem.

    Zvuk z vestavěného mikrofonu se dá i mixovat se zvukem s mikrofonu externího, zapojeného do XLR zdířek.

    U zvukového ekvalizéru můžeme použít některou z těchto voleb: NORM – normální, LB – zesílení LF, nízkých frekvencí, LC – omezuje nízké frekvence, MB – zesílení frekvenčního pásma řeči a LHB – zesílení HF a LF rozsahu pro nahrávání živé hudby.

     

    Menu (nastavení)

    Menu je mimo jiné i v Českém jazyce. Nastavení je tak i pro lidi neznající jinou světovou řeč bez problémů.  Do menu vstoupíme přes ikonu FUNC., vlevo nahoře. Zobrazí se pole s obdélníky, skrze ně nastavujeme funkce kamery při natáčení.

    Ikona vpravo nahoře se změní na MENU, kde jsou tři hlavní oblasti nastavení jednotlivých parametrů kamery. Menu je velmi rozsáhlé a přesahuje možnosti podrobnějšího popisu v tomto článku.

    Menu nastavení parametrů natáčení a funkcí kamery

     

    Návod je česky pouze v elektronické podobě na jednom z dodaných ROM disků. Nastavení a funkce kamery jsou v něm podrobně popsány. Občas se ovšem nějaká ta chybička objeví a vysvětlení dané funkce není dokonalé. Mně osobně v něm chybí podrobnější vysvětlení některých funkcí kamery. Ty je třeba si později tzv. „vygooglit“.

     

    Obraz a zvuk – oboje na vysoké úrovni

    Kvalitativní zhodnocení obrazové kvality odpovídá kategorii, do které se tato kamera řadí. Výsledky jsou za dobrých světelných podmínek vynikající. Při nedostatku světla se ale zvyšuje dosti nepříjemně míra šumu. To se děje hlavně při natáčení v automatickém režimu. Výsledky se dají výrazně vylepšit ručním nastavením Limit ACG. Potom jsou výsledky téměř bezchybné.

    Oceňujeme především možnosti kamery, při práci s hloubkou ostrosti. Zaostřuje již od 60 cm s maximálním optickým přiblížením 10x a takto natočené snímky nadchnou snad každého tvůrce.

    Zvuk z této kamery je také na vysoké úrovni. A to jsem zkoušel jen vestavěný mikrofon. Možnosti ovlivnění kvality zvuku ručním nastavením se ještě zvyšují. Zvuk je dynamický a přehledný. Za silného větru mu bohužel výrazně nepomůže žádný elektronický filtr. Již z principu je to takřka nemožné. To však platí pro kamerové mikrofony obecně.

    Poznámka: Osobně mě mrzí, že kamera nezaznamenává zvuk do LPCM, ale pouze do AC-3. I tak je výsledek velmi uspokojivý.

    Příslušenství splňuje základní požadavky na práci s kamerou. Opět bohužel chybí popruh na krk, který se mi jeví, jako důležitý pro bezpečnost přístroje a jeho nošení, když právě nenatáčíme.

     

    Fotografie

    Tento přístroj je velmi vyspělou videokamerou, která nemá pražádné ambice být také fotoaparátem. Proto nemá ani samostatnou či spřaženou spoušť pro tento úkon. Vyfotografovat statický snímek nicméně umožňuje. Zmáčkne se ikona PHOTO, v levém spodním rohu zobrazovače a jediná informace o tom, že k vyfotografování došlo je, že se na okamžik ukáže malé zelené kolečko uprostřed spodní strany LCD panelu. Fotka bohužel ani na okamžik „nezamrzne“, takže o tom, jaký snímek jsme vyrobili, nemáme ani ponětí. Uloží ho v jpeg formátu v rozlišení shodném s Full HD videem, tedy 1920 x 1080 bodů. Díky kvalitnímu objektivu a elektronice, která se stará o přeměnu elektrických impulsů, do smysluplného ztvárnění, kterému rozumí náš mozek skrze oči, jsou i fotografie ve svém rozlišení velmi dobré a na papírové podložce 10 x 15 cm ostudu nikomu neudělají.

    Rozpoznání a sledování tváře, dekorace, video momentky... Ano i tyto funkce kamera obsahuje. Nebudu se zde o nich ovšem nijak rozepisovat, protože v segmentu profesionálních kamer nemají tyto s prominutím čistě amatérské šaškárny co pohledávat.

