Recenze Xtreamer mxV - TV box plný překvapení

• Petr Máčal
    Kategorie
    Pro 09, 2016
    0 Comments

Před nějakým časem jsme měli v rukou MXQPiPO TV a Remix Mini, čili zařízení, která činí televizor „chytřejší“. Nyní jsem dostal k dispozici další mini PC - model Xtreamer mxV v České republice distribuovaný firmou Umax. Dle samotného vyjádření výrobce je jejich cílem vytvářet cenově dostupná zařízení pro pohodlné přehrávání multimédií. Ve svém portfoliu nabízí spoustu modelů, jen sám model mxV, který je předmětem této recenze, má hned další dvě verze – Plus a Pro.

TIP: MXQ Pro – Levný Android s KODI nejen ke 4K televizi, Remix Mini - hardware není vše

Jak na něj?

Hned po otevření balení vás velmi mile překvapí dodávaný dálkový ovladač. V tu chvíli jsem ještě úplně nevěděl, jaký význam pro mxV má. Vybalil jsem tedy i ostatní kompnenty (HDMI kabel, napájecí kabel a samotné zařízení), připojil jsem ze zvyku klávesnici a myš a to celé připojil k televizi. Naskočila úvodní obrazovka, která dává uživateli na výběr, pomocí kterého operačního systému chce zařízení používat. Vybírat můžeme z prostředí Androidu 5.1 (Android TV) a KODI 16 (Linux openELEC). Nicméně již při této úvodní obrazovce mi bylo jemně naznačeno, že klávesnice a myš nebudou s mxV nejlepšími kamarády. Vše jsem tedy odpojil a začal používat dálkové ovládání. Opět jsem byl mile překvapen, jak snadno a intuitivně to jde. Čili to bylo pro mne překvapení číslo 2.

Xtreamer mxV
    ProcesorAmlogic S905
    Cortex A53 Quad-Core, 2.0 GHz
    Grafické jádroMali 450, Penta Core
    RAM1 GB
    Interní paměť8 GB eMMC
    KonektivitaWiFi 802.11 b/g/n, AirPlay, Miracast, DLNA
    PortyCard Slot, HDMI 2.0, Optický port, AV, USB 2.0 4x Ethernet LAN, externí 2.4 G wifi
    Video kodekyHD MPEG1/2/4, RM/RMVB(8/9/10), H.264, H.265,HD AVC/VC-1,
    Xvid/DivX3/4/5/6, Divx HD, Divx Plus HD, RealVideo8/9/10
    Další výbavaHDMI kabel, dálkové ovládání, adaptér
    NapájeníDC 12V/1A
    Hmotnost telefonu290 g
    OSAndroid 5.1 („Lollipop“) + Linux openELEC (KODI 16)
    Doporučená cena (s DPH)1 490 Kč
    Záruka2 roky

Jinak k samotnému zpracování vnějšího obalu, zapínacího tlačítka, Wi-Fi antény a podobně připomínky nemám. Odpovídá to ceně, za níž lze mxV koupit a zároveň jsem nenabyl dojmu, že by se to mělo rozpadnout, nebo přestat plnit svou funkci. Nikde nic nevrzalo, nevyčuhovalo.

Velkým plusem mxV je dodstatek USB portů. Jsou si ve verzi 2.0, ale jsou čtyři, takže i když jsem připojil onu klávesnici a myš, pořád mi 2 porty zbývaly (např. pro připojení flashy nebo externího HDD). Pak na zařízení, hned vedle USB portů, sídlí vstup pro TF (Trans Flash) kartu. Není potřeba se lekat, pokud zrovna nedisponujete kartou s tímto označením, mně to přelouskalo i micro SD.

Pět jader grafických

Testovaný Xtreamer pohání čtyřjádrový 64bitový procesor, vypomáhá mu 1 GB operační paměti a lze si uložit soubory na interním úložišti o velikosti 8 GB. Velmi zvědavý jsem byl na pětijádrový grafický procesor Mali 450 (překvapení číslo 3), který má za úkol zobrazovat až do rozlišení 4K (pokud to monitor/TV umožní). Toliko k deklarovaným hodnotám.

Výsledky testůRemix MINIXtreamer mxVSrovnání
    3DMark
    Ice Storm Extreme22254265192 %
    AnTuTu X Benchmark
    Custom Test24480N/AN/A
    PC Mark for Android
    PC Mark for Android3179N/AN/A
    GFXBench 3.0
    T-Rex452,3N/AN/A
    ALU512,8497,197 %
    1080p Driver Overhead1256104984 %

Faktem je, že práce v Android systému je neskutečně zdlouhavá. Ať už se jedná o spouštění aplikací, hledání na internetu nebo v Google Obchodě. Často jsem čekal i 10 vteřin a více od spuštění, než se začalo něco dít. Zároveň (nevím přesně proč) byla spousta, na Androidu běžně fungujících, aplikací k nenalezení (např. Antutu bench, CPU-Z apod.). To vysvětluje, proč jsem byl schopen v rámci testování udělat pouze 3D Mark a GFX Bench.

Velký podíl na tomto mém zklamání má pravděpodobně nedostatek operační paměti nebo špatná optimalizace. Dokonce ani vyspělejší verze mxV (Plus a Pro) nemají hodnotu operační paměti vyšší. Stálo by za to zjistit, zda se potýkají se stejnými problémy.

Systém KODI fungoval o poznání plynuleji, až bych skoro řekl, že plynule. To si zdůvodňuji zejména tím, že KODI jako takové příliš moc funkcí nenabízí, je to vlastně takový vychytaný přehrávač než operační systém. Množství nastavení videa a zvuku bylo velmi rozmanité a rozhodně se osobně pokusím najít open source verzi tohoto systému.

Fotogalerie

Co s tím?

Při hodnocení Xtreameru mi hlavou vířilo několik protichůdných myšlenek. Určitě pozitivně vnímám nápad s ovládáním pomocí dálkového ovladače. Je to příjemnější a pohodlnější než mít standardní klávesnici a myš, což zabírá zbytečně mnoho místa. To se mi líbí hodně. Líbí se mi také cena. Na druhou stranu nevím, zda překousnout tu zpomalenost v případech, kdy chci dělat něco jiného, než přehrávat filmy, hudbu nebo obrázky.

Aktuální cena Umax Xtreamer mxV v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

ZáporyKlady
    - Pomalý a "osekaný" Android+ Cena