Recenze HTC Desire X: Test mobilu s ohledem na multimédia

• Tomáš Skrášek
    Kategorie: Recenze, Přenosná zařízení
    Lis 04, 2012
    9× Komentováno
    Recenze HTC Desire X

Tchajwanská firma HTC představila na veletrhu IFA v Berlíně nový telefon střední střídy s označením Desire X. Jedná se o telefon s operačním systémem Android ve verzi Ice Cream Sandwich (4.0.4) a nadstavbou HTC Sense 4.1. Telefon disponuje 4“ displejem s rozlišením 480x800 px. Smartphone je poháněn dvoujádrovým procesorem o frekvenci 1Ghz. Dále je osazen 768 MB operační paměti RAM a 4 GB paměti ROM. K pořizování fotografií a videí slouží 5Mpx fotoaparát. A jak již je v poslední době u HTC zvykem, telefonu nechybí ani technologie Beats audio, která by měla zlepšovat kvalitu hudby. Dost bylo technický parametrů, nyní se podíváme na telefon z jiného úhlu.

Model Desire X je v České republice nabízen ve dvou barevných variantách. A to v bílé a konzervativnější černé barvě.

Aktuální cena HTC Desire X v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

Nám se do rukou dostala varianta černá. Na těle telefonu nalezneme tři hardwarová tlačítka, jedno sloužící k vypnutí/zapnutí displeje, či telefonu a dále jedno dvojtlačítko k ovládání hlasitosti. Bohužel telefon nemá tlačítko pro spoušť fotoaparátu. Napájecí a synchronizační micro USB konektor je umístěný na levém boku přístroje. Na vrchní straně se pak nachází 3,5mm jack konektor pro připojení sluchátek.

Pod 4“ displejem jsou umístěna tři senzorová tlačítka, která slouží pro funkce zpět, domů a seznam spuštěných aplikací. Pokud podržíte poslední z těchto tlačítek, vyvoláte kontextovou nabídku menu. Nad displejem nalezneme informační diodu a telefonní reproduktor.

Zadní straně dominuje 5 Mpx fotoaparát s přisvětlovací diodou a ve spodní části vedle nápisu Beats Audio se nachází hlavní systémový reproduktor.

Zpracování telefonu můžeme pochválit. Vše drží u sebe a nic nevrže. Otázkou je, jestli toto tvrzení bude platit i poté, co párkrát otevřete kryt. Obáváme se, že kryt každým sejmutím bude držet méně a méně. Jediné, co bychom vytkli z hlediska zpracování, jsou tlačítka hlasitosti. Připadají nám příliš zapuštěná a občas nám nastavení hlasitosti dělalo menší problémy.

Technické specifikace HTC Desire X

ProcesorQualcomm MSM8225 (2× Cortex-A5, 1 000 MHz, 45nm)
    Grafický čipAdreno 203
    Displej4“ S-LCD, WVGA (480×800 px), 233 DPI (8 440 bodů/cm2)
    SítěGSM, GPRS, EDGE, HSPA (7,2 / 5,76 Mb/s)
    Rozměry, hmotnost119 × 62 × 9,3 mm, 114 g
    Pamět (udávaná/k dispozici)4GB / 2,2GB (1,1GB pro aplikace + 1,1 GB úložný prostor)
    SystémAndroid 4.0.4 (Ice Cream Sandwich) + HTC Sense 4.1
    Fotoaparát5MPx (2 592 × 1 552), video (800 × 480), blesk, autofocus
    Baterie1650 mAh
    Konektivita3,5 mm jack, Bluetooth 4.0, Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n, DLNA

Obsah balení - jen základ

V balení toho nenalezneme mnoho. Kromě telefonu nám výrobce přibalil nabíječku s USB konektorem, synchronizační/napájecí kabel s micro USB zakončením a sluchátka. Sluchátka jsou bohužel obyčejné pecky, které mají zabudovaný mikrofon a tlačítko pro příjem a položení hovoru. Pokud tedy budete chtít poslouchat hudbu na telefonu, tak doporučujeme zakoupit sluchátka kvalitnější.

Fotoaparát se povedl

Telefon ukládá fotografie v maximálním rozlišení 2592 x 1552 pixelů pro poměr stran 5:3, (nebo 2592x1952 pixelů pro klasický poměr 4:3). V menu fotoaparátu naleznete mnoho režimů: HDR, panorama, portrét, skupinový portrét, krajina, bílá tabule, zblízka a slabé světlo. Některé z nich si ukážeme v praxi.

Režim panorama nám snadno vytvoří panoramatický snímek, který je složen z pěti fotografií. Není potřeba hledat místo, kde končí předchozí snímek, telefon vše udělá za vás. Vy pouze pomalu otáčíte telefonem. Během snímání se vám na obrazovce zobrazí bílá linka, která indikuje naklonění telefonu a pomáhá vám držet telefon v rovné poloze. Zde je výsledek:

Dále se v nabídce nachází režim portrét a skupinový portrét. U skupinového portrétu je zajímavá funkce, která nám napomůže zachytit všechny postavy s úsměvem ve tváři. Po zmáčknutí tlačítka spouště telefon zachytí pět fotografií v určitých intervalech a poté je spojí do jedné, na které by se měli všichni usmívat. Princip si ukážeme na videu od HTC:

Režim krajina budeme demonstrovat na dvou pořízených fotografiích:

V rozhraní fotoaparátu dále můžeme využít některý z efektů. Na výběr jich máme opravdu hodně: zkreslení, medailonek, hloubka pole, tečky, mono, venkov, starobylý, starobylá teplá, starobylá chladná, stupně šedi, sepia, negativ, solarizace, posterizace, aquamarínová.

Mezi další funkce fotoaparátu patří nepřetržité snímání. Dokud držíte spoušť fotoaparátu, tak telefon snímá fotografie o rychlosti 2,5 snímku za sekundu. To oceníte například v momentech, kdy chcete zachytit někoho při sportovním výkonu.

Samozřejmostí fotoaparátu je i režim natáčení videa. To lze ale pořizovat pouze ve WVGA rozlišení  (800x480 px). A to je podle nás opravdu málo, poněvadž telefon s dvoujádrovým procesorem by měl HD video zvládnout naprosto bez problémů. Jediný možný důvod k nezvládnutí HD videa, jenž by snad přicházel v úvahu, je poskytnutí funkce VideoPic. Ta vám umožní během video záznamu pořizovat i fotografie. Avšak také pouze v rozlišení 800x480 px. K HD problematice ještě zmíníme více v odstavci Přehrávač videa.

Při natáčení videa občas fotoaparát trochu nesmyslně přeostřuje a tudíž se stává, že je obraz místy rozmazaný.

Zde je ukázkové video + fotografie vytvořené během nahrávání:

Přehrávač hudby

Předinstalovaný přehrávač hudby poskytuje přehled o vašich hudebních skladbách pomocí informací, uložených v ID3-tazích. Svou sbírku můžete řadit podle interpretů, alb, názvů skladeb, seznamů stop a žánrů. Většina řazení je zobrazena pomocí obalu alba. Jediný způsob, kdy je řazení pouze textové, je v případě, vyberete-li seznam podle skladeb.

Reakce přehrávače jsou okamžité a na nic nečekáte. Pokud hudbu posloucháte ze sluchátek, tak můžete využít tzv. „vylepšovač zvuku“. Pokud tuto funkci zapnete, tak se vám aktivuje technologie Beats audio a v oznamovací liště se vám zobrazí červené logo firmy Beats audio. Většina uživatelů by čekala, že pokud kliknou na toto oznámení, tak budou moci upravovat nastavení technologie Beats audio. Ovšem ve skutečnosti tomu tak není. Místo nastavení vám toto oznámení umožní technologii Beats audio pouze vypnout. Pro některé bude zklamáním, že integrovaný přehrávač nemá equalizér. Podle nás ovšem equalizér není potřeba. Mezi další nevýhodu bychom zařadili omezení, kdy musíte mít veškerou hudbu ve složce Music. Pokud budete mít hudbu umístěnou někde jinde na kartě, tak ji přehrávač prostě nezobrazí. Z tohoto a z mnoha dalších důvodů bychom raději všem doporučili použít aplikaci od Googlu, která se nazývá Hudba Play.

Hudba Play - v ČR jen neoficiálně

Tato aplikace bohužel není oficiálně dostupná na území ČR, tudíž ji nenaleznete v Google Play. Je ji potřeba stáhnout jako instalační balíček APK z internetu a poté ji v telefonu nainstalovat. Ihned po spuštění se vás aplikace otáže, se kterým google účtem ji chcete používat. Jakmile zadáte své přihlašovací údaje, tak se vám během chvilky zobrazí veškerá hudba, kterou máte nahranou v úložišti Google Music Play. (Návodů na registraci této služby v České Republice je na internetu požehnaně.) Mezi největší výhodu Hudby Play řadíme možnost poslouchat vaši hudbu online. Další obrovskou výhodou je přesun hudby z úložiště Googlu do mobilu. Kdekoliv jste připojení k internetu, kliknete na daného interpreta a zvolíte možnost „Uložit do zařízení“. Během chvilky se vám daná hudba stáhne do zařízení a bude dostupná offline. Aplikace nabízí možnost zobrazovat pouze hudbu uloženou v zařízení, nebo i hudbu online. Nastavit si můžete i to, aby se online hudba nezobrazovala v případě, kdy máte dostupné pouze mobilní připojení k internetu. V nastavení bohužel opět nenalezneme položku equalizéru.

Přehrávač videa - HD ost drhne

Do přehrávače videí se dostanete přes položku Galerie, ve které naleznete složku s vašimi videi. Přehrávání v klasickém rozlišení je naprosto bezproblémové. Ovšem pokud si do telefonu nahrajete HD video, tak bohužel máte smůlu. Přehrávač tato videa nezvládne otevřít. K přehrání HD videa jsme nainstalovali MX Player, který si poradí i s HD videi. Jenomže, to co uvidíte po spuštění HD, nikoho nepotěší. Video je trhané a zvuk je posunutý oproti videu. Tudíž ani touto cestou HD na tomto telefonu nespustíte. Možná si říkáte, proč model HTC One V, který je levnější a má pouze jednojádrový procesor o frekvenci 1 Ghz zvládne přehrát HD video a dvoujádro Desiru X to nezvládne. Odpověď se skrývá v grafickém čipu. HTC One V je osazen čipem Adreno 205, zatímco Desire X pouze čipem Adreno 203.

DLNA – přehrávání hudby, fotografií a videa z telefonu na TV

Pokud máte telefon připojený ve stejné síti jako Smart TV, tak jednoduše v menu aplikace (galerie, videopřehrávač, hudební přehrávač) zvolíte možnost „Vybrat přehrávač“ a vyberete vaši TV. Na televizoru vám naskočí oznámení, že „Média budou přehrávána z Neznámého zařízení“ (na TV Samsung). A během okamžiku máte na televizoru vámi sdílený obsah.

Vše je rychlé a bezproblémové. Tedy až na videa. Pokud se pokusíte přehrát v televizi nějaké video, které nebylo pořízeno telefonem, tak telefon napíše, že dané video nelze přehrát. Videa pořízená telefonem běží na televizoru v pořádku.

Hry - takřka bez potíží

Pokud si na tomto zařízení budete chtít zahrát hry ve stylu Angry Birds, Cut the Rope, či World of Goo, tak vězte, že vše poběží naprosto plynule. Při pokusu o hraní Grand Theft Auta III se nám občas stalo, že se hra zničehonic zasekla a telefon se restartoval. Z jakých důvodů se tak dělo nám není jasné.

Zkušenosti po týdnu používání

Po týdnu užívání nebylo třeba telefon ani jednou nuceně restartovat (mimo samovolné restarty ve výše zmíněné hře). Vše běží naprosto bez problémů. Nic se neseká. Tedy až na HD videa a Grand Theft Auto III. Velice nás překvapila kvalita fotoaparátu. Fotografie vypadají, jakoby je pořídil některý z telefonů vyšší třídy. Jestliže máte rádi hutné basy, tak vás nadchne technologie Beats audio, která toto pásmo zesiluje a dělá zvuk dynamičtější. Co se týče výdrže, tak pokud budete telefon aktivně využívat a budete mít aktivní mobilní datové připojení, tak počítejte s tím, že jej každý večer budete muset nabíjet. Pokud ovšem nemusíte být neustále online a nemáte telefon v ruce od rána do večera, tak telefon s přehledem vydrží dva dny.

záporyklady
    - obyčejná sluchátka+ nízká cena (u Vodafonu 6177 Kč)
    - nenatáčí a nepřehrává HD video+ dvoujádrový procesor