Recenze Sony a6000 – bezzrcadlovka nejvyšší jakosti

  • Lukáš Honek
    Kategorie: Recenze, Videokamery
    Zář 04, 2014
    13× Komentováno
    recenze ilce-6000

    Stejný snímací senzor jako zrcadlovka, ale menší hmotnost i rozměry. Sony Alfa 6000 neboli ILCE-6000 přesně toto poskytuje. Při vynikající kvalitě obrazu i rychlosti. A na rozdíl od mnohé konkurence disponuje integrovaným hledáčkem a bleskem.

    Aktuální cena Sony Alpha ILCE-6000 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

    Nejlepší fotoaparát je ten, který máte u sebe, když jej potřebujete. Proto vždy doporučuji lidem, kteří mají tendence fotit a nahrávat, aby při volbě mobilního telefonu zohledňovali kvalitu jeho fotoaparátu. Ale co když chcete přece jenom lepší záznam dění, jak na fotografie, tak i do videa? Velké a těžké zrcadlovky zatím nabídnou nejvyšší kvalitu obrazu, dnes si již poradí i s videem. Ale co když chcete něco menšího, jednoduššího, bez mlátícího zrcátka, i třeba levnějšího, ale se stejně kvalitním výstupem? Bezzrcadlovky, neboli kompakty s výměnným objektivem, jsou bezesporu tím řešením.

    Bezzrcadlovky dnes nabízí všichni známí fotovýrobci, jde o již zaběhnuté řady fotoaparátů čítající několikáté generace. Takže se již podařilo vychytat spoustu chybek nové technologie. Třeba Olympus v této kategorii zhruba do 20 tisíc působí s přístroji, které mají tzv. mikro ¾ senzory. Nikon dokonce ještě menší 1“. Naopak třeba Samsung a Sony osazují APS-C senzory, které jsou větší, totožné s těmi v mnohých, i polo-profi, zrcadlovkách. To nám poskytne o něco lepší kvalitu obrazu, byť za cenu mírně větších objektivů. Navíc Sony bývá mnohdy dražší a disponuje menší nabídkou objektivů na výběr.

    Historie od Sony

    Sony se s bezzrcadlovkami dařilo už v předchozí generaci. Tehdy označované slůvkem NEX. Řada NEX-3 patřila k levnějším, NEX-5 měla velmi dobrý poměr výkon cena, NEX-7 [recenze] byla high-end, který jsme testovali i u nás. NEX-6 později vyplnil mezeru mezi NEX-5 a NEX-7, cenou i funkčně. Všechny tyto bezzrcadlovky pak disponují bajonetem pro objektivy typu E-mount.  Stejně jako ILCE-5000, ILCE-5100 a ILCE-6000, které jsou současnými modely, již nově přejmenovanými/zařazenými do řady Sony Alfa.

    Alfa 6000 není žádná tiťera

    Bezzrcadlovky obecně umí být hodně titěrné – říká se jim „krytky objektivů“. To znamená, že ke klasicky velkému objektivu přiléhá miniaturní tělo přístroje. To ale neplatí pro Alfu 6000, která přece jenom míří k serioznějším fotografům, kteří přiměřenou robustnost spíše ocení. Alfa 6000 tak má vynikající grip (úchop). Vešel se na ni i dostatek ovládacích prvků, ale hlavně hledáček (elektronický – Electronic View Finder) i blesk.

    Například konkurenční Olympus E-PL6 nemá ani integrovaný blesk, ani hledáček. Obé se připojuje na tělo, což je nehezké i nepraktické. Můžete namítat, že ani jedno není potřeba. A ano, vždy to potřeba není. Ale hledáček vás mnohem lépe propojí s fotografovanou scénou, na slunci na ni lépe vidíte a s fotoaparátem u oka jste stabilnější, než s nataženýma rukama. Abychom ale Olympusu nekřivdili, má například E-M10 s integrovaným hledáčkem a bleskem. 

    Hledáček i blesk k fotoaparátu prostě patří

    Hledáček Sony tvoří OLED displej s rozlišením 1.44 Mpx a 100% pokrytím scény. Na rozdíl od zrcadlovky v něm (i na displeji) vidíte v reálném čase to, co vidí a zaznamená snímací čip, tedy nikoli to co vidí „pouze“optika (přes zrcátko) u DSLR (Digital Single Lense Recorder – digitální zrcadlovka). Je škoda, že hledáček oproti předchozímu modelu NEX-6 ochudili o rozlišení a je patrný velmi jemný rastr. Ale přesto se dá používat velmi dobře, disponuje i dioptrickou korekcí a volitelně připnutelnou očnicí (která moc dobře nedrží).

    Blesk je u Alfy 6000 (obdobně jako u Alfa 5000, NEX-6, NEX-7) drobný, manuálně „výklopný“. Přesto je dobře, že se jej podařilo integrovat. Výkony vpravdě neoslní, ale přesto při nedostatku světla může pomoci. Na těle přístroje najdeme i standardizované sáňky (hot-shoe) na výkonnější blesk, nebo jiné příslušenství, včetně mikrofonu. Škoda, že na sáňky není přibalena krytka/záslepka. Ocenění tohoto „plastového nic“ jako příslušenství od Sony na cca 20 euro je špatný vtip, nebo spíše nějaké psychické onemocnění odpovědných manažerů (neoriginální krytka se přitom dá pořídit za 2-3 dolary).

     

    Narozdíl od DSLR zrcadlovek není hledáček uprostřed, ale na kraji, což je mnohem lepší pozice. Blesk rozhodně potěší. Není sice extra výkonný, ale můžete jej nasměrovat i do stropu.

    Hledáček nás bere, ale trochu žere

    TFT displej o velikosti 3 palce (7,5 cm) a rozlišení 921 tisíc pixelů je výklopný. Tak, abyste mohli fotit nad hlavou anebo naopak z podhledu. Zejména užitečný je takový způsob práce, kdy máte přístroj na popruhu zavěšený na krku, jemně jej tlačíte směrem k zemi a tím stabilizujete. Seshora pak na vyklopeném displeji sledujete scénu. Praktické zejména pro video, ale i pro případné fotografování.

    Přepínání mezi displejem a hledáčkem je manuální, nebo automatické. Automatika funguje spolehlivě. Jen u předchozího zmiňovaného způsobu snímání se často přístroj přepíná na hledáček, když fotoaparát příliš přiblížíte ke svému tělu.

    Jas hledáčku je dostatečný i pro slunné dny, ale může být třeba nastavit mu vyšší intenzitu podsvětlení. Naopak displej ve slunečné dny přímo vyžaduje přepnutí do režimu vysoké intenzity a ani to nemusí mnohdy stačit. Je zajímavé, že hledáček má vyšší spotřebu energie, než displej. Poměr stran displeje je 16:9, takže náhledy fotografií (3:2) jsou menší, než by být mohly. Pozorovacím úhlům a podání barev jak u hledáčku, tak u displeje nemáme co vytknout. A že nelze displej překlopit pro tvorbu selfies? Tak to nám vůbec nevadí…

    Objektivy krásné i bolavé

    Kvalitu výsledných fotografií určuje mnohé. Senzor, objektiv, inteligence a rychlost procesoru, um fotografa, štěstí…

    Sony poskytuje velmi solidní základ. Osazuje APS-C senzor (23.5 x 15.6mm), jeden z největších v kategorii napříč trhem. Není to všespásné, ale rozhodně to pomáhá. K většímu dynamickému rozsahu, nižšímu šumu i ve spojení s vysokým rozlišením 24,3 Mpx. Udávané rozsahy objektivu se pak přepočítávají vůči kinofilmu (crop faktor) číslem 1,5x. Tzn. objektiv s ohniskem 30 mm působí ve výsledku jako 45mm objektiv.

    Senzor bohužel není stabilizovaný, takže je nutné spoléhat na optickou stabilizaci objektivů. Sony použilo samočistící vibrační mechanizmus pro senzor, který se iniciuje z menu přístroje v případě potřeby. Bohužel nějaká zvýšená prachotěsnost a odolnost těla avizována není.

    Originální objektivy pro fotoparáty Sony nejsou bohužel vůbec levné.

    Setový objektiv SELP 1650

    Objektiv je samozřejmě stejně důležitý, jako snímací čip. Alfu 6000 můžete pořídit jak se setovým objektivem SELP 1650, tak i samostatně pouze tělo. SELP 1650 je zoom objektiv s rozsahem 16-50 mm mimořádně kompaktních rozměrů. Rozměry jsou naprosto úžasné a praktické. Jde o takzvaný power-zoom, což znamená, že je poháněn motorkem a po spuštění se ještě „rozbalí“. Ale i tak jde o stále velmi kompaktní objektiv.

    Rozbalení objektivu chvíli trvá, ale i přesto je Alfa 6000 připravena k focení velmi rychle. Stále mnohem rychleji, než většina běžných kompaktů. SELP 1650 disponuje dvěma ovládacími prvky – zoomovacím prstencem a zoomovacím posuvníkem. Oba prvky přenášejí povely k motorku. Ten je tichý a rychlý. Po namáčknutí spouště může zoomovací prstenec sloužit i jako zaostřovací.

    Objektiv SELP 1650 je kvalitně zpracovaný, s kovovými i plastovými prvky. Byl konstruován evidentně i s ohledem na záznam videa. Posuvník umožní plynulejší zoom, než prstenec. Prstencem ale zase lze zoomovat rychleji. Zvuk motorku do videa příliš neproniká, ale v tichých scénách jej zaslechnete. SELP 1650 má navíc i optickou stabilizaci.

    Rozsah 16-50 mm po přepočtu 24-75 mm je velmi užitečný a univerzální. Minimalizace objektivu ale přinesla značná úskalí. U spodního širokého rozsahu vzniká velké zkreslení, které je softwarově napravováno. Nutno podotknout, že velmi dobře. Ale přesto občas patrně (v JPEG je korekce provedena, v RAW nikoli). Z hlediska kresby jde o průměrný objektiv, kterému chybí přece jenom trochu více ostrosti. Pro Alfu 5000 při její ceně 10 tisíc je to skvělý objektiv, Alfa 6000 má mnohem větší ambice, které s ním tak docela nenaplní.

    Nicméně SELP 1650 i tak může dobře posloužit jako univerzální cestovní objektiv pro foto i video.

    V setu dodávaný objektiv SELP 1650 má při rozsahu 16-50 mm neskutečně kompaktní rozměry. To ale přineslo řadu kompromisů. Přesto, své úplatnění najde.

    Další objektivy, nové obzory

    Sony lehce trpí tím, že nabídka dalších objektivů není až tak závratná. Ale neustále se rozšiřuje. Sony má v nabídce několik dalších originálních objektivů typu E-mount, včetně „snobských“ Carl Zeiss modelů. Ceny nejsou nízké. Zejména postrádáme univerzální zoom, který by nahradil SELP 1650 nebo SEL 1855, ale o jednu až dvě úrovně vyšší obrazové kvality. Je tu sice SEL1670Z, ale jeho cena je poněkud „přestřelená“.

    Ve vzdálenou úvahu padá i využití FE objektivů Sony z jeho full-frame zrcadlovek. Ale především je tu již druhá generace trojice pevných objektivů Sigma f/2,8 DN Art, které podávají za velmi příznivou cenu vynikající optické výsledky. Jde o modely s ohniskem 19, 30 a 60 mm. Jeden další zoom objektiv pak nabízí Tamron.

    Vyzkoušeli jsme konkrétně Sigmu 30 mm, která dává po přepočtu ohnisko 45 mm, jež je svým způsobem univerzální, blízké pohledu lidských očí. Oproti setovému objektivu podává mnohem lepší výsledky při horších světelných podmínkách (světelnost 2.8) a hlavně, ostrost, detailnost a prokreslení snímků je na první pohled mnohem lepší. Chybějící stabilizace při focení až tak nevadí, u videa je to horší, ale při snaze o stabilitu se pochodit dá (případně stabilizovat později softwarově). Rozdíl je také v ostření, ale tomu se budeme věnovat v samostatné kapitole.

    Přes různé redukce je možné použít i další objektivy, ale ne vždy pak zachováme kompaktnost. Pro mnohé může být zajímavá možnost s ještě docela kompaktní redukcí použít objektivy ze starších analogových přístrojů, třeba kvalitní objektivy Minolta. Ty jsou velmi levné, ale musíme se u nich spolehnout jen na ruční ostření.

    Pevné objektivy Sigma 2.8 DN Art se rozhodně povedly a cenově jsou taktéž dostupné. Ve spojení s Alfou ILCE 6000 se promění ve velmi ostré bestie a tato kombinace poskytuje mimořádně kvalitní výstupy.

    Ostření, aneb rychlost musí být

    Rychlost ostření hraje naprosto zásadní roli. I to je jeden z podstatných důvodů, proč saháme po bezzrcadlovce, ne po obyčejném kompaktu nebo mobilu. Ani ne tak u fotografování krajinky, ale jakékoli akčnější foto si žádá bleskurychlé reakce. U nich těžko soupeří člověk se strojem. Tedy se strojem Sony zcela určitě.

    Alfa 6000 přichází s vylepšeným hybridním ostřením. Kombinuje kontrastní a fázové (PDAF) ostření a v době uvedení na trh se výrobce chlubil nejrychlejším ostřením na světě, rychlejším, než smrt. Tedy pardon, rychlejším, než u zrcadlovek. V přístroji najdeme 179 fázových ostřících bodů a 25 kontrastních ostřících míst, dohromady pokrývajících většinovou plochu snímače, tedy i vnímaného pole. Zde najdete video v angličtině názorně vysvětlující princip ostření nejen u Alfy 6000. 

    Nejrychlejšího ostření je dosaženo kombinací daných způsobů. Se Sony objektivem opravdu dokáže Alfa 6000 ostřit v podstatě instantně. Vlastně ani ostřit nemusíte, stačí mačkat spoušť, ostření proběhne skoro v reálném čase. Přístroj dokonce dokáže sledovat zaostřený pohybující se předmět. Umí i detekovat obličeje obecně, nebo zaregistrované obličeje s nastavitelnou prioritou, nebo úsměvy. Funguje to vždy a všude? Ne, ale bavilo by vás pak ještě focení? Úspěšnost je ale slušná. Způsobů ostření je pak hned několik a jejich kombinací pak ještě více, takže jsou to doslova tucty různých variant ke zkoušení.

    Ostření a objektiv

    Zatímco setový objektiv SELP 1650 ostří rychle a umí využít všechny ostřící body, u Sigmy je to trochu jinak. Ostří o něco málo pomaleji, i když roli to hraje až v opravdu hodně akčních scénách. Ostří tiše. Umí však bohužel využít pouze 5 fázových bodů, uprostřed, a samozřejmě všechny kontrastní. Pak je potřeba si více vyhrát s kombinacemi ostření – osvědčilo se zaostřit centrálně fázově namířením na kýžený předmět/obličej, a při zapnutém sledování cíle upravit kompozici snímku namířením mírně jinam (zaostření zůstane zachováno na cíl a kompozice nebude středová).

    Rychlost a spolehlivost ostření je výborná, i když ne úplně vždy a ne s každým objektivem. Přesto jsem byl v tomto ohledu spokojen. Ostřit lze i ručně, včetně různých pomocníků (peaking), ale to budiž vyhrazeno pokročilejším. Nakonec zamrzí pouze jediné – případná manuální volba ostřícího bodu či oblasti není nijak intuitivní a pohodlná (u zrcadlovek Nikon k tomu slouží osmisměrný kříž mnohem lépe, než zde dostupný 4směrný kříž). Kdyby byl displej dotykový, byla by změna oblasti ostření otázkou chvilky, jelikož by stačilo ťuknout na cíl (byť nikoli při využití hledáčku).

    Jak se mi fotilo a kamerovalo?

    To je možná nejdůležitější otázka recenze. Výborně. Roli v tom hraje rychlý start přístroje i ultra rychlé operace s ním, super rychlé ostření, kulomet neboli rychlost snímaní 11 fps. Ano, 11 snímků za sekundu. V rámci bezzrcadlovek pak robustnější tělo nabídlo dostatek ovládacích prvků pro pohodlnou obsluhu. Navíc si lze k mnohým tlačítkům či kolečkům nastavit funkci dle svých preferencí. Snad jen zapuštěné tlačítko pro záznam videa bych si dovedl představit na lepším místě. Nicméně záznam videa po jeho zmáčknutí nastává téměř okamžitě, bez prodlev.

    Nabídka režimů focení je široká, od chytré automatiky po zcela manuální režim. Potěší snadná tvorba panoramat, stejně jako hardwarové HDR. Díky vysoké rychlosti snímání je možné učinit během okamžiku několik snímků s různými parametry a následně je fotoaparát chytře zkombinuje (v rychlých scénách ale může být patrné rozmazání pohybujícího se objektu). Výsledný dynamický kontrast je s autoHDR viditelně lepší, avšak je nastaven spíše konzervativně. 

    Fotoaparát dokáže vytvořit panorama ze snímků sám. Výsledné rozlišení panorama nastaveného na málo široké je 8192 x 1856. Takže pokud byste měli zájem o rozlišení větší, skládání v počítači se nevyhnete

    Fotografie se ukládají ve formátu JPEG, JPEG+RAW, nebo pouze RAW, dle vašich přání. Poměr stran 3:2 nebo 16:9 volitelně. Rozlišení činí 6000 x 4000 pixelů, kvalita JPEG je nastavena na 94 % (osobně bych volil raději 96 %, což ale nastavit nejde). Video pak ve formátu MP4 nebo AVCHD v maximálním rozlišení 1980 x 1080 a 60p. Datový tok činí 28 Mb/s, což je vhodný poměr mezi kvalitou a obsazeným prostorem, avšak je škoda, že možnost nastavit 50 Mb/s se objevila jen u modelu ILCE-5100. 

    Záznamy můžeme promítat přímo na televizi díky mini HDMI konektoru. Dále je osazen tradiční microUSB konektor, který slouží i k nabíjení. Po připojení k počítači lze se soubory pracovat jako na externím disku (mass storage). Příjemná je integrovaná bezdrátová síť Wi-Fi. Pomocí aplikace od Sony tak můžete bezdrátově přenášet soubory, nebo přístroj vzdáleně ovládat. Třeba z chytrého mobilu. Vidíte živý náhled, můžete zoomovat, fotografovat. Nenašel jsem však možnost takto vzdáleně pořizovat video. Dosah z Alfy je cca 10-15 metrů vzduchem k mobilnímu telefonu. Náhled a reakce nejsou naprosto instantní, ale prodleva je ještě únosně malá. 

    Ukázkové záznamy videa a záznam menu a rychlosti ostření doplníme během měsíce. V diskusi se případně můžete bez obav ptát, fotoaparát vlastním a pokusím se případně odpovědět. V mezičase si můžete prohlédnout videa ostatních uživatelů na YouTube

    Kvalita obrazu neboli IQ na výši

    Alibisticky se pokusíme vyvlíknout z jedné oblasti, a to hlubšího hodnocení obrazové kvality. Tu ve větší míře přenecháme opravdovým odborníkům, třeba na DPreview, nebo na Imaging Resource a spoustě jiných webů. Hodnocení kvality obrazu od odborníci předkládají jako velmi dobré až výborné, přičemž jsem se i já u svých fotografií shledal s velkou spokojeností.

    Kvalita se hodně odvíjí od objektivu a senzoru, což jsme již rozebírali v konkrétních kapitolách. Mnohé také řeší inteligentní procesor BIONZ X, který mimo jiné upravuje zkreslení, chromatickou aberaci (modré hrany) nebo potlačení stínů v rozích snímků vlivem objektivu. A dělá to velmi dobře.

    Rychlý a chytrý procesor je zásadní i pro ostření, což funguje výborně, včetně sledování pohybujících se cílů. Ale také v automatických režimech pro správné nastavení expozice. Procesor a příslušné algoritmy pracují se snímky i po jejich pořízení. Zejména v oblasti šumu. V JPEG režimu je snaha potlačit šum sice poměrně účinná, ale možná až příliš silná. Mírně na úkor detailu a ostrosti. Naopak v RAW je šum potlačován málo a s důrazem na detail (a na to, že si zvolíte sami optimální přístup).

    Šum samozřejmě souvisí s nastavení citlivosti ISO. Automatika sahá v podvečerní místnosti bez blesku k hodnotě ISO 3200, ne výše, byť přístroj disponuje až hodnotou 25 600. Nicméně hodnota 3200 podává kvalitativně ještě stále velmi slušné výsledky a je dobře, že automatika netlačí přístroj do vyšších úrovní. Ale manuální možnost tu máte. Navíc se dá nastavit limit pro automatické minimum a maximum. Při přechodu z objektivu SELP 1650 na světelnější Sigmu automatika nastavuje nižší ISO hodnoty, zhruba o třetinu. Máte-li pevné ruce, klidně se světelnějším objektivem zvládnete i polovinu původní hodnoty ISO.

     

     

    Fotografie (nahoře) pořízené se setovým objektivem SELP 1650, v automatickém režimu, do JPEG formátu. 

     

     

     

    Fotografie pořízené s objektivem Sigma. Automatická nastavení do JPEG. Medvěd je focen bez blesku na ISO 3200, přesto je výsledek výborný. Fotografie v plném rozlišení si můžete stáhnout zde

     

    Co se mi na ILCE-6000 líbí

    Vynikající kvalita fotografií a videa především. Kompaktnost přístroje, ale současně ještě jeho dostatečná robustnost v hořčíkovém těle. Integrace hledáčku a blesku. Dostatek ovládacích prvků, bleskově rychlé reakce, české intuitivní ovládací menu, spousta doplňkových funkcí a také podpora Wi-Fi. Neuvěřitelná kompaktnost univerzálního setového objektivu a zároveň možnost vyměnit objektiv za kvalitní a cenově dostupné pevné objektivy od Sigmy, nebo (byť drahé) objektivy Sony. Se Sony Alfa 6000 se fotí a pracuje jednoduše výborně a stejně tak i natáčí video.

    Co se mi na ILCE-6000 nelíbí

    Setový objektiv trpí několika kompromisy a podává spíše průměrné výsledky. Nabídka a ceny dalších objektivů zatím nejsou v porovnání s konkurencí úplně nejlepší. Snímací senzor nemá stabilizaci, takže její potřebu odsunuje na stranu objektivů. Možnosti ostření jsou sice velmi košaté a bleskově rychlé, ale manuální umístění ostřícího bodu není právě „po ruce“. Zejména z toho důvodu chybí to, že displej není dotykový. Výdrž na baterii by mohla být vyšší, ale to je bolest většiny podobných přístrojů. Na jeden den aktivního focení vám baterie vystačí a s objektivem bez power zoomu se výdrž ještě citilně prodlužuje. 

    Dobrá volba, ale konkurence nespí

    Sony Alfa 6000 neboli ILCE-6000 mne nadchla zpracováním, kvalitou, použitelností a špičkovou rychlostí. Alfa 6000 působí profesionálně, což jde ruku v ruce s vyšší cenou. Za jejího velkého (v kategorii menších fotoaparátů) konkurenta, kterého nejspíše budou mnozí zvažovat, vnímám Olympus E-PL6, nebo větší E-M10. Vzhledem k příbuznosti by méně náročnějším uživatelům mohla vyhovovat také Alfa 5000 nebo Alfa 5100, levnější sestry šestitisícovky.

    Aktuální cena Sony Alpha ILCE-6000 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

    záporyklady
    - Displej není dotykový+ Kvalitní zpracování v optimálně rozměrném těle
    - Rychlá volba ostřícího bodu není pohodlná+ Integrovaný blesk a hledáček
    - Senzor není stabilizovaný+ Pohodlná a rychlá práce s přístrojem
    - Drahé originální objektivy a předražené další příslušenství+ Rychlé automatické ostření
     + Mnoho funkcí a možností nastavení
     + Kvalitní záznam videa ve FullHD 50p
     + Velký APS-C senzor
     + Vysoká kvalita obrazu

     

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    13 Komentáře

    1. Prozatím jedno rychlé doplnění - Alfu 6000 jsem vyzkoušel i s objektivem Sony SEL 1855. Jde o masivní, kovový objektiv vyrobený v Japonsku. Ostří rychle, fotí dobře. Dokonce i manuální zoom není pro video problém. Jen ta velikost a váha je o dost jinde, než SELP 1650. Fotografie a video ještě do recenze doplním.

    2. Jednoznacne se neda povedat ktory objektiv na Sony A6000 je dobry pre bezneho uzivatela a hlavne zoomovaci objektiv ,pokial som pochopil ta ani 18-200 ani 55-200 nie su idealne alebo oprravte ma ak sa mylim. Pekny den .

    3. Pán Honek , moc dakujem za peknú recenziu, väčšinu skúsenosti môžem potvrdiť, používam totiž predchodcu - NEX6 s dvoma prídavnými sklami. Nedávno pri silnej búrke sa mi doň ale dostala voda, preto rozmýšlam o tele a6000. Píšete, že prístroj máte doma, mohol by som poprosiť o informáciu ohľadne jednej často kritizovanej veci na ktorej mi hodne záleží? U NEX6 často používam expozičný braketing a HDR pri krajinkách. Hrôza nastáva, keď je šero, dáte aparát na statív a zistíte, že niet cesty ako odfotografovať s HDR alebo braktetingom bez toho, aby ste prstom na spúšti neroztriasli záber. Keď nastavím samospúšť na dve sekundy, automaticky sa vypnú obe vyššie uvedené funkčnosti. Kúpil som teda diaľkové ovládani a - sklamanie, po prepnutí do remote režimu fotoaparát znova zruší funkcie HDR a braketing. Prosím bolo by toto možné odskúšať na a6000? Bol by som veľmi vďačný.
      Inak tento Sony je úžasný pre všetkých, čo z nejakého dôvodu nechcú nosiť zo sebou v batohu objem a váhu zrkadloviek. Ja napríklad robím turistiku a náročný mountainbiking no a popritom trocha krajinársku fotografiu...

    4. Po čase dávam skúsenosť.
      A6000 mám pár mesiacov, hore popísaný problém charakteristický pre NEX6 už neexistuje. A6000 má možnosť dokúpenia drátovej spúšte a tá funguje perfektne pre všetky režimy, ktoré používam zo statívu. Ovládanie zo smartfonu je tiež funkčné (teda nie na všetky režimy), ale v podstate, keď mám drátenú spúšť (SONY RM-VPR1), tak smartfon memám dôvod používať a to ani z pohľadu komfortu ovládania.
      Jediný problém, ktorý riešim je obmedzený výber objektívov. Mám 1650, 55210 a 1018. Nedávno som objednal SEL1670z - vyššia trieda od ZEISSu, výsledok - totálne sklamanie, úplný šít, jeden by neveril, že toto je ZEISS kvalita. Mechanika perfektná, stredová ostrosť nedostižná, ale to je tak všetko, potom už len humus. Decentralizovaný, ostrosť mimo stredu rapídne zhoršená a rohy-nie neostré, ale priamo degradované. Šiel naspäť predajcovi. Robia to niekde na východe a čo kópia, to iná kvalita.

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu