Jak se asi podepíše krize na elektronice v roce 2009

  • Lukáš Straka
    Kategorie: Novinky,
    Led 06, 2009
    0× Komentováno
    Nejskloňovanější a mediálně nejužívanější slovo „krize“ si nyní na přelomu roku vypůjčíme také my a pokusíme se v náznaku odhadnout její dopady na obor našeho zájmu, tedy spotřební elektroniku. Je jasné, že automobilový průmysl byl první na ráně, ale v čekací frontě na krizi stojí netrpělivě prakticky všechna odvětví. A elektronika přijde zřejmě na řadu brzy.

    Škrty v marketingu

    V oblasti elektroniky to paradoxně nejdříve schytají média, která se jí zabývají a žijí z oborové inzerce. První, na čem začnou výrobci šetřit, bude marketing. Pokles investic do reklamy se momentálně odhaduje na 25%, což bude pro některé papírové magazíny dost možná likvidační. Pochopitelně bez reklamy by to nešlo, zadavatelé jen začnou o jejím nákupu více přemýšlet a budou volit efektivnější a levnější způsoby inzerce. V konečném důsledku to pomůže trhu s internetovou reklamou, která je stále při vyšší účinnosti mnohem levnější a cílenější, než papírové časopisy. Bylo by milé, kdyby krize v marketingu vedla také k „vyčištění“ našeho životního prostředí od části nejrozličnějších reklamních ploch, které za ta léta zamořily vše kolem nás. Ale reklamní agentury ten prostor raději pronajmou za zlomek ceny, než aby ho demontovaly, škoda…

    Vývoj u ledu

    Zdá se nám, že výrobci krizi čuchali už dávno před jejím propuknutím, protože už letos jsme bohužel zaznamenali obrovskou neochotu k inovacím spotřební elektroniky. Nové modely do značné míry jen omílají dokola pořád to stejné, žádné zásadní nové funkce nebo technologie. Dá se předpokládat, že příští rok to bude ještě horší. Výrobci se budou snažit už z hotových technologií vytěžit maximální profit a tak se sice dočkáme zase nových modelů v trochu jiném designu, ale z největší pravděpodobností to bude zase to stejné. Žádná elektronická revoluce nás tedy v následujícím roce asi nečeká, zpomalí se také nástup Blu ray a dost možná ho v mezičase převálcuje levnější streamování HD videa z internetu. Nesmíme být ale zase příliš skeptičtí, neboť pokrok nelze zastavit. Mnoho novinek mají výrobci už v rukávu z dob předkrizových a zcela vývoj utlumit si nemůže dovolit žádný z nich. Špičkové technologie se stanou dostupnější a budou se objevovat i v mainstreamových produktech (např. LED podsvícení u LCD televizorů, které najdeme nyní jen u špičkových modelů). Velký důraz bude kladen na větší integraci elektroniky a internetu, ať už jde o zmíněné „půjčování“ HD videa přímo do televizoru, nebo prosté brouzdání, hraní online her atd. Stolní rekordéry budou muset změnit omezený rozsah svých příjmových schopností. Analogový tuner s MPEG2 DVB-T už nikoho neoslní a velký rozvoj čeká zařízení s MPEG4 tunery, použitelnými také pro DVB-C a DVB-S formát (jak už jsme mohli sledovat loni u nových televizorů). Mnoho lidí dá díky poklesu ceny HDTV satelitních přijímačů přednost špičkovému TV signálu z nebes před kostrbatým zemským DVB-T. Hotový je také bezdrátový standard pro HDMI, ale jeho nasazení v dostupné spotřební elektronice je letos nepravděpodobné.

    Ceny a spotřeba dolů

    Jak tedy přesvědčit krizí stižené zákazníky, aby přece jen nakupovali? Pochopitelně nejlepším stimulem je cena a stejně jako u automobilů se dá očekávat její pokles. Mohlo by konečně dojít také k narovnání pokřivených cen v různých regionech, kdy je možné v zahraničí koupit stejnou elektroniku o mnoho levněji, než od českého zastoupení. Mnoho menších obchodníků s elektronikou, kteří už takhle mají minimální marže, bude muset zavřít krám.
    Dalším lákadlem budou úspory provozu. Elektrická energie je čím dál dražší a zákazníci se budou stále více při rozhodování dívat také na energetický apetit přístroje. Zde mají výrobci pořád rezervy a tak se můžeme těšit na zas o něco „zelenější“ výrobky s nižším odběrem.

    A co na krizi Číňané?

    Na první pohled by se zdálo, že z krize bude těžit levná a tedy dostupná elektronika z Číny. Platit to však může jen částečně, zvláště u nekvalitních plagiátů drahé originální elektroniky, které budou na vzestupu (pokud se jim nedokáže evropský trh ubránit). U běžné spotřební elektroniky budou mít čínští výrobci velký problém. Ceny bude snižovat i renomovaná konkurence a tak budou muset jít ještě níže, aby svoje produkty prodali. Pracovní síla je však čím dál dražší a tak budou ještě více šetřit na materiálech a komponentách. Výrobky budou dost možná ještě nekvalitnější a nakonec to povede k tomu, že evropským dovozcům už se kvůli obrovskému množství reklamací a problémů nepodaří jednak zboží prodat a hlavně na něm vygenerovat dostatečný zisk. Předpovídáme tedy, že hodně noname značek z našich pultů definitivně zmizí, což berme opět spíše pozitivně. Je ale možné, že je okamžitě nahradí jiná (nebo spíš stejná vyráběná jinde) elektronika z ještě levnějších zemí, jako je Indie nebo třeba Vietnam.

    Jak to bude doopravdy

    Je jasné, že i když jsou média plná nejrůznějších analýz, o skutečném průběhu krizového roku 2009 v žádném odvětví nemá a nemůže mít jasno nikdo. Trh s elektronikou se každopádně hodně propadne a na letošní Vánoce budou obchodníci i výrobci nějakou dobu se slzou v oku jen vzpomínat. My pevně doufáme, že se přece jenom objeví nějaké ty technické novinky, protože nás moc nebaví testovat pořád dokola stejné výrobky jen v upravené krabici.

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    0 Komentáře

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu