Sobota , 20. 04. 2024

Marcela

Recenze 3D LED televizoru Sony KDL-46HX850

30. 10. 2012

30. 10. 2012

Tento 3D televizor s uhlopříčkou 117 cm spadá k vyšším modelům známého výrobce. Kvalita obrazu je  vynikající a to je u TV asi nejcennější vlastnost. Díky bohaté výbavě, včetně bezdrátového Wi-Fi internetového připojení je to přístroj, který nikoho nemůže doopravdy zklamat. Můžete z něj nahrávat na externí harddisk a díky tomu využívat i funkci Time Shift. Díky reproduktorům zabudovaným v plochém stojanu má i velmi dobrý až sametový zvuk.

Aktuální cena Sony Bravia KDL-46HX850 v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, )

Televizor je zabalen od výrobce v poměrně velké krabici. Cca 119 cm x 74 cm x 28 cm. S trochou námahy ji přenese jedna osoba, která má ale dostatečné rozpětí paží. Bez obalu váží 21,6 kg. Samotná obrazovka zabírá do hloubky jen její polovinu. Zbytek vyplňují další dvě krabice. V jedné je samostatně plochý stojan a ve druhé zbytek příslušenství, které není podle mne nijak bohaté. Návod, dálkový ovladač, mezičleny ke stojanu a šrouby k jejich instalaci. Ty jsou naštěstí všechny stejné (M5 x 16 mm), a proto nehrozí jejich nevhodná záměna a tím hrozící poškození výrobku. Vyjma nasazení obrazovky na stojan zvládne všechny počáteční operace jedna osoba.

Plochý aktivní stojan – pro mnohé nešťastné řešení

Plochý stojan s vrchním matným hliníkovým povrchem má v sobě ukryté reproduktory a je třeba ho propojit kablíkem se samotnou obrazovkou, která má tloušťku 3,5 cm. Tloušťka stojanu je dva centimetry. Další rozměry obrazovky jsou zhruba 107 cm x 64 cm. Ta je na stojan připevněna v úhlu 6°. Já osobně nejsem příznivcem nakloněné obrazovky nahoře směrem dozadu. Na zobrazovací plochu tak dopadá mnohem více prachu a je nutné ji častěji čistit. Tento přístroj je navíc vybaven leštěným povrchem skla chránícího samotný LCD panel a o to více je každá, byť sebemenší nečistota na ploše vidět.

Plochý stojan s pevně připojenou nakloněnou obrazovou už z principu znemožňuje jeho natočení do stran a já se nebojím tento způsob upevnění televizoru pranýřovat. Zase jednou vyhrál dizajn nad účelností.

K TÉMATU  Unboxing video herních sluchátek Genesis Argon 600

Přístup k zadní části TV v podobně uzavřeném prostoru není ideální

Pád televizoru při manipulaci s ním je s tímto stojanem mnohem pravděpodobnější

Televizor s tímto stojanem není nejvhodnější na pozice, kde kolem něho bude jen málo místa. Jeho neustálé odsunování a s hrozící možností překocení a následného převržení TV z místa kde stojí. Nijak snadno se nedostanete k zadní části, kde jsou veškeré vstupy včetně USB, kam budete chtít zapojit kameru nebo digitální fotoaparát. Prodlužovací USB kabel dle mého soudu nebude zrovna elegantním řešením, ale pouze nouzovým.

Reproduktory

Jako pozitivní vidím u stávajícího plochého stojanu vestavěné reproduktory ukrývajících se pod nenápadnými mřížkami na krajích přední části. Zvuk z televizoru tím dostane jakýsi sametový nádech, objeví se příjemné hlubší tóny a zvuk je celkově vyváženější. (2 x 10 W)

Reproduktory zabudované přímo v těle obrazového panelu pak zní ploše a trochu kovově s důrazem na střední pásmo zvukového spektra.

Poznámka: Naštěstí novinka, typ HX95x má stojan mnohem účelnější a dle mého osobního vkusu i mnohem hezčí a praktičtější. Tam už problém s naklápěním do stran není. Je možný v úhlu alespoň 15° na každou horizontální stranu. Na jeho test se můžete u nás také brzy těšit.

Sony KDL-55HX955 (novinka, vpravo) má daleko účelnější stojan – zkuste TV s plochým stojanem pootočit při potřebě zasunout třeba jen dočasně nějaký konektor zvláště, když máte TV v uzavřeném prostoru obývací stěny. Jde to velmi těžko.

Obrazovka – LCD panel

Leštěné krycí sklo Gorilla Glass (je chemicky zesílená vrstva skla do větší hloubky, než tomu je u „běžného“ tvrzeného skla) má napomoci k brilantnosti obrazu. Tento záměr je vskutku naplněn. Je přes celou čelní stranu a černý rámeček 2,5 cm po stranách a nahoře, a 3,5 cm na spodní straně panelu je pod ním. To dělá optický dojem, že je obrazovka ještě větší, než je tomu ve skutečnosti.

K TÉMATU  Meta blokuje přístup AI pro reklamy na politické kampaně

Obraz je brilantní a velké možnosti úprav jednotlivých složek obrazu napomáhá, aby si každý našel a nastavil svůj optimální profil, který ho určitě nadchne. Pro méně zdatné jedince bude možná těch položek až příliš a využijí přednastavených profilů, přes položku Option. Je to malinko krkolomnější nastavení, ale využít se dá bez větších problému či časových prodlev.

Já k ohodnocení kvality obrazu nevyužívám žádných technických pomůcek. Nejsem příznivec složitých grafů a tabulek, které zaberou množství místa v recenzi, ale jen opravdu málokterému běžnému spotřebiteli něco řeknou. Já se spoléhám na vlastní oči a nejspolehlivější pomůcku, která je k mání – vlastní mozek.

S klidem mohu prohlásit, že i přesto, že podsvícení tohoto testovaného kusu není zrovna ideální, když ho zahlédnete na černé ploše zapnutého televizoru (je možné zahlédnout v přiloženém videu), tak při běžném sledování pořadů si zoufat určitě nebudete. Obraz je totiž velmi dobrý, ba co víc v mnoha případech přímo vynikající. Ostrý s širokou paletou barev, hluboké černé a zářivé bílé, díky možnosti je jemně doladit v jejich nastavení.

Obraz je kvalitní i při sledování standardního analogového vysílání nebo videí v běžném rozlišení. V televizoru jsou kvalitní obvody, které takový obraz umí výrazně zlepšit a vjem z jeho promítání umocnit.

HD respektive Full HD video je na této TV jedním slovem úžasný. 200 Hz napomáhá velmi výrazně ke zklidnění kmitání obrazu nebo dělá obraz velmi ostrým i při rychlých pohybech probíhajících na tomto velmi kvalitní LCD panelu s LED podsvícením.

Jediné, co kazí dojem z obrazovky, jsou pro mne nepříjemné odrazy v naleštěném krycím skle, kde hlavně večer společně se sledovaným programem vnímám i odraz věcí při rozsvíceném světle v samotné místnosti. To se u mého staršího TV Sony s matným stínítkem nestává.

3D obraz – není to tak špatné, jak byste si mysleli

U 3D obrazu napomáhá výrazně k jeho zklidnění bez nepříjemných zákmitů nastavení Motion Flow 800 Hz. Obraz s aktivními brýlemi jsem ohodnotil jako velmi dobrý. Dle mé zkušenosti velmi záleží na tom, jak je konkrétní 3D program nasnímám kamerou. Při kvalitně natočeném materiálu je i výsledný vjem velmi dobrý. I poměrně ostré boční úhly, ve kterých jsem 3D sledoval, nijak sledování neublížily. Stejně tomu bylo i u 2D. Boční pozorovací úhly jsou taktéž v pořádku. S tím má moje starší „Sonka“ mnohem větší problém.

Ladění a třídění programů

Je spolehlivé a přesné. Já jsem konkrétně ladil kabelový digitální signál od UPC. V plném rozsahu to automatickému ladění trvalo cca deset minut. Postupné třídění a mazání nepotřebných kanálů je velmi intuitivní, ale při velkém množství naladěných TV i rádio stanic, si na to bude třeba nějaký ten čas vyšetřit. Tyto úkony se zpravidla dělají jen jednou za dlouhý čas a tak to nijak neobtěžuje.

Zapínání a ovládání televizoru

Tlačítka na pravé zadní straně TV je nutné se naučit poslepu, protože, když je kolem TV málo prostoru, není šance na takto uložená tlačítka vidět. Všechny mají stejný tvar a tak uživateli nezbývá, chce-li je využívat, odpočítávat nejlépe odshora dolů. Hlavní vypínač je úplně první nahoře a může být hojně využíván. Každý ušetřený watt se dnes počítá a na lepší časy se z elektrárenských společností zatím neblýská.

Také se vám asi bude stávat jako mě, že si dlaní nebo palcem ohmatáte lesklou přední část obrazovky, když se budete pokoušet najít to správné tlačítko. Mastnota na skleněné desce drží jako přibitá. Jak by to bylo hezké, když by byl okraj TV silnější a ovládací tlačítka byly přehledně uspořádané na jeho horní hraně. Pro TV umístěnou na stojanu ideální pozice pro ovládání. To stávající uspořádání a umístění tlačítek zase bude vyhovovat těm, co mají TV připevněnou přímo na zdi a dostatečně vysoko, aby namáhání zad nebylo přílišné.

Líné přepínání kanálů

Přepínání z jednoho kanálu na druhý není nijak svižné a je třeba počítat s delší prodlevou. Proč vývojáři nevěnují tomuto fenoménu větší pozornost? Přitom znám STB přístroje, kterým bleskové přepínání programů nedělá problém. To je důkaz, že to realizovat JDE, když se CHCE!

Dálkový ovladač

Je poměrně přehledný a nedělá problémy se na něm brzy orientovat po paměti. Jeho signál je silný a bez problému mohu namířit kamkoliv v panelákovém obýváku a TV na daný povel zareaguje. Včetně záclony a okna. Má ale výrazný nešvar a tím je nepohodlný dvou-prstenec s tlačítky příliš blízko sebe, kde se tím pádem člověk neustále přehmatává a dostane se tak jinam, než původně zamýšlel. To je nepříjemné a navíc to dost zdržuje.

Poznámka: Mně se nejčastěji stává, že při snaze zmačknout středový prstenec a na něm šipku dolů, přehmátnu se, zmačknu modré tlačítko HOME, a tím pádem omylem vyjdu z určitého specifického nastavování do hlavního menu a pracně se musím proklikávat na ztracené místo. To se u staršího ovladače vlevo, díky většímu rozestupu mezi tlačítkem HOME a prstencem nestává.

Také na novějším ovladači výrazné postrádám tlačítko, kterým jsem zvyklý přepínat na vlastní Sony LCD TV z roku 2008 mezi aktuálním a předcházejícím kanálem.

Poslední typy Sony TV mají velmi užitečnou vlastnost. I když je vypneme hlavním vypínačem, aktivovat se dají opětovně, jak ovladačem dálkovým tak i zapnutím Sony BD přehrávače do něj zapojeným přes HDMI.

Porovnání ovladačů – vlevo z roku 2008 a vpravo, ten od testovaného TV přístroje. Starší se lépe drží, je přehlednější a tím pádem se s ním i lépe nakládá. Jsou vzájemně zaměnitelná.

Komfort držení lze vytušit z pohledu na zadní stranu ovládačů

CA modul – otravné hlášení kazí radost z používání

Přístroj má vstup na CAM, protože umí přijímat signál i z pozemní digitální kabelové televize, tedy DVB-C. Když zapneme TV, naskočí nám přes celou TV tmavě šedá tabulka, která se tam objeví cca pět vteřin po zapnutí přístroje s jedinou zaplněnou řádkou textem Ověření úspěšné. Mě se tam díky CA modulu držela celých dlouhých 20 vteřin, což je velmi otravné. Zrušit ji předčasně je nemožné. Popisovaná tlačítka na obrazovce nejsou funkční.

Otravné mi to připadá také proto, že moje vlastní TV Sony KDL-40W4000 toto nedělá. K čemu je mi ta otravná hláška na úvod sledování TV ptám se?! Důležité je, že příjem digitální kabelové televize funguje sám o sobě. Uvítal bych výstražnou hlášku až ve chvíli, kdy by byl s digitálním pozemním příjmem nějaký problém, ale proč hlásit hladký stav a ještě tím zabírat celou obrazovku a znemožnit tak sledování TV hned po zapnutí. Otřesná vlastnost.

Internetové připojení

Připojení k internetu jde realizovat jak kabelem, tak bezdrátově Wi-Fi. Sledování videí např. z YouTube je poměrně pohodlné. Má zkušenost je ovšem taková – a je to stejné i s typem KDL-32EX520 – že vyhledávání na YT není zcela spolehlivé a některá videa dostupná na PC vyhledat nedokáže, a to ani po zadání přesného názvu s diakritikou. Umí přehrát i HD videa a toho si velmi cením. Mám dva přehrávače Sony BDP-S380 a novější BDP-S490 s připojením na internet a ty video v HD z YT přehrát neumí.

Vyhledávání jednotlivých webových stránek přes implementovaný prohlížeč Opera je pomalý a prostřednictvím dálkového ovladače i značně nepohodlný. Během chvíle takové počínání unaví. Prohlížeč je líný i při rychlém připojení k internetu. U mě 100/100 Mbit.

Poznámka: Když už má doma někdo internetové připojení, má doma nejspíše i počítač. Když tomu tak je, je mnohem lepší si ho zapnout a po internetu brouzdat mnohem pohodlněji právě na něm. Něco jiného by bylo, mít možnost připojit k TV bezdrátovou klávesnici a myš. To by se internetové prohlížení stalo pohodlnější. Přesto počítač s internetem televize nedokáže efektivněji nahradit. Leda jako přídavný monitor, který rozšíří sledovanou plochu obrazovky samotného počítače. Ať už stolního nebo notebooku.

Návod k použití a i-Manual

Samotná papírová multijazyčná příručka není příliš obsáhlá. Nic moc se v ní nedozvíte. Pro hlubší vědomosti o TV je třeba přejít do i-Manual (bílé tlačítko s otazníkem na dálkovém ovladači) obsaženém přímo v TV nebo se dají oba popisované manuály stáhnout v elektronické podobě na stránkách Podpory výrobků Sony. Jeho struktura je k nahlédnutí i v přiložené video části.

USB připojení flash a externího HDD

Na externí HDD umí tato TV nahrávat, ale musí se nejprve speciálně zformátovat skrze menu TV. To zaručeně smaže vše, co na případném HDD, které chcete použít, máte uloženo. Velikost použitelného HDD je od 32 GB. Na USB flash disk nahrávat z TV nejde. Není to moje vlastní zkušenost, protože nemám jak to osobně vyzkoušet. Nevlastním ani tak objemnou flash klíčenku, ani externí HDD, který bych mohl pro případné testování uvolnit. Popisuji zde tedy pouze vyčtenou teorii. Děkuji za pochopení.

Přehrávání audio a video dat je ke škodě uživatele také dosti omezené. Podrobnosti přímo ZDE. Podrobné technické údaje jsou k dispozici přímo na internetových stránkách českého zastoupení Sony ZDE a I-Manual

Vstupně výstupní část přístroje – popis v technické příloze na stránkách Sony

Shrnutí zkušeností a závěr

Tento TV přijímač mi přirostl během testování k srdci. Mohl bych mu některé věci vytknout, ale v souhrnném pohledu mě nijak nezklamal. Co na něm oceňuji nejvíce, je obrazová kvalita, která je na špičkové úrovni. Tento televizor, který jsem testoval u nás v obýváku a dočasně nahradil naši TV, se plně osvědčil.

I zvuk z plochého stojanu nikoho domnívám se nezklame. Hovoříme samozřejmě o zvukové kulise přímo z přístroje. Zvuk z panelu TV je o poznání horší, ale i na něj se zvyknout s přimhouřením oka dá. Bez možnosti vyzkoušet obě varianty, podstatný rozdíl nejde poznat.

Kdybych si měl tento ne právě levný produkt zakoupit, šel bych do něho jen v případě, že by měl standardní stojan s možností obrazovku natáčet vertikálně i horizontálně a díky tomu bych se i dostal mnohem snadněji k přípojným místům na zadní straně TV. Musel bych oželet kvalitu zvuku ze stávajícího plochého stojanu. Za možnost obrazovku směrovat bych to ale klidně udělal.

Ovládání a nastavení jednotlivých položek je na slušné úrovni a nikdo by s ním neměl mít problém. České prostředí vše ještě usnadňuje.

Kdo má tedy kolem budoucího televizoru dostatek místa a shání vybavený televizor s perfektním obrazem o uhlopříčce 117 cm, tomu ho mohu i přes některé výtky doporučit. Chybu s ním určitě neudělá a sloužit mu bude velmi dobře.

Sony Bravia KDL-46HX850 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

zápory klady