Na film do kina? Trochu drahá a nekvalitní atmosféra...

  • Jiří Ptáčník
    Kategorie
    Lis 12, 2009
    11Komentáře

    Někdo nechodí do kina vůbec, někdo zase na ně nedá dopustit. Vždyť přece vidět film v kině je něco úplně jiného, než v televizi. Kino je ale také drahé, minimálně pro mnohé z občanů Česka. Dostanete kromě zápachu popcornu za své peníze i odpovídající kvalitu obrazu a zvuku? Tak to ani náhodou!

    Tento text je blog, tedy subjektivní zápisek autora. Každý čtenář DIGIlidi může mít svůj vlastní blog

    I zašel jsem nedávno na District 9, velmi to povedený film. Volba padla na první Brněnské multikino ve Velkém Špalíčku, které se zde vyskytuje od roku 2001. Jeho technologické prvenství a sláva jsou však pasé jak silon.

    Rozmazané, blikající... nic moc

    Sotva spustila promítačka, vedle sedící kolega, který byl v kině naposledy na Matrixu, začal lamentovat, že si zapomněl brýle (které ale normálně stejně nenosí), protože vidí neostrý až rozmazaný obraz. Jelikož chodím do kina častěji, odvětil jsem, že to není brýlemi, ale kinem.

    Po skončení filmu kolega prohlásil, že na kdejaké nové televizi viděl obraz lepší, než co právě zažil. Měl samozřejmě pravdu a já ještě doplnil, že byla nepříjemně patrná obnovovací frekvence. Tudíž: obraz v kině stojí v drtivé většině případů za starou Bellu. Se zvukem to je lepší, i když zde si zase často provozovatelé myslí, že čím víc volume, tím víc Adidas.

    Ono je to logické. Když pustíte doma i na hodně velkou obrazovku Full HD rozlišení, musíte zákonite získat ostřejší obraz, než když to samé rozlišení promítnete na 10x větší plochu... Pokud je nosičem filmový pás, tak svou podstatnou roli hraje i jeho opotřebení a kvalita zpracování.

    Digitální neznamená lepší

    V čem je potíž? V tom, že 35mm promítačky většiny sálů dávno nejdou s dobou. Teprve postupně se v několika málo sálech objevuje nové digitální vybavení, které je určitým krokem vpřed. Palace Cinemas se ale dušuje, že digitalizuje brzy všechny svoje sály.

    Pravděpodobně (jestli víte, že se pletu, dejte vědět do diskuse) ale přejde jen na 2K, což je ubohé rozlišení 2048 × 1080.  2K je celkem slabý odvar a je důkazem, že digitální samo o sobě není synonymem pro kvalitní nebo lepší. Vždyť jde o rozlišení podobné Blu ray nosičům, které můžete mít snadno doma. Posun přináší až 4K (4096 × 2160). První 4K kino v ČR je Kino Central v Hradci Králové. Ve světě se už ale objevují 8K (8192 × 4320) kina. Tady už by si snad na neostrý obraz stěžovat chvíli nikdo nemusel.

    Je naprosto jasné, že další vývoj v audiovizuální oblasti patří 3D. Prostorový zvuk je tu už dlouho, nyní je na řadě obraz. Právě kina budou možná chtít vytěžit maximum z tohoto boomu a stále častěji se tak potkáváme s 3D obrazem právě zde. V domácích podmínkách to nastane také, ale zřejmě o něco málo později. 3D obraz v kinosálech přináší další kvalitativní aspekty, které nejsou vždy zrovna pozitivní. Ale o tom zase příště…

    Související články

    Zapomeňte na HD Ready a Full HD, je tu 3D Ready
     

    PŘIDAT KOMENTÁŘ

    11 Komentáře

    1. Jen jestli je 3D obraz opravdu krok do predu. Byl jsem s dcerou na Dobe ledove 3D, a boleli mne z toho oci.

      Zaroven jsem se ani nemohl zanorit do deje jako u obycejneho filmu, 3d proste pusobilo jako rusivy element, mozek byl vzdy vyzivan k preostreni pri kazdem strihu.

    2. ja myslel ze 2k a 4k - je rozliseni u tech novych digitalnich promitacek, ktere pracují v podstate na principu dataprojektoru - u tech bych veril, ze kvalita bude pokulhavat, ale stare klasicke promitacky na kinofilm 35mm maji rozliseni kolem 20 megapixelu - coz i pres velkou uhlopricku kina znamena dokonale rozliseni, nevim sam jsem v kine nebyl par let a technologie kina nijak zvlastnesleduji...

    3. No ano, kinofilm má slušné rozlišení. Ale někde asi nastává problém, protože obraz za moc nestojí :( Aspoň podle mé zkušenosti. Z toho ale nutně nevyplývá, že mají špatný obraz z kinofilmu všude.
    4. Já mám tedy právě opačné zkušenosti. Sice jsem moc kin neprošel, ale protože táborské kino bych odhadl kvalitou pod průměrem a vtáhne mě do atmosféry dokonale, tak bych kina tak moc neodsuzoval. Kvalitní zvuk, film promítaný přes celé zorné pole (pokud přede mnou nesdí dlouhý a široký) v porovnaní s domácí 42" lcd, 5.1 geniuskama a hd filmem mě pořád vtáhně víc do děje. Kino je odsouzené především z finančních důvodu - stáhnout si film doma a pustit si ho na domácím kinu nic nestojí, ale kino nemůže dát projekci za 30kč, to by byla likvidační cena. Naštěstí pro kino je tu pár fanatiků, kteří na něj nedaj dopustit, pár lidí kteří ještě domácí kino nemají, nebo považují za složitější film stahovat nebo půjčovat. Vítr do plachet pro kina fouká ze strany 3D, ale jak bylo níže zmíněno, ne všem to vyhovuje a navíc 3D technologie klepe na dveře i domácím kinům. Takže šanci pro kina vidím v rychlejším úvodu premiér, než toho bude plný internet, snížení vstupu, nebo omezení nelegálního stahování filmů (což je asi největší utopie).

    5. Celkem souhlasím. V článku jsem to moc nerozebíral, ale i pro mě má kino pořád smysl. Jen to není kvalita obrazu, ale spíše opravdu ta atmosféra... Jenže například pro 4členou rodinu je za tu atmosféru dát 600 korun docela drahý špás. A to budou děcka ještě chtít popcorn za lidových 50 káčé :)
    6. Tak malý update - konkrétně v Brně ve Šplaíčku je zřejmě nejlepší sál číslo 1. Určitě jsem nebyl ve všech sálech, ale v ostatních (kde jsem byl) obraz bliká, zde nikoli. Ostatně je zde provozována i 3D Digital technologie.
    7. Koukám že jste tu semleli 5té přes 9té :)

      1. vyšší počet pixlů na čipu kameru nebo projektoru nutně neznamená že kvalita rozlišení výsledného obrazu, který uvidíme bude opravdu taky vysoká. To se zjistí teprve při projekci rozlišovací tabulky kde jsou takové ty stále se ztenčující čárečky :). Tam kde končí jejich rozlišení pro lidské oko při projekci v kině tam také končí i rozlišení celého technologického řetezce. ;o)

      2. pro rozlišení filmu platí nemlich to samé. Všichni s oblibou uváděj maximální vypočítanou hodnotu, ale to se rapidně liší u různejch emulzí a platí to pro ideální podmínky. Na skutečné rozlišení má mj. vliv kvalita objektivu, typ filmu (negativ, pozitiv, citlivost, atd...) způsob vyvolání filmu, naskenování, postprodukce, vysvícení mástru a potom vytváření promítacích kopií. Takže podle sdružení kinařů bývá výsledkem rozlišení které je na hony vzdálené tomu co vidí rajža při denních pracích a zároveň může i dost značně pokulhávat za kvalitou HD blureje, který je naskenován z toho nejlepšího materiálu nebo přímo z mástrovejch dat :)

      3. filmu může dát dost nafrak nedokonalej projektor se slabou lampou, blbým vedeným pásu a nezavostřeným objektívem

      4. např. skutečné rozlišení 4K Redkamery je uváděno od 3,6 do 3,8K. Záleží na generaci použitého "vyvolávacího" softwéru.

      5. Spielberg po zážitku z digitální 4K projekce 4K digi záběrů z Redky, marně křičel připrojekci 35mm filmu na svého promítače ať zaostří promítačku ... protoža ta už byla na maximu ale pořád to nebylo tak ostré jako z Redky :D

      ... no jo holt, porád se něco děje

  • Doporučujeme podobný obsah z našeho webu