     

    Ukázkové fotografie stahujte v samostaném archivu

     

    Ukládání videa do kamery, max. po 2GB souborech

    Kamera ukládá videosoubory do struktury AVCHD/BD v MTS kontejneru. Nevím, jakým způsobem si bere data z kamery přímo aplikace Transfer Utility pro nabírání a úpravu videa. Neměl jsem ho k dispozici. Jde i přímo kopírovat samotné videosoubory ze složky Stream. Kamera ukládá každý jednotlivý záběr samostatně a to do velikosti 2 GB. Je-li záběr větší (delší), automaticky se rozdělí a pokračuje opět, až do zaplnění 2 GB. A v tom je ta malá potíž. Rozdělené velké soubory mají v editoru ostatních výrobců problém se spojením těchto dvou částí. Na konci prvního a začátku druhého chybí vždy po jednom snímku. U videa je to tak malá část, že je to téměř nepostřehnutelné. Horší je to u zvuku. Tam se objeví nepříjemné lupnutí. Při natáčení např. koncertu je to potom nemilé zjištění.

     

    To nejlepší pro pokročilé amatéry

    Tato kamera je v portfoliu videokamer Canon zařazena do segmentu kamer profesionálních. Ano, má mnoho těchto atributů, přesto bych jí osobně zařadil na špici kamer pro amatérské, ale velmi vyspělé tvůrce, kteří dokáží využit kreativního, manuálního nastavení, které se ovšem bohužel velmi často odehrává na LCD panelu a to je hlavně při natáčení dosti vyspělým hledáčkem na závadu. Volně přestavitelná tlačítka, až na jedinou výjimku jsou ukryta pod zavřeným LCD zobrazovačem a přístup k nim je tedy nepohodlný a troufám si říci mnohdy zdržující. Více možností nastavit různé funkce kamery přímo ovladači na těle kamery – např. clona, čas, vyvážení bílé – by bylo určitě vhodnější.

    Tímto se ve skutečnosti odlišují profesionální kamery od těch pro amatérské natáčení. Umožňují pohodlné nastavení a ovládání bez nutnosti nořit se do hloubky menu nepohodlným dotykovým způsobem a tím se zbytečně zdržovat. Nestačí jen vyspělé funkce, kterými tato „mašinka“ oplývá. Je potřeba se k nim také, co nejrychlejším způsobem dostat a nepřijít o drahocenné záběry, které se nebudou většinou opakovat. Myslím, že tohle je kamera primárně pro dynamickou práci. Její velikost a hmotnost jí k tomu doslova předurčují. A nejen to. Má skvělý obraz i zvuk z vestavěného mikrofonu. A o to jde u kamery především. Navíc se při natáčení velmi dobře drží. Velký prstenec ručního ostření odvádí svou práci dobře. Musí tedy potěšit každého, kdo má zájem natáčet kvalitní Full HD video a mít možnost ovlivnit všechny parametry jejího nastavení. Nevím, jak by ji hodnotili profesionální kameramani, ale amatérského vyspělého tvůrce musí přímo nadchnout, protože dokáže snad vše, na co takový člověk pomyslí.

    Téměř padesát tisíc, to už je nějaká investice. Přesto, když už se odhodláte mít kameru poměrně malou a lehkou, – v rámci profi segmentu – která umí opravdu hodně, je právě XA10 tou nejvhodnější volbou.

     
    Canon XA10 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
    Porovnat ceny >>
     

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    4 Komentáře

    1. Zvuk interního mikrofonu se dá míchat pouze s externím mikrofonem, zapojeném do zdířky minijack na kameře, nikoli s mikrofonem, zapojeném v XLR. V červenci 2012 byl k zakoupené kameře přiložen i tištěný návod v českém jazyce.

    2. Procházím si recenze pana Nohejla a fakt, onen "expert" na jednom serveru o videokarách by se od něho mohl učit. Paráda.
      K ukládání velkých souborů po 2GB (soubory nahrané v HD/50i n. 25p delší jak 20 minut dle mých zkušeností) - viz odst. nadepsaný:
      Ukládání videa do kamery, max. po 2GB souborech
      Má to i moje Sonka NX70E, měla to moje Canonka HF-S21 i zapůjčená Sonka HDR-500VE s vestav. diskem. Má to důvod, někde jsem četl, ve FAT32, exFAT i NTFS. Když nahrajete v počítači soubor větší než 2 GB, počítač, tedy přísluš. aplikace se "ozývá", dává hlášku. Kdesi na netu jsem o tom četl mnohem lépe zpracované zdůvodnění, než tu koktám já.
      Měl jsem s tím celou dobu potíže. Natáčel jsem pro moje frekventanty videokurzy, kde jsem blekotal třeba půl hoďky v celku, až pak do toho překryvem natřihoval jiné záběry. Ve střižně v počítači samozřejmě.
      Kamča mi záběry rozdělovala po zhruba 20ti minutách a když jsem je ve střižně, střihovém prg. zařadil za sebe, by- -am takovýhle drop-out ve zvuku. Obrázek navazoval, cožpak o to. Až teprve po dvou letech používání kamči s vnitřní pamětí jsem se z návodu k Sonce PM-Home utilitě na přenos záběrů z kamči do počítače dozvěděl, že právě tyto různě pojmenovávané utility, přikládané k videokamčám, umí záběry rozložené do souborů po 2GB spojit do jednoho, jak byly natáčeny.
      Předtím jsem ostentativně sosal záběry ve formátu .mts z příslušného adresáře v kameře (a dělám to dodnes).
      Pakliže máte natočenou např. celou hodinovou přednášku a přetáhly jste si ji do vaší stolní mašiny z adresáře VHCD z kamery,jsou rozděleny na 3 až 4 samostatné soubory .mts. Mělo by je být možné spojit do původního celku přenastavením zdroje = zdrojového adr. v utilitě (programu) dodávaném s kamčou a novým překopírováním do jiného adresáře v tom samém počítači. Záleží na tom, zda-li to prg. dodávaný s kamčou, umí.
      Kdyby ne, lze použít jiné utility, např. Sony Management Util. (neskutečně nemotorný a ještě neuvěřitelněji pomalý prg.), který to umí a je mu srrrrdečně jedno, že jste záběry .mts pořídili Canonkou.
      Pozn.: Jedná se ovšem o záběry ve formátu MPEG2 /.H264 s příponou .mts. Jestli se totéž vyskytuje s rozdělováním záběrů ve formátu s příponou .mov, nevím.
      B.J. (Moc se omlou za překlepance)

    3. Dobrý den! Všem zájemcům o tuto kamču: DROBNÉ DOPLNĚNÍ.
      Jak jsem si všiml, je tento model dodáván s nástavcem na externí mikrofon, opatřeným dvěma XLR (aneb Cannon podle inženýra Cannona, USA) 3 pinovými konektory, ale žádný vhodný "májk" v balení přiložen není.
      Dnes jsem zakoupil stereo-májk fy Sony ECM-MS2.
      Vypadá, že šlape přepychově.
      Tech. parametry podrobně najdete na: http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId...
      a k zakoupení je v Elvii: http://www.elviapro.cz/compact-electret-condenser-microphone/d-14080-c-341/
      Tento májk je uzpůsoben právě do takového držáku se zvuk. mixem ze dvou vstupů, jako má výše popisovaná Canonka vč. "studiového" fantomu 48V. (Pozn.: používám na Sonce NX70 a baterku nijak výrazně nežere, pže jde o naprosto minimální spotřebu el. proudu k napájení elektretových májků).
      Vzhledem k tomu, že Canoni mají vesměs (ne sice vždy, ale často) násobně dražší příslušenství než Sony, např. tzv. afokální nástavce, čili předsádky na objektivy, bude možná tento mikrofon dobrou volbou. Stojí nyní tesně přes šest tisíc... a kdo jste si právě pobouřeně odfrkl, nezapomeňte, prosím, že Canonka XA10 je "profík" v cenové relaci 50 tisíc korun, jakožto že májk za 6 tisíc není v rámci mikrofonů vůbec drahý, podívejte se na májky fy Seinheuser, Audiotechnica nebo výrazně lépe Shure, Neumann či AKG.
      Frekvenční rozsah tohoto ucha od fy Sony je 80Hz až 20kHz (které stejně nikdo uchem neslyšíme, že?), senzitivita velmi slušná a májk lze používat ve dvou módech: stereo a jako směrový mono. Stačí vypnout napájení kanálu 2 (pravého) na mixu na nástavci. Má vyveden cca 20cm kabílek, který se dělí ve dva s XLR konektory na konci každého, tedy přesně uzpůsobeno pro použití s nástavcem této klamči Canon. Parametry jsou standardizované, takže se opravdu nebojte, že by tentzo májk od Sonyho ke Canonce nešel!
      Nedíval jsem se u Canonů, jaké májky nabízejí; najdete-li tedy levnější, budeme všichni rádi, když sem o tom doplníte referenci.

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu