Jak se mi natáčí na kameru Sony HDR-SR11E

  • Roman Nohejl
    Kategorie: Návody, Videokamery
    Úno 24, 2009
    13× Komentováno

    Jsem čerstvým majitelem tohoto elektronického skvostu spotřební elektroniky. Video stříhám již léta z formátů HI8 a Digital8. Byl jsem zvyklý, na určité postupy, jak při importu videozáznamů do PC, tak při jeho pozdějším zpracovávání. Nyní je vše ale trochu jinak.

    Koupil jsem si tuto kameru proto, abych mohl točit, v co nejvyšší kvalitě. Podotýkám, že kamera zaznamenává obraz primárně na HDD. Signál z kamery, se dá zaznamenat i na paměťové karty Memory Stick PRO duo. Ukládání záznamu je adresářově shodné, jako na HDD kamery. Proto jsem začal pokusně natáčet video ve formátu AVCHD 1920x1080i. V maximu obrazové kvality, jaké je tato kamera schopna.
    Jako první mě překvapilo, že při každém zapnutí a vypnutí nahrávání kamerou, se uloží záznam, jako samostatný soubor. Byl jsem zvyklý z formátu Digital8, že záznam plynule navazoval a do záznamu se zaznamenával spojitě, na časovou osu a s časovým kódem. Byl jsem tedy navyklý, že každá scéna měla v sobě ukrytý čas, kdy byl snímek pořízen. Podotýkám, že mým softwarem pro střih videa, je jednoduchý a přehledný Pinnacle Video Studio. Začínal jsem, se Studiem 7. V současnosti pracuji v nejnovější verzi 12 Ultimate. Při trimování (ořezávání) jednotlivých záběrů, se objevil, jak už jsem zmínil výše čas, kdy byl videozáběr pořízen. Využíval jsem toho pro zanesení času do obrazu videa, pro snadnější orientaci, při jeho finálním promítání z DVD média. Možná existuje možnost, jak i na klipu z HDD tento čas v Pinnacle Studiu zviditelnit. Budu pro to muset kontaktovat v dohledné době technickou podporu Pinnacle, tak i Sony.  
    Zkoušel jsem ve Studiu 12, dát AVCHD videoklip o délce necelých sedmi minut přepočítat do formátu MPEG 2, jak se stereo LPCM zvukem (kamera nahrává stereo 2.0 nebo 5.1 dolby digital), tak s původním 5.1 zvukem. Zvuk je na vestavěný zoomový mikrofon pro běžné domácí využití více, jak dobrý. Má dynamiku a prostor. Kanály jsou zřetelně odděleny.
    Z dalších cenných postřehů zmíním ten, že přepočítávání AVCHD do MPEG 2, trvá Pinnacle mnohem déle, než klasika z DV do MPEG 2. Záleží také na síle vašich počítačových sestav. Sedm minut AVCHD videa trvalo Pinnaclu cca 15 minut. Mám procesor Intel Dual Core 3GHz a paměti RAM 4 GB. OS Microsoft Vista Ultimate x86. AVCHD signál je nenasytný. Je potřeba hodně volného místa na harddisku. Necelých sedm minut AVCHD videa, má objem přibližně 900MB. Vysoké nároky jsou kladeny i na paměť (RAM), a procesor (CPU). Proto je záhodno v případě, byť i jen jeho přehrávání (např. v VCL media playeru nebo Power DVD, mít zapnuto, co nejméně jiných aplikací a souborů.
    Výsledné MPEG 2 video z AVCHD, dopadlo nadmíru dobře. Samozřejmě s ohledem na maximum kvality, které dokáže Pinnacle Studio 12 vykouzlit. Obraz je plný detailů a přirozených barev. DV video PAL standart či i širokoúhlý, se nedá s tímto původně full HD signálem vůbec srovnávat. Maximalisté zajisté zůstanou u AVCHD formátu, který se v plné kvalitě z dostupných zdrojů vejde na dvouvrstvé DVD přibližně hodina. Jsou však omezeni v přehrávání tím, že si musí ke kameře ještě pořídit Blu-ray přehrávač, který navíc tuto technologii podporuje. O vypalování výsledných video dílek na BD média, se nezmiňuji. V této chvíli je to stále dosti drahý způsob archivace, který má však pro budoucnost jistě dveře otevřené. Pro ostatní, co si kameru s full HD 1920x1080i (p) pořídí, ale nechtějí již více peněz do svého koníčku investovat, je klasický DVD MPEG2 formát, co se týče kvality obrazu, dostatečný a velmi kvalitní. Potom se vejde na jednovrstvé DVD, přibližně 60 minut videa v maximální kvalitě MPEG 2 formátu. A to je pro většinu lidí, až dost. Tato kamera mě kvalitou obrazu, ve formátu AVCHD nadchla! I jeho převedení do MPEG 2 hodně lidí maximálně uspokojí. Závěr: Nebojte se AVCHD, je skvělý.
    Autor: Roman Nohejl

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    13 Komentáře

    1. Osobně bych to řešil raději ukládáním videa na HDD a jeho následným přehráváním pomocí HD přehrávače typu Popcorn Hour. Ale i tak to může asi mnohým přijít ještě staré DVD vhod...

    2. jako jedinou znacku schopnou vyrobit schopnou domaci full hd digitalni kameru vidim Panasonic. Sony totiz dela z uzivate debila a serviruje mu tam spoustu automatik a oznaceni "rucni" nebo "manualni" ovladani znamena ze se da ta automatika jen zapnout nebo vypnout. panasonic aspon spontane protlaci zaostrovaci prstenec, cehoz si dost vazim nehlede na to ze panasonic pouziva optickou stabilizaci misto sony digitalni a casto obsazuje 3 cipy ktery podavaj lepsi barevni podani... tot jen osobni nazor na aktualni vyvoj kamer (jinak sem spokojenym majitelem sonky)

    3. "...jako jedinou znacku schopnou vyrobit schopnou domaci full hd digitalni kameru vidim Panasonic..."

      Aha, "Milan Vosátka" asi nikdy neslysel o znacce Canon, ktera je v teto oblasti mimochodem leaderem.
      Nicmene tento Sony kousek neni spatny, prave az na ten HDD, osobne preferuji zaznam na trvanlivejsi a zejmena bezpecnejsi medium jako je paska, ale to je na dlouhou diskuzi.

    4. Dobrý den. Není pochyb, že páska je, jako archivní médium asi nejspolehlivější. Ale, co se týká konstrukce kamery samotné, je HDD mnohem výhodnější a budoucnost má, podle mého názoru, jen a jen ukládání záznamu na paměťové karty, které kapacitou stále rostou a cenově jsou stále výhodnější. Záznamová páska má bohužel z technologického hlediska, i přes své neoddiskutovatelné výhody odzvoněno. Co se značky kamer týče, má asi každý svého favorita. Každá ze značek má své přednosti, ale i nedostatky. Je na každém jedinci, pro kterou z nich se rozhodne, co mu, na kterém konkrétním typu vyhovuje. Sony, Panasonic, Canon, JVC atd. Já, kdybych chtěl mít kameru, která by mi bezezbytku vyhovovala, musel bych jí složit právě, se zmiňovaných značek.

    5. Zdravím,
      v celku libivé a při tom sympatické konstatování, ale kdo tvrdí "a" měl by říct i " z" . Rád bych se dozvěděl, který z Camcorderů Panasonic je právě tou vyvolenou pro Sony HDR-SR11. Má to být PANASONIC HDC-SD200? Upřimně, by mně zajímalo který to vlastně je.

    6. Chtěl bych Ti Romane poděkovat za to, že jsi se podělil s laickou (i tou druhou) veřejností o Své poznatky s AVCHD formátem. Jsem ve fázi rozhodování mezi formáty a tudíž i kamerami. Již nějaký čas pracuji s MPEG2 v Pinnaclu (dříve 9 a nyní 11plus) a výrobu filmů mám už docela zažitou. Z AVCHD jsem měl obavy vzhledem k menšímu výkonu mého počítače (Intel Core duo 4300 - 1,75Ghz a paměti RAM 2GB). Jsem rád , že tyto praktické parametry někdo uvedl ve známost. Budu muset PC posílit a do této kamery asi půjdu. Byl bych rád, kdyby si své další poznatky zveřejňoval nadále, budu stálým čitatelem. Díky.

    7. Vážený Petře. Děkuji Ti, za kladný odkaz na mou práci. Těší mě, že mohu někomu pomoci, alespoň radou. Budu se snažit i nadále přijít, se svou troškou do mlýna. P.S. Zmiňovaná kamera natáčí skvěle i za umělého osvětlení, a to, i když ho není právě dostatek. Tato kamera mě stále, - jak s ní nabývám zkušeností - mile překvapuje. Mohu jí s klidem doporučit všem, co touží po, co nejlepším obrazovém záznamu. Doporučuji přikoupit k ní určitě širokoúhlý objektiv a baterii, která vydrží déle, než ta přibalená (cca 60 min. běžného nahrávání). Budu v budoucnu uvažovat o externím mikrofonu. A chce-li mít člověk přehled o tom, kdy, a co natočil, je potřeba stahovat natočené video z kamery do PC nikoliv Pinnaclem, ale přibaleným softwarem. Pak se automaticky zaznamená do názvu klipů, čas a datum pořízení. To se potom zobrazí, i v Pinnacle Studio.

    8. Zdravím Romane, také jsem byl zvyklý pracovat s těmito údaji a proto jsem rád, že jsi na to přišel , že se záznam data a času objevuje při přenosu videa přes jejich dodávaný sftware (další muška vyřešena). Měl jsem vyhlídnutou kameru SONY DCR-SR210E, tedy formát standartní MPEG 2. Mám ale obavy, že tato kamera má 1 CCD velikosti 1/5" a nebude stačit na záběry méně osvětlených místností. Dokonce jsem byl smířen i s absencí hledáčku, s kterým jsem velký kamarád. Proto jsem pokukoval po SR 11 jakožto pro mě perfektně vybavené fešandě, ale s velkou neznámou v podobě AVCHD, o které nevím vůbec nic a která děsí mnoho z nás nezasvěcených. Takže Ti přeji hodně úspěchů v dobývání té "krásky" a pevně věřím, že se o to budeš nadále dělit s námi amatéry.

    9. Kameru bez hledáčku, si neumím absolutně představit. Jsou situace (a je jich hodně), kdy se bez něj člověk neobejde. Má kamera mě opět mile! překvapila. Točil jsem večerní "Václavák" v Praze a byl jsem opět příjemně překvapen, kvalitou vygenerovaného obrazu. Mírný šum tu je, ale ten se dá tolerovat. HDR-SR11E mohu s klidným srdcem doporučit každému pokročilejšímu amatéru, jako jsem já. Za tu cenu - já jí koupil v Pixmánii, za 21tisíc - je to skvělý kousek. Bál jsem se, i malých rozměrů kamery, ale nebyl důvod. Drží se dobře, ale tendence k roztřesení záběru - nebýt účinného optického stabilizátoru - tu je. Já používám rukojeť vlastní výroby, kterou našroubuji do stativového závitu, stejně, jako do kamery minulé a držení kamery, se ještě mnohonásobně zlepší. Odbočím. Mám jeden postřeh, který může být ostatním také důležitý. Ve svém systému, mám natrvalo vypnutou stránkovací paměť, a se 4GB RAM, se bez ní v pohodě obejdu a šetřím tak HDD. Když ale přijde na zpracování AVCHD v Pinnacle Studiu 12 (mimochodem, vřele doporučuji), je potřeba, buď swapování zapnout, a nebo zapojit USB flash paměť s podporou READY BOOST, která stránkovací paměť dokáže, alespoň v mém případě nahradit. Zapínám jí totiž na HDD, jen velice nerad, protože se do ní ukládá i to co nemusí a zbytečně to brzdí systém, jako takový.

    10. Ano, máte pravdu. Ale výstup z kamery v MPEG2, se nedá vůbec srovnat s kvalitou výstupu, když se záznam pořídí v AVCHD a potom vhodným střihovým nebo konvertorovým programem předělá na MPEG2. Obraz je potom mnohem detailnější, barevnější a celkově čistší. Natáčení touto kamerou v MPEG2, je jen pro člověka, který nemá žádné vyšší nároky na kvalitu obrazu nebo má, jen slabý počítač. Pak ale nechápu, proč si kupuje kameru FullHD, když hodlá nevyužívat její největší přednosti a to je SKVĚLÝ obraz, ve formátu MPEG4/H264. Osobně doporučuji, jak natáčet, tak i pořizovat pozdější záznam v nejvyšší možné kvalitě, tj. v AVCHD, a jako záznamové médium použít BD-R nebo mnohem dostupnější DVD. O tom jsem ale již psal. V případě, že budete záznam zpracovávat s tím, že bude přehráván v obyčejném DVD přehrávači je varianta, nahrávat touto kamerou v AVCHD a výsledky převést na DVD, do MPEG2. Výsledek je potom, co se týká kvality obrazu z DVD (v možnostech MPEG2 formátu) vynikající.

    11. Zdravím dalšího do diskuze o AVCHD. Byli bychom rádi, kdyby i Vy jste se s námi podělil o Své praktické zkušenosti s SR11. Díky.

    12. Chcel by som reagovat na komentár ku kamere a zároven prosit aj radu. Zhruba pred rokom som kúpil kameru hdr-sr11e. S kvalitou kamery som celkom spokojný. Má slušný stereo zvuk, pekné farby obrazu. Avšak po spracovaní záznamu na DVD s programom Pinnacle studo plus 12 (originalna verzia) už s konečným výsledkom nie som spokojný. Velmi mi vadí jemná vybrácia obrazu čo predpokladám je dosledkom spracovania prekladaného obrazu. To jest 1920x1080i. Moja kamera totiž neponúka režim 1920x1080p. Neviem či sú vobec tieto typi vybavené s funkciou záznamu v "p" progressívnom móde pri širokouhlom obraze. Alebo žeby to robil program Pinnacle? Skúšal som to všeliako: kratší záznam (3 min) na 4,7G-vé DVD, dlhší záznam (ale po 67 min už klesá kvalita), preniest najprv do iného formátu napr. AVI a z toho spravit DVD ale výsledok je ten istý. Proste po prekonvertovaní na DVD formát (z plnej AVCHD kvality) vždy je tam to jemné vybrovanie obrazu. Najme to zbadat pri rýchlo sa pohybujucich predmetov (napr. tanec, auto). Ako keby som mal telku s polovičnou 25Hz frekvenciou. Kto má radu na odstránenie tohto problému nech to napíše. Ďakujem. Noro zo Slovenska.