Tato diskuse je věnována reprosoustavám Genius SP-HF 1250x, jejichž recenzi http://www.digilidi.cz/recenze-2-0-reprobeden-genius-sp-hf-1250x-vs-reds....
Co o tuningu víme?
Podle Ondřeje Pavelky, který k tuningu dal jako první podnět na serveru CZC:
[quote]Trochu jsem popustil uzdu tuningu protoze jsem se vyvojem reproduktorovych soustav a zesilovacu nejakou chvili zabyval. Za necelych 1000 CZK dostanete velice kvalitni celodrevenou reprosoustavu se zabudovanym 18W zesilovacem TDA 2030, dostatecne vykonym transformatorem a nadprumerne kvalitnimi menici. Problem, a to veliky je provedeni predzesilovace ktery se nachazi v predni casti hned za ovladacimi knofliky. Zapojeni je v poradku, jedna se o klasicky korekcni zesilovac s korekci ve zpetne vazbe operacniho zesilovace ale provedeni zemeni na tistenem spoji a propojeni vykonove sekce a predzesilovace je tristni. Zpusobuje to, ze predzesilovac je extreme citlivy na externi ruseni jako jsou mobilni telefony nebo i Wifi, soustavne kmita (v mem pripade kolem 150kHz) coz trvale zatezuje vykonovy zesilovac ktery se nakonec prehriva a interni pojistka ho vypne. Je to skoda, stacilo by tak malo, staci jen zmenit cestu jednoho dratku na plosnem spoji a vse je v poradku. Po potrebnych upravach elektroniky a interni kabelaze (vsechny parove vodice zkroutit aby se zmensila nachylnost na prijem i vyzarovani ruseni a opravit zemeni v casti predzesilovace) uz zbyva se jen podivat na Reproduktorove soustavy po strance akusticke. Vlastni ozvucnice je s ohledem na cenu dostatecne tuha a vyhovujici po vsech strankach, jedine co chybi je zatlumeni vnitrniho prostoru aby nevznikalo stojate vlneni projevujici se neprijemnym dunenim v oblasti 200Hz. Po vlepeni cca 3/4 balicku bunicite vaty do horniho prostoru ozvucnice (pozor at nezakryva bassreflexovy natrubek) se dostavame do uplne jineho levelu, porovnal jsem tyto soustavy s nekolika komercnimi aktivnimy systemy vcetne profi studiovych a po provedenych upravach jsou tyto "PC bednicky" schopny konkurovat studiovym monitorum kolem 12 tisic CZK. [/quote]
Jde o zajímavé myšlenky, ale méně znalým to moc nepomůže. Proto vznikla tato diskuse, abychom si co nejvíce věcí ujasnili.
Další podrobnosti se objevili v diskusi u recenze:
[quote]Po kontaktu autora jsem se dozvěděl toto.Dodat tlumení a úplně vynechat korekce.Tzn od regulace hlasitosti to poslat rovnou do koncáku.No,to se mi zrovna moc nelíbí,ale víc nevím.Bohužel mě hrají velice dobře,nelupou,neruší je nic.Jen s tím vytlumením souhlasím,určitě jim to prospěje.Ale i bez něj to není nic zásadního,co by bránilo dobrému poslechu.[/quote]
Vynechat předzesilovač je samozřejmě nejjednodušší cesta - ten stejně bývá nejčastěji příčinou šumu, chytání ruchů a podobně. Ale jak na to?
Prozatím jsem provedl zatlumení vatou, což snížilo dunění. Někdo by jej ale mohl potom postrádat :D
Snad se najde i někdo, kdo pomocí přiložených fotografií doplní návod, jak v tuningu pokračovat.
[url=http://img510.imageshack.us/my.php?image=p6260005pn7.jpg][img]http://img...
[url=http://img235.imageshack.us/my.php?image=p6260006xe4.jpg][img]http://img...
[url=http://img517.imageshack.us/my.php?image=p6260007rv8.jpg][img]http://img...
[url=http://img258.imageshack.us/my.php?image=p6260012zp8.jpg][img]http://img...
[url=http://img255.imageshack.us/my.php?image=p6260011vx7.jpg][img]http://img...
[url=http://img529.imageshack.us/my.php?image=p6260010dl7.jpg][img]http://img...
[url=http://img526.imageshack.us/my.php?image=p6260009ca1.jpg][img]http://img...
[url=http://img254.imageshack.us/my.php?image=p6260008hl8.jpg][img]http://img...
[url=http://img258.imageshack.us/my.php?image=p6260013ne5.jpg][img]http://img...
ještě by potěšil komentář :)
No on to s tou vatou myslel trosku inak. Zozen si vatelín, narez ho na obdlzníky zhodne s hornou a 2 bocními stenami a prilep to tam chemoprénom. V TENKEJ VRSTVE!! nie takto ako ty ze si tam napchal vatu do bedničky, týmto vlastne eliminujes basy a znemožníš prietok vzduchu do basreflexu. Kazdy kto konstruuje bedne ti to co som napisal potvrdi. Ahoj
To věřím, problém je, že levou bednu nelze jen tak rozdělat a polepit stěny :(
Včera jsem si s kamarádem slaboproudařem podival na zoubek těmhle bedničkám, protože ono lupaní a brum v nich je poměrně otravný. Asi po 3/4 hodině jsem se již smířil se ztrátou záruky a odhodlal jsem se podívat se bedničkám do střev. Naštěstí v minutě poslední kamaráda napadlo otestovat audio kabely, výsledek je tristní - na krabici s výrobkem by mělo být uvedeno, že zároveň s repráčky si kupujete i kvalitní anténu v podobě audio kabelu. Pokud není do beden připojen vstupní dodávaný a-kabel jsou naprosto tiché, brum je téměř neslyšitelný, lupání v nich absolutně ustane. Stačí však zapojit ony dva cinche (druhý konec - jack ani nemusí být zapojen) a začnou se dít věci -, hlasitý brum, klasické telefoní rušení z cca 3 metrů, výkyvy v napětí od ostatních spořebičů se projevují klasický silným lupnutím atd atd. Troufám si tvrdit, že na onen s bedýnkami dodávaný audio kabel by šel obstojně chytat televizní signál. V nejbližší době si od někoho půjčím kvalitní stíněný kabel a pak se uvidí... Rozhodně dám vědět. :geek:
vylepšit jde všechno, je sice otázka jak moc velký to bude mít vliv
-náklady a čas vs. zvukové vylepšení. Ale pro dobrý pocit neuškodí výměna mizerných kabelů, zkroucení káblů, zatlumení, výměna elytu k výškáči za svitek(nebo aspon přiřazení menšího paralelně) potuplovat tu kritickou zem 1,5mm2 drátem.....
to je pár člověkohodin a může to být slyšet . náročnější je už se kutat v elektronice...jak časově tak finančně. Pokud je někdo od Zlína či Brna můžu se mu na to mrknout...
servisní manual se schématem nemá asi nikdo, co ?
Zatím jsem víc neřešil,moji recenzi je možné přečíst zde: http://www.czechcomputer.cz/user_review_doc-Q080628164216916152840283889...
Víc jsem zatím opravdu nedělal.Na poslech zblízka u pc to bohatě dostačuje.
Podívali jsme se na Genius 1250 trochu více, abychom se přesvědčili jak kvalitně jsou schopny
zahrát a zda za pár korun navíc mohou konkurovat zvukem poslechovým monitorům z "jiné cenové" kategorie.
Nejdříve jsme šli cestou vytlumení a připojení s CD přehrávačem kvalitnějším signálovým kabelem.
Hráli lépe ale nenesou zvukově nálepku monitory, v pravém slova smyslu. Prostě jen hráli lépe, vlastně dobře v souladu s cenou.
Pak jsme "obětovali záruku" a prověřili je ze vnitř.
Nejdříve vyměnili původní koncové nonemy za LM-ka, bratru cca 48Kč/kus. K tomu daly větší kondíky ke zdroji (kapacitně 4x) a vyměnili kondíky v signálové cestě za keramiky 4ks (32Kč) na velkém plošňáku. To přineslo podstatné zlepšení kvality zvuku.
Nakonec nás napadlo vyměnit operační zesilovače za OPA2604 2 ks (á118Kč ) a také 2ks kondíků u korekcí za keramické tím jsme dostali kvalitu 20 000 hodnoty.
Zvuk má fantastickou čistotu , prokreslení, separaci a hloubku a detaily jsou přenádhedné. Uvědom me si že,
tyto operáky používá ROTEL v zesilovačích kolem 20000 a je špičkou v této kategorii.
Závěr : získali jsme za 850 Kč Geniusky SP-HF1250X a vytunění nás stálo cca 400Kč , odměnou zvuk
kvality, kterou lze srovnat se studiovou. Absolutně žádný šum , OPA2604 mají 0,0004 zkreslení.
Závěrem chci říci že za 15 000 nedostanete takovou kvalitu, kterou si sami takto vytvoříte.
Evžen
"Nejdříve jsme šli cestou vytlumení a připojení s CD přehrávačem kvalitnějším signálovým kabelem.
Hráli lépe ale nenesou zvukově nálepku monitory, v pravém slova smyslu. Prostě jen hráli lépe, vlastně dobře v souladu s cenou.
Pak jsme "obětovali záruku" a prověřili je ze vnitř." Nejdřív jste je vytlumili a pak až obětovali záruku podívali dovnitř? Jak se takové tlumení provádí?
Evžene, to zní fantasticky. Nemohli byste dodat i nějaká schémata, co kam přesně patří, případně nějaké fotografie... rád z toho udělám článek na titulku!
Ano, popíšeme celý postup , včetně použitých součástek a jejich dostupnosti .
1205X mají k pořizovací ceně kvalitní ozvučnici a měniče a to přímo vybízelo k tomu, abychom zkusili jejich zlepšit akustické vlastnosti dostupným a finančně nenáročným způsobem. Navíc nás celkem zklamalo z recenzí, jak dopadly poslechové monitory renomovaných značek od 3-8 tisíc. Mluvím o těch prodávaných v párech, nikoliv o jednotlivých kusech, např. Rolandech apod. Prostě bylo napováženou zda zaplatit za Ediroly cca 5 tisíc a nebo se pokusit vylepšit daleko levnější bez velkého rizika.
Vraťme se k našim geniuskám. První co bylo důležité, je dokonalé vytlumení reproboxů.
Použili jsme tlumicí molitanovou pěnu s pyramidkami pod horní desku a na podelné stěny tlumící rouno a přesto ještě zmíněnou molitanovou pěnu. Tím jsme eliminovaly příčné a podélné odražené vlny a náchylnost na umístění boxu, konkrétně kvůli vyvedení basreflex otvoru. Zahuhlanost zvuku vycházející z reproduktorů se podstatně zmenšila.
To byl ten nejjednodušší krok.
Teď se pustíme do elektronické části. Předem musím předeslat, abychom dokázali vyměnit jednotlivé součástky a obvody potřebujeme zručnost při pájení a trochu znalost "o čem to je " a pečlivost.
Stěžejním krokem je vyletování starých a naletování nových kvalitnějších součástek do plošňáku, který sice vypadá celkem uspokojivě, ale po vyletování se tak tak udrží měděné propoje.Prostě není tento plošňák předurčen k dalšímu pájení, ostatně jako u všech továrních výrobků, ale se zručností to jde..
Vyměněné obvody a součástky:
všechny komponenty jsou k dispozici v GES elektronics, v prodejně v Plzni na Lochotíně, tam jsme je pořídili celkem lacino . Jistě koncové LM1875 (do plošňáku ) mají i v GM , ale tam jsou dražší tak o 30%
Koncové LM1875 - 20W], cena 48 Kč/ks -potřebujeme 2 ks
konden. HITANO 10 000 mikroF/25V ke zdroji(pro ty co se teprve učí- to jsou ty největší kond.)
cca za 28Kč/ks, potřebujeme 2ks
keramické kondenzátory - 2,2mikroF (hmota Z5U) objed. číslo v GESu (130 013 19)
4ks, ks stojí cca 8,80Kč.
keramické kondenzátory -1,1 mikroF, potřebujeme 2ks
oper. zesilovač Burr Brown - OPA2604AP (nízkošumový) -2ks , ks za 118 Kč
Postup výměny popíšu v pokračování.........
Evžen
Evžene, mohl byste prosím doplnit ještě to pokračování? Je mi jasné, kam přijdou ty dva velké kondíky ke zdroji a že mám nahradit oba koncové zesilovače, ale nejsou mi jasné tyto věci:
1) Na plošňáku je jen jeden operační zesilovač, vy píšete, že ty nové OPA2604AP mají být dva. Kam s tím druhým?
2) Místo kterých kondenzátorů se mají dát 4ks keramických 2,2mikroF?
3) Kam přijdou 2ks keramických kondenzátorů 1,1 mikroF? A mají to být přesně 1,1mikroF, nestačí 1,0. Můžete napsat přesný typ? V e-shopu GES jsem našel jen 1,0 mikroF, žádný 1,1. 1,1 mikroF je tuším jen v řadě E24?
Pavel
Je škoda, že to Evžen nedokončil. Nemáte na něj někdo kontakt. Chtěl jsem si podle toho upravit svoje Geniusky 3000A, ale potřebuji vědět trošku lepší popis. Minimálně napsat za jaké součástky to měnil. Myslím si, že by to mohl být návod pro celou řadu geniusek 2.0. U mne jsou akorát místo jednoho dva předzesilovače(4558D) a čtyři koncáky(TDA2030A). Můj největší problém proč chci upravovat je mírný brum(nejspíš někde od sítě) a opravdu silné lupnutí po zaonutí, které se mi podařilo aspoň částečně utlumit výměnou kondenzátorů ve zdoji(usměrňovači) a to 4700uF za 10000uF.
Pomalu upgrade bedýnek dokončuji, trochu jsem zkoumal a myslím, že jsem si postupně zodpověděl otázky, které jsem si sám položil o dva příspěvky výš :-) Chystám se sem připsat, co jsem zjistil, teď ještě bedýnky zatlumuji, ale pořád nevím jednu věc - kde konkrétně je tam problém s uzemněním, o kterém píše Ondřej Pavelka v prvním příspěvku "staci jen zmenit cestu jednoho dratku na plosnem spoji a vse je v poradku." nebo Roberto asi v desátém "potuplovat tu kritickou zem 1,5mm2 drátem.....". Pořád mi totiž bedýnky trošku brumí, a když už do toho vrtám, tak bych to chtěl taky dát do pořádku. Ale který ten drátek je na korekcích blbě a odkud kam se má zem potuplovat dalším drátem? Nevíte někdo?
Pánové ,
v minulém roce se objevily opam-py LME 49720. V GM za 120 Kč/ ks
Jsou lepší v některém ohledu než OPA2604, mají čistější zvuk a linearní charakteristiku.
OPA2604 mají mohutný zvuk v dolní části kmit. akust. spektra.
Jedny Geniusky 1250X mám s OPA2604 a druhé s LME 49720.
Odpověd pro účastníky diskuse - jeden operák je v předu u korekcí ,
druhý na hlavním plošném spoji uvnitř.
Jinak nehledejte v " upgradu " žádnou vědu, vyměnťe co jsem psal.
My jsme zkusili spoustu variant i Opampy za14 Kč, s toroidním trafem, atd .
Nejlíp to hraje jak jsem napsal OPA2604+ LME49720(ten bude první -u korekcí).
Věnujte též prochu pozornosti signálovému kabelu...
Evžen
Evžen
Drátek jsme neřešily, propojení zemí je jistě důležitá kapitola, ale ten brum je tak malý a šum u cd neslyšitelný.
Připojil jsem různé CD a DVD přehrábače, přenosné , stolní - zvuk je skvostný, není co řešit.
u této cenové relace.
Jen ještě si všiměte jestli se vám repráky hltí při vyšších hlasitostech.
Přemostil jsem kondenzátory na napájení ještě dalšími , které " vykrýjvají čas pro nabití velkých HITANO. A nehltí se nyní ani náhodou, dobře vytlumené a takto upravené bedny hrají při vyšších hlasitostech jako ve studiu, jde z toho hlava kolem, precizní lokalizace a čistota za cca 1400 .
Chce to sehnat ten správný přívodní signálový kabel , sice OPA2604 mají určitou impedanční a kapacitní přizpůsobení na vstupu, ale chce to kabel akorád a hlavně zadarmo.
Ne kupovat takové ty inzezované za ceny aparatur. šel jsem touto cestou zkušeností,
nejlépe hrají sig. kabaly označené AUDIO video Professional .
Franta Kraut by neěel radost, ale ty jeho co prodává za cca 5 000,- českých jsou kvalitou pozadu i u Geniusek.
Sežente to u známých , techniků v rozhlase apod.
Evžen
Díky Evžene za další info. Ale měl bych přece jen ještě dvě otázky:
Na hlavním plošňáku je původně šest elyt kondíků 2,2mikroF a píšete, že nahradit keramickými se mají jen čtyři. Já jsem nahradil ty čtyři, které jsou nejblíž operačnímu zesilovači - je to tak dobře? Vy tam píšete o kondenzátorech v signálové cestě, ale laici nepoznají, co patří do signálové cesty a co ne.
A k čemu vlastně slouží ten opamp na hlavním plošňáku? Ptám se proto, že jsem do plošňáku nepájel zpátky přímo nový OPA2604, ale dal jsem tam raději patici. Pak jsem to zkusmo zapojil a zapnul a nevšiml si, že jsem do patice zapomněl opamp vložit. Bedýnky přesto hrály, i bez opampu... :-)
Kdyby potom někdo sebral ty nejlepší rady a hodil ten tuning do nějakýho plánku, kde, co a za co vyměnit, bylo by to super a rád tomu potom dám publicitu ;)
Už jsem pozapoměl všechny ty detaily. Ale až budu mít chvilku nafotím plošnáky a budu-li to umět
dám fotky sem.
Vpředu na korekcích se mění v signálové cestě jen dva kondíky za karamické1,1mikro.
A pak původní operák ven a místo nej patici. Do té můžete vkládat různé opampy, jak budete
hledat tu nejlepší kombinaci. Zkusil jsem tehdy LME 49720. Super.
Při použití OPA2604 je zvuk příliš mohutný.
Včera , po napsání článku jsem doma znovu pustil bedny namax. Neuvěřitelné, máte pocit že hraje drahá apatura a stojanové 200litrové bedny. Ono to basuje bez chyby, žádné dunění ani zvukové defekty při takové hlasitosti. Zvukový obraz se tak dokonalý, že máte doma "podium s hudebníky ".
Snad se k tomu dostanu. Měl jsem připravený postup i detaily.
Jeden operak je tam pro kompenzaci vstupního výkonu na sluchátkový výstup.
3000-tisícovky neznám , je to novější model , ale asi bude podobné zapojení.
Někomu jsem radil soukromě , že si má pořídit takové geniusky, či monitory, kde jsou operáky.
Měli jsme Redstáry, krásné stylové, ale koncepčně bez opampů. Vyměnily jsme koncové integráče a kondenzátory. Více nešlo, to bychom museli překopat vše a cenově by to bylo jinde.
A tak to hrálo slušně, nic víc.
Ty operáky OPA a LME dělají zvuk u Geniusek .
Ty operáky jsou určeny do téměř nejvyšší kategorie přístrojů.
Našel jsem upgrade SONY modelu CD přehrávače ( v roce 2001 se prodával za více než sto tisíc , mechanika měla safírová ložiska a specielní tlumení").
A tam mimo jiné byla doporučována výměna OPA2604 za LME49720.
Závěrem , chci říci že by to chtělo od A do Z popsat celou výměnu.
Jde hlavně o to jakým způsobem to bude kdo měnit. Má-li k dispozici pájecí tužku s regulací teploty a odsávačku (cca 40 000) někde u techniků
je to práce na pár minut a na plošnáku to není ani poznat, jak se letovalo.
První bedny jsme pájeli s pájeci tužkou za 80 korun a už bych to nechtěl opakovat. Skoro bych řekl , že je lepší si to nechat vyměnit u nějakých techniků..
Ev.
C1,C3,C15 a C34 za keramické 2,2mikro na hlavním plošnáku.
Místo operáku na pozici U3 dát patici na OPA2604 nebo LME49720
U korekcí na předním plošnáčku vyměnit 2 kondíky za 1 mikrové kondíky a operák ,
proti zahlcení reproduktorů přidat elity-kondíky 470mikro/25V 2 ks na napájecí vývody opampu na velkém plošnaku, mezi + a nulu a, - a nulu (symetricky).
Tím se zajistí bezšumové a stabilní napájení operáku, naletovat s co nejkratšími vyvody.
doporušení: vyměnit trafo za toroid 40VA/15V max 16V, ne víc a nebudou šumy ani brumy.
pozn. pro kolegu z diskuze- nebyl-li osazen operák ve předu na plošnáku na patici- hrálo přes zpětnou vazbu, je to buzené půlkou signálu.....
Další info na : ladius@email.cz.
Pánové, snad už to stačí jako návod, aby to hrálo jako víno
Evžen
Pánove,
Co se týče kondenzátoru u výškáče, dát tam místo elitu svitkový kondenzátor stejné hodnoty asi na 170V, u výškáče bývájí asi 4,7mikro, nebo dát výhybku 2-pásmovou.
Nezkoušeli jsme to, ale z podstaty budou výšky zřetelnější. Na GM je mají - MKP na 275 V 4,7mikro za 22 kč. To by mělo stačit..
Evžen
Včera jsem vyměnil u výškáčů ty kondíky za svitkové 4,7mikro /22Kč/ks/.
Sice jsou větší o nějaký milimetr než otvory pro výškáče , takže musí být pájeny tak, že už jsou vloženy předem dovnitř .
Ale výsledek stojí za to. Zvuk získá na úžasné plastičnosti a přirozenosti. Sice se jemně objeví šum , ale nic dramatického.
Doporučuji.
Evžen
Kablíky od basáku k výškáči dát ze spletených copánků Cu 2 x 2 vodičů místo těch co tam jsou a hraje to ještě lépe....
Vzhledem k tomu, že tenhle model Geniusů už není k dostání, hohli byste mi někdo poradit který z nových modelů má stejné reproduktory?
Tipoval bych, že Genius SW-HF2000 ají stejné repro.
Díky
Michal Míčko
Ahoj... jak se pls dostat ke korekcím... a taky do druhýho repráku???? předem díky :geek:
tak do druhé bedny sem se dostal skrz díru na spodní reprák... přístup ke korekcím pořád nemůžu rozlousknout...
ještě mám dotaz: při vyšších hlasitostech se ozývá lupání... čím se to dá pls eliminovat?
Jak se dostat do bedny? Vždyť to má zezadu šroubky 8-)
no jo, pomocí těch sem se dostal do bedny, kde je elektronika... u té druhé mi tam zapoměli šroubky dát :mrgreen: ... tak sem si pomohl dírou pro ten reprák dole (ten věčí) ... ale u korekcí žádný šroubky nejsou a vevnitř je ten prostor oddělenej... a taky mi tam zapoměli dát šroubky... :geek:
Mám bedny doma, ještě nepoužité a prodám je. Volejte na 724645863, Praha.
Chci se zeptat jestli by šla tato úprava udělat na Genius SP-HF 1250A děkuji za odpověď
Nezkoušel jste někdo upravovat Genius Reproduktory SP-HF 3000A 2.0
je tam to samé co v těchto? Nebo na ty by úprava použít nešla? Ty 3000 mají mít 8ohmu repráky a ne 4ohmy jako tyto, asi tam tedy bude i jiná elektronika, že.Poraďte prosím. Ty 1250x už se nevyrábí
Nechci tady rýpat do odborníků,ale bylo řečeno,že byly měněny kondenzátory za KERAMIKY.To považuji za docela velikou chybu,neboť keramika se dá s čistým svědomím použít jen mimo signálovou cestu!Předně to je kvůli teplotní nestabilitě kapacity vzhledem k teplotě,čímž se mění přenosové pásmo,a taky proto,že nemají dostatečně malý sériový odpor.V signálové cestě je třeba použít výhradně svitkové kondíky!Keramiku jen na blokování napájecího napětí proti vysokofrekvenčnímu rušení,protože mají minimální indukčnost,která by vyšší kmitočty jinak nezkratovala.Tento základní prohřešek považuji v článku za podstatný nedostatek vědomostí.A tímto mám už předem skeptický názor na vylepšení zvuku jinými operáky.Kdopak to zkusil v praxi?Já si netroufám vůbec odhadnout,kolik vylepšily operáky a kolik ZKAZILY keramiky!!!!!No,dejte sem nějaké postřehy!
Chorche máš možná pravdu ale tohle bych neřešil. 1250X hrají výborně i s keramickými kondíky.
Operaky OPA2604 či LM jsou tak kvalitní, že už bych řešil jen signálový kabel do beden.
Viděl jsem Geniusky 2000 a ty by vytuněné mohli hrát ještě lépe, lze-li to tak nazvat.
Prostě asi se pustíme do 2000 a vytuníme je taky. Záměr je v tom že za 300Kč navíc za součástky , získáš v této kategorii kvalitu k " nezaplacení".
První co třeba udělat je pořádné tlumení (odstraní se stojaké vlnění) pro basák, tam to skřípe, výměnou operáků , sig. kondíků a výkonových integráčů se zbavíme šumu a čistota signálu je perfektní.
Mysím že jsem to v předešlích příspěvcích popsal dostatečně.
Evžen
Pánové,
je to radost se do toho pustit. Tady někdo hledá cestu k plošnáku u korekcí. Je třeba opatrně vypáčit plast ve předu, nejdříve vytáhnout plastové knoflíky a pak nožem jemně odtáhnout plastový panýlek , je tam na kolíkách.
Ještě bych řekl že výkon je u 1250X tak dostatečný, že by ozvučil y malý sál.
A basák maká jako divý, ale nehltí se. Prostě to šlape, jsou to monitory se super zvukem.
Nakonec součástky co tam Genius nacpal jsou šmejdy za pár halířů,
ale skřín a reproduktory jsou opravdu kvalitní, a to je hlavní pobídka k tunění.
Evžen
Chorche, nemusíš klesat na mysli, ty nové operáky s tím udělají zázrak. A kondíky z keramiky to už oprvdu nezkazí.
Sami jsme byli překvapeni, spíš mě zaráží že to někdo poslouchá nevytuněné, protože to
je pásová výroba , jak se to čínanům povede.
A brumy zmizely sami po vytunění , a žádné další propojení zemnící cesty není třeba.
Spíš bychom se nyní pustili do vytunění nových 3-pásmových SP-HF1800. To je nová výzva. Ozvučnice vypadá dobře, repráky celkem taky.
Půjde do toho někdo .........
Původně nás lákali REDSTARY s basreflexem v předu, ale ty budou mít jiné zapojení, nehledě na to že mají ješte dálkový ovladač a ovládací prvky jsou bohužel jen vzadu.
Evžen
Skoro bych doporučoval operák LME 49720 jako první na patici u korekcí a jako druhý OPA2604 na hlavním plošnáku.
I když možná dnes už by se našli nové typy. Tím ovšem nemyslím typy za 500Kč a více, to už nemá cenu, Výhoda patic je že můžeme měnit operáky a trochu si ještě zaexperimentovat . LM dává velice přesný zvuk a OPO2604 mohutnost. Asi záleží na vkusu a typu hudby. Detailnost zvuku je vynikající.
Myslím že v námi navrženém řetězci vyměněných součástek jsou nejlepší možné koncové integráče LM (za 50Kč/ks), bohužel lepší typy mají zapojení složitější a potřebují více podpůrných obvodů. Tady je to limitované a zároveň hozená rukavice, aby někdo jako Choche666 přispěl k návrhu co by se s tím dalo dělat,
aby zvuk dýchal jako v precizních a drahých soustavách.
Evžen
2chorche666:
V podstatě máš "teoreticky" pravdu. Jen se zapomíná dost často na to, že v signálové cestě potřebuji C nejlépe tzv. ideální to zn. že by měl mít nulovou sílu dielektrika(=elektrody co nejblíže u sebe) a dielektrikum absolutně nevodivé( což je blbost - neexistuje). Těmto parametrům se ze všech dielektrik pro C blíží nejvíce právě nové druhy keramiky. Další důležité parametry pro C do signálové cesty je ztrátový činitel a časová konstanta (oba parametry jsou do určité míry závislé na frekvenci). To že je keramika závislá na teplotě je samozřejmně pravda, ale v tomto zařízení, které je provozováno a rozsahu teplo cca 20 - 40°C je to takový rozdíl jako že není žádný. Teplotní závislost bych řešil třeba u přesných oscilátorů a pod. ale rozhodně ne zde. Abych to shrnul: vazbu je třeba udělat tak, aby propustila více než celé akustické pásmo a co nejméně ho zkreslita. Jestliže použiji svitkové C (které s používají s výhodou např. v korekčních filtrech) tak mi akustické pásmo nepropustí v celém jeho průběhu s vyrovnanou charakteristikou. A provedou s ním další nežádoucí vylomeniny právě díky svým vlatnostem. Totéž se částečně stane když použiji elektrolyt, protože ten je vyroben obdobnou technologii jako svitek. Navíc použitím elektrolytu/svitku stoupne prosakující proud a tím i šum celého akustického řetězce. Staré zesilovače šuměly standartně dost, tak to dřív tolik nevadilo, dnešní zesilovače lze nahrhnou jíž poněkud jinak ( díky vývoji technologii ).
Toto je zhruba úvaha, kterou jsem se zabýval cca před 25 lety v HiFi klubu. A také jsme to tam odzkoušeli včetně měření. Zjistili jsme, že keramika vyhovuje opravdu nejlépe. Zlepšil s průběh akustického pásma a vazba přenesla i velmi malé, až nepatrné signály. Poslechově bylo patrné detailnější podání akustického signálu. Zlepšil se i útlum signálu na vazebním členu ( závisí na kvalitě požitého C ).
Někteří výrobci jakostních nízkošumových OP dokonce doporučují keramické C do obvodů akusticé vazby.
Nic ve zlém, ale za výše uvedenými poznatky jsou léta dřiny mnoho a mnoho omylů, vesměs způsobených "dogmatama" která se učila a dodnes ještě učí. Je zajímavé že v řadě opravdu kvalitních zařízeních (které jsem opravoval nebo instaloval) ve studiich jsou právě na vazby požity keramické C ( pokud to hodnota dovoluje ).
I v případě SP-HF 1250x jsme samozřemně s Evženem vš nejprve vyzkoušeli. Keramické C jsme zapojili a poslouchali. Akustické pásmo se výměnou C obohatilo a rozšířilo poměrně hodně. Jsem si jistý, po zkušenistech a provedených pokusech, že keramický C všemu jen prospěly.
Ano,je mi jasné,že svitky mají nezanedbatelnou indukční složku.Ale zase keramika funguje jako rezonátor a více detailů mohou být zázněje keramiky.Nechci se nějak přít o teorii,ale proč všichni high-endoví výrobci používají svitky?Z našich odborníků jmenujme třeba pana mistra Dudka????Mistra v neotřelých konstrukcích a fakt skvělých přístrojích.
Zdravim vsetkych. Prosim o uplne zhrnutie doteraz finalnych uprav a vymien suciastok aj s ich presnym umiestnenim. Som uplny laik a zacina sa mi to vsetko nejak uplne zamotavat.
Mam original servisny manual a schemu reproduktorov Genius SP-HF 2000A a chcem tieto postupy a upravy uplatnit na nich. Za ochotu velmi pekne dakujem.
P.S. fotografie s jednoduchym oznacenim miest vymeny suciastok (napr. miesto A.: XYZ vymenene za XYZ, miesto B.: XYZ vymenene za XYZ, atd... atd... ) by naozaj velmi pomohli.
Este raz vdaka.
Tervic, můžeš schéma naskenovat a umístit na plochu nebo do přílohy.
Popíšeme pak všechny úpravy..
Tervic,
dokonale jsme zvládli "vytunit " Genius 1250X a myslím že model 2000 bude velmi podobný.
Popis co jsme měnili na 1250 je v předešlých příspěvcích. Fotky změn součástek na plošnáku mám také.
Pošli schéma sem do diskuse a my to zpracujeme od " začátku do konce ".
Jinak nejdůležitější je bedny dokonale vytlumit uvnitř proti příčným a stojatým vlnám.
Vyměnit kondíky u zdroje a přidat větší kapacitu (" HITANO " ), aby zdroj nepadal a basáky se nehltily . A pak vyměnit oporáky. To základ.
Evžen
Chlapi, tak to sem namalujte, ať můžu nažhavit pájku :D
Tervic,
naskenuj sem to schéma ať to rozjedem.
Mimo jiné chlapy teď jsme vytunili Geniusky SP HF 360X . Byl to sice komkromis, ale za ty peníze hrajou uspokojivě. Ovšem s vytuněnými 1250X se to nedá srovnat ani náhodou.
Další největší posun v kvalitě zvuku tady u těch 2-pásmovek udělá, výměna kondíku u výškáče.
Výhybku tam tvoří halířový elektrolyt miniaturních rozměrů většinou 4,7 MikroF, ale dokáže zničit zvuk dokonale.
Kupuji tam místo něj svitkový 4,7 mikroF ( viz nějaký ten mail výše- tam je přesné označení , v GM elektronic za 22 Kč/ks). Je rozměrově velký cca 22x40x40mm. Takže se tam musí vlepit nebo upevnit ke stěně (samozřejmě zevnitř).
Vyměnil jsem už jej i v reprobednách u kupovaných mikrověžích ( cca za 10 000,-).
A začalo to " hrát ".
Dělají to zřejmě schválně , že tam cpou takové shity ve výrobě, aby to za určité peníze , hrálo jen do " určité úrovně kvality".
Je jasné že u Geniusek, pokud tam zůstanou původní stávající součastky v signálové cestě, tak se objeví šum v reproduktorech.
U těch Geniusek 360 se to nestalo, protože osazený integráč TDA je dost kvalitní .
U 1250X to vyřešili ty superkvalitní operáky LM (viz výše).
Zdravim vsetkych. Ospravedlnujem sa za meskanie. Sviatky doma a najazdenych 1K km da zabrat :)
Mam manual v PDF... Ako to sem vlozim?
[quote="Tervic"]Zdravim vsetkych. Ospravedlnujem sa za meskanie. Sviatky doma a najazdenych 1K km da zabrat :)
Mam manual v PDF... Ako to sem vlozim?[/quote]
Zatial som kupil: 1 x paticu, 2 x LME49720..., 2 x LM1875T, 2 x 10000 kondiky + vatelin na vytlmenie
Elektr. suciastky v GME v BA stali mierne cez 20€ :(
... a to mi este treba tie 2,2 a 1,1 keramiky, ktore nikde nemaju (vsade maju len 2,0 a 1,0)
Kdyžtak mi to PDF pošli na ptacnik@digilidi.cz a já ho sem potom vystavím. Dík.
Stránky
Přidat komentář