Pátek , 19. 04. 2024

Rostislav

Digitální technologie v dnešních autech

04. 02. 2019

U moderních vozů se čím dál tím méně důrazu klade na jízdní vlastnosti a design, které jsou u mainstreamu hodně podobné a stále více se řeší digitální technologie, které komfort za volantem posouvají ještě o level výše. Co vše dnes můžeme v autě mít?

Adaptivní tempomat už dnes najdeme i ve vozech nižší střední třídy, koncern VW je zde o krok dál a dovede vás kromě udržování odstupu od auta před vámi i udržovat uprostřed jízdního pruhu (“Lane assist”), stačí přidržovat volant. To je v kombinaci s automatickou převodovkou opravdu komfortní funkce vynikající třeba i v zácpách.  

 

Kromě toho samozřejmě auta již disponují pokročilými kamerovými systémy, které často dokáží i vytvořit pohled z ptačí perspektivy podobný tomu z počítačových her, i třeba ale přední kamera dokáže při manévrování ve městě hodně pomoci. Místo tradičních budíků také výrobci čím dál tím častěji nahrazují displejem, který dokáže zobrazovat třeba i mapu.

Pojďme se ale zaměřit primárně na multimédia. Infotainment v autě se vyvíjí a i když to výrobci aut, kteří si za multimediální systémy s navigací rádi účtují vyšší desítky tisíc korun, neradi vidí, tak se středobodem multimédií stává mobilní telefon. Vlastně to dává smysl – telefon je neustále připojený k internetu, sám se aktualizuje a jeho životnost je často mnohem kratší než auta, takže má vždy i novodobý hardware poskytující dostatek výkonu. Lepší už z principu musí být i navigace, která má díky univerzálnosti platforem mnohem více dat o provozu a uzavírkách. Navíc není nutné mít ve voze datovou SIM nebo nějaký její ekvivalent, který také výrobci rádi účtují zvlášť. Zrcadlení telefonu na větší obrazovku auta tak dává největší smysl a uvědomuje si to i tuzemská automobilka Škoda – nový model Scala by Carplay i Android auto měl mít už v základní výbavě.

Tuto technologii podporuje jak Apple se svým CarPlay, tak i Android se svým Android Auto. Na této platformě sice ještě není v ČR oficiálně dostupný, stačí však stáhnout APK pro váš telefon a bez problému funguje – osobně jsem to zkoušel na Mate 20 Pro. Obě platformy stačí připojit kabelem do USB a objeví se vám výběr aplikací, které lze spustit na obrazovce vozu. Na obou platformách pak funguje Waze a Google Maps, navigace má tak dostatek dat pro naplánování ideální trasy – což je něco, o co se výrobci snaží, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že se to příliš nedaří. Pokud byste přeci i po zrušení roamingu potřebovali i plnohodnotnou offline navigaci, nabízí se třeba Sygic, který momentálně podporuje CarPlay a časem by měl podporovat i Android Auto.

Kromě navigace lze na displeji pohodlně ovládat také hudbu, k dispozici je kromě nativní Apple i Android aplikace i Spotify. Na Androidu funguje o něco lépe, více rozdílů mezi oběma platformami najdete v tomto srovnávacím článku. I tak ale je přenos přes kabel kvalitní, hudbu lze jednoduše přepínat i vybírat playlisty, funguje i ovládání na volantu. Kromě hudby lze ovládat i podcasty.

Kromě toho lze samozřejmě i telefonovat, i když u Androidu je nutné mít připojený telefon k autu u přes Bluetooth. K dispozici pak máte své kontakty i historii hovorů.

Android Auto i Apple Carplay bývá často součástí nějakého příplatkového balíčku, nicméně oproti tovární navigaci stojí jen pár tisíc korun. Občas tedy výrobci tuto technologii bohužel spojují právě s tovární navigací, tato doba snad již brzy pomine.

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Je pozdě, ale pokud byste chtěli ještě pořídit pár užitečných věcí na poslední chvíli (nebo na další pandemii). Věcí, které se v dnešní době pandemické mohou hodit a jsou současně výhodnou koupí.
První humanoidní robot s AI vyvinutý pro výuku v Indii přitahuje pozornost napříč platformami sociálních médií. Humanoidní žena v sárí zvaná „Iris“, vyvinutá firmou Makerlabs Edutech, začala učit v jižním státě Kerala. Iris je také součástí projektu Atal Tinkering Lab 2021 NITI Aayog (špičkový think tank indické vlády pro veřejnou politiku), jehož cílem je zvýšit mimoškolní aktivity ve škole.
Když jsme recenzovali LED lampu od Lamaxu dříve, musíme uznat, že jsme se nemohli zbavit dojmu, že zde převážila touha po designu nad funkčností. EasyLight1 je v tomto ohledu jiná, pracovní stůl osvítí perfektně a zvládne toho víc.

Nepřehlédněte

Pro mnoho lidí neexistuje nic horšího, než když musí trávit nekonečné chvíle čekáním až skončí reklamy na YouTube. Když se poprvé objevila možnost předplatného bez reklam, pro řadu lidí to byla spása. Je ale neuvěřitelné, kolik lidé je ochotných platit za to, aby se nemuseli s reklamami trápit. YouTube dosáhl tento měsíc důležitého milníku pro své úrovně placené hudby a videa, když celosvětově překonal hranici 100 milionů odběratelů.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